- ارسال کننده: حمید.محمدی تاریخ: ۹۲/۱۰/۱۴

تنت به داس طبیبانِ خطاکار گرفتار مباد! (سخنی با سیستم درمان شهرستان)

پروردگارا بر داده هایت شاکریم و پیشانی سپاس بر خاک خضوع می سائیم و بر نداده و گرفته ات صابر.

بر مرگ عزیزانمان لفظ تقدیرت را جاری می دانیم و "رضاً برضاک" را زمزمه می کنیم.

خداوندا من در برابر حماقت شکیبا هستم اما نه در مقابل کسانی که به آن می بالند. تو جدای از مقدراتت علم را در نهاد آدمی کاشتی تا با کاوش آن زندگی را بر همنوعانش راحت گرداند اما اینجا علوم طبابت در دسترس هم بی مصرف می ماند.

پروردگارا مرگ عزیزانمان را رجعت به سوی خالقشان می دانیم و "انا الیه راجعون" را فراموش نکرده ایم اما اینکه شخص یا مجموعه ای مسئول چون بیمارستان، تمام کم کاری و بی تفاوتی به ناله های بیمارش را به اسم تقدیرت بنویسد و بی مسئولیتی و ضعف مجموعه اش که منجر به مرگ عزیزی گشته را به اسم حکمت متعالیه ات به خورد خانواده ها دهد، دیگر حماقتی است که شکیبایی را بر نمی تابد!

پدر من و صدها پدر دیگر، خواهر من و صدها خواهر دیگر انسانهایی بودند که با حضور پزشک  بر بالینشان و رسیدگی بسیار عادی و اولیه توسط پرستاران می توانستند زنده بمانند.

یک سال و نیم پیش خواهرم را به بیمارستان خاتم الانبیاء میانه منتقل کردیم بیمار نیاز به اخذ عکس CTاسکن برای تشخیص علت مشکل را داشت، و بیمارستان حتی برای گرفتن عکس CTاسکن از او مستأصل بود! خواستیم او را به بیمارستانی در تبریز منتقل کنیم، بیمارستان برای اعزام بیمار آمبولانس در اختیار نداشت! آمبولانس ها بنا به گفته ی سوپروایزر وقت با کاروان راهیان نور راهی شده بودند. خواهر جوانمان را بعد از 10 ساعت تحمل اوضاع وخیم به بیمارستان امام رضا تبریز رساندیم اما دیگر تمام علائم حیات از کالبدش پر کشیده بود...

چند روز پیش پدرم را به علت اولیه مشکل تنفسی و احساس درد در ناحیه قلب به بیمارستان خاتم الانبیاء منتقل کردیم، تشخیص پزشک عمومی حاضر در اورژانس بستری شدن پدرم در بخش داخلی مردان بود تا آزمایشات از بیمار اخذ و درمان برای علت عارضه آغاز گردد.

پدرم را از اورژانس به بخش داخلی منتقل کردیم اما هیچ پزشک متخصصی بر بالین بیمار حاضر نشد!  اوضاع بیمار هر لحظه رو به وخامت می رفت، تنفسش هر لحظه سخت تر می شد، احساس درد در ناحیه قلب  هر لحظه افزون تر می شد و تنها کاری که انجام می یافت کنترل فشار خون بیمار بود.

به گفته کادر پرستاری پزشک آنکال غایب، نرمال بودن فشار خون بیمار را علتی بر مساعد بودن وضعیت عمومی بیمار می دانست اما پدرم هر لحظه با احساس درد و تنگی  نفس بیشتر از لحظه قبل مواجه بود. پرستار بدون اینکه هنوز علت بیماری مشخص گردد به پدرم مسکن و آرام بخش تزریق کرد! اما او هنوز نمی توانست نفس بکشد.

اصرار ما برای حضور پزشک آنکال بی جواب ماند و همچنان تنها دلیل بستری شدن پدرم را انجام آزمایشات جهت تشخیصِ  علت  عنوان می کردند اما هیچ آزمایشی از بیمار اخذ نمی شد، ساعت 13بود ولی کادر پرستاری اظهار می داشت که آزمایشات تنها در ساعات صبح تا ظهر امکان پذیر است! و بیمار می بایست تا صبح روز بعد منتظر می ماند !

بعد از اصرار و سماجت بسیار از طرف من جهت انجام آزمایش، شخصی از پرستاران آزمایشی تحت عنوان CKMB را  -که در زیر نسخه پیوستی آن را قرار داده ایم- تجویز کرد که بعد از خونگیری بنده را راهی یکی از آزمایشگاه های خصوصی خارج از بیمارستان کردند، به این بهانه که  این آزمایش در بیمارستان انجام نمی شود.

به پدرم سرمی وصل کرده بودند که باید فشار خونش بعد از اتمام هر سرم بلافاصله کنترل می شد اما وقتی بعد از آخرین سرم از دو نفر از پرستاران شیفت خواهش کردم تا فشار خون وی را کنترل کنند و مدام اصرار و تمنا که حال پدر من مساعد نیست و فشار خونش باید سریعاً کنترل شود با این حال  از زمان اعلام تا حضور پرستار بر بالین پدرم، 2ساعت تمام زمان گذشته بود!

