- ارسال کننده: داود موسوی تاریخ: ۹۲/۱۰/۱۳

بررسی جدی مشکلات پایاب سد ها و آب شرب شهرستان میانه از جانب دکتر مددی و هیئتی از وزارت نیرو

هئیتی متشکل از مدیر کل مدیریت منابع آب ، مسئول بهره برداری و معادن وزارت نیرو , مدیر کل طرح توسعه آب سازمانی و معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه ای به دعوت از دکتر مددی وارد شهرستان میانه شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا : هیئتی