پرستار بر بالین پدرم حاضر شد اما باز بدون اطلاع از علت بیماری به وی آرامبخش (بنا به گفته خود پرستار) تزریق کرد، پدرم ناله کنان با حالتی مبهم به خواب رفت و دیگر توان نفس کشیدن را از دست داد...در همان لحظه  بلافاصله موضوع را به ایستگاه پرستاری اطلاع دادم اما تا حضور پزشک عمومی! و پرستاران، کار از کار گذشته بود...هنوز خبری از پزشک آنکال نبود، بیش از یک ساعت از زمان اعلام  وضعیت بیمار به پزشک آنکال گذشته بود. بعد از یک ساعت پزشک بر بالین پدرم حاضر شد و فوت وی را تأئید کرد!

وا مصیبتا...روز تحویل جنازه پدرم سوپروایزر حاضر در بیمارستان عنوان داشت که آزمایش CKMB در خود بیمارستان انجام می پذیرد و مراجعه به آزمایشگاه خصوصی ضرورتی نداشته است!

جنابان، مسئولین، ریاست و مدیریت(!) بیمارستان خاتم الانبیاء، نمایندگان  پیرو حقوق مردم! رئیس بسیار! محترم شبکه بهداشت و درمان میانه؛

-پشت پرده ی این آزمایشات و ارسال خون بیمار با وضعیت وخیم به آزمایشگاه های خصوصی  شهر  چه می گذرد؟!

-پزشکان همیشه غایب! آنکال شما به مرگ چه تعداد شهروند برای حضور بر بالین بیمار در حال مرگ راضی خواهند شد؟

-پرستاران شما با اتکا بر کدام علم پزشکی! برای بیماری که اوضاع کاملاً نابسامانی دارد قبل از مشخص شدن علت بیماری، مسکن و آرامبخش تزریق  می کنند؟!

-وقتی خود بیمار به وخیم بودن بیماری اش واقف است و مدام آنرا اعلام می دارد به چه علت کادر پرستاری شما فشار خون نرمال  بیمار را عامل سلامتی وی تلقی کرده و در برابر سلامتی بیماری که تپش قلب داشته و تنفسش با مشکل مواجه است بی تفاوت هستند؟ آیا صرف  فشار خون نرمال می تواند صحت بیمار در حال مرگ را تضمین کند؟

-پزشک آنکالی که  اصلاً بر سر بیمار حضور نیافته و وی را ویزیت نکرده است چطور می تواند در پرونده ی بیمار شرح حال نوشته و آنرا مهر و امضاء کند؟

-آیا اگر شخصی در ساعاتی غیر از زمان اداری -صبح تا ظهر  بیمار شود و شرایط بیماری سختی داشته باشد باید وی را به کشتن داد؟ یا از او و همراهانش خواست تا بیمار را با سلام و صلوات زنده نگه دارند تا مسئول بخش آزمایشگاه روز بعد حضور یافته و از وی آزمایش خون و اکو و...بگیرد؟

رؤسای محترم شبکه ی بهداشت و درمان و بیمارستان خاتم الانبیاء میانه؛ شما که  به مشکلات بیمارستان میانه آگاهید لطف کرده با نصب یک بنر یا پلاکارد در یکی از میادین اصلی  شهر به مردم اطلاع دهید که : بیمارستان میانه به دلیل در اختیار نداشتن پزشک متخصص، به دلیل سهل انگاری، تعلل و بی تفاوتی پرسنل پرستاری، به دلیل نبود تجهیزات اولیه پزشکی از پذیرش  بیماران معذوراست." تا شهروندان تکلیف  حال خود را دانسته و بیماران خود را به جای ارجاع به دخمه های هولوکاستی شما و تحویل گرفتن جنازه بعد از چند ساعت، به بیمارستان های شهرهای همجوار برده و سالم به آغوش خانواده بازگردانند.

آقایان مسئول، رئیس شبکه  بهداشت و درمان و ریاست بیمارستان، برای مردمی که 35 سال در حال درک تحریمها و متناسب کردن زندگی خود با آن هستند نمی شود خطاهای پرسنلتان را پشت کمبود امکانات و معوقات حقوق کارکنان  و مطالبات معوقه از بیمه مخفی کنید. علی رغم تاکید همه جانبه بر حق مردم برای داشتن امکانت بیشتر، عمده شکایت ها نه از امکانات بلکه  از برخورد نامناسب و غیر علمی همکاران شما با بیماران هست. شما با کدام روش علمی علائم  بیماران در آستانه مرگ را بوسیله پرستاران و یا ویزیت تلفنی پزشک کنترل می کنید که در مرحله درمان هم موفق بوده  باشید. آقای طاهری شما با کدام توجیه از نسخه پیچی های تلفنی حمایت می کنید و از عدم الزام حضور پزشک آنکال بیمارستان دفاع می کنید.( www.gaflannews.ir/Discussions/5530--n.html)در حالی که در گزارشات و مستندات موجود که در ذیل آمده است پرستاران تلویحا از عدم توانائی در کنترل اوضاع پیچیده بیماران سخن می گویند و بر عدم حضور پزشک آنکال علی رغم اصرار آنها تاکید می کنند.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه شما که تنها واکنشتان به مطالب اخیر در سایت صدای میانه به جای عذرخواهی از این سهل انگاریها بسنده کردن به  ابراز  نگرانی از سرخوردگی ودلسردی همکارانتان بوده است  و خطاهای رخ داده را اثبات نشده تلقی کرده اید آیا حاضرید در یک نظر سنجی رسمی میزان رضایت عموم مردم میانه از سیستمتان را مورد ارزیابی قرار دهیم؟

در ذیل به سه مورد از خطاهای رخ داده در بیمارستان در مدت زمانی کوتاه که منجر به فوت عزیزانی گشته اشاره می شود که علاوه بر پیگیری رسانه ای به صورت قضائی نیز پیگیری خواهند شد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 1-نسخه آزمایش CKMB که برای انجام آن بنده را راهی یکی از آزمایشگاه های خصوصی شهر کردند که برای اخذ نتیجه آن 5ساعت زمان به فوت رفت، همان آزمایشی که بعدها معلوم شد در خود بیمارستان انجام می پذیرد!

پیوست

برگه پذیرش و شرح حال پدرم که هر دو برگه توسط پزشک آنکال غایب که حتی یکبار هم بر بالین پدرم حضور نیافت  نگارش و مهر و امضاء شده است!

پیوست

پیوست

 -------------------------------------------------------------------------------------------------

2- برگه شرح حال متوفی مرحومه خانم افروز احمدی که توسط پزشک آنکال غایب گزارش شرح حال ایشان مهر و امضاء شده است. پیش تر مطلبی در مورد جزئیات فوت مرحومه از پذیرش تا وفات ایشان منتشر شده بود. http://www.miyanali.com/raminseyfi0/1

پیوست

 -------------------------------------------------------------------------------------------------

3-برگه گزارش پرستار مربوط به مرحوم غلامرضا حشمت نیا که به علت غرق شدگی در استخر فجر میانه دچار مصدومیت شده و به بیمارستان انتقال داده می شود که با توجه و استناد به گزارش، علی رغم تاکید پرستار بر عدم توانائی در کنترل اوضاع و اصرار بر حضور پزشک آنکال ایشان از این کار امتناع ورزیده و نهایتاً بیمار با اعزام به تبریز به علت عدم درمان اصولی در ساعات اولیه چشم از جهان فرو می بندد و شکایت اولیای دم با ارعاب از تاخیر در تحویل جنازه به مدت چندین روز برای کالبد شکافی و ... به انصراف منجر می شود.

پیوست

...............................................................................................................

انتظاراتی که تا تحقق کامل آن پیگیری خواهد شد:

1-با کلیه موارد و تخلفات صورت گرفته برخورد جدی و عملی صورت گیرد تا بعد از این با جان مردم بازی نشود.

2-الزام حضور پزشک آنکال در بیمارستان و پرهیز از هرگونه نسخه پیچی تلفنی

3-مدیران بهداشت و درمان و ریاست بیمارستان متعهد شوند که مردم در آینده شاهد چنین سهل انگاریهائی نخواهند بود و در صورت عدم توانائی در دادن چنین تعهدی راه را برای حضور مدیران متعهد هموار کنند.

 

در انتها لازم می دانیم  به این نکته تاکید کنیم که مخاطب این نوشته نه تنها  کسانی که با عشق به شغل شریفشان خدمت صادقانه می کنند نیست بلکه کسانی هستند که حتی این قشر دلسوز را نیز در مظان اتهام قرار داده اند، تا خطاکاران و مدیران خطاپرور خودشان را به پشتوانه این مفاهیم عالی توجیه نکنند و اعتماد مردم به متخصصین و متعهدین واقعی خدشه دار نشود.

ما جمعی از فعالان رسانه ای و سایبری شهرستان میانه ضمن درک صحیح از اوضاع اقتصادی و ویژه کشور، تحمل خطاهای عمدی پزشک و پرسنل بیمارستانی که منجر به ظهوراوضاع نا بسامان گشته را به صلاح شهرمان نمی دانیم و تا کسب تضمین مناسب مبنی بر بهبود این اوضاع و درک اهمیت جان و سلامت مردم توسط مسئولین این بخش اصرار خواهیم داشت و انعکاس این مشکلات را در رسانه های تراز اول کشور نیز دنبال خواهیم کرد.

 

هَل مِن ناصر یَنصُرنی؟

1
2
3
4
5
6
7
8
1 2 3 4 5 6 7 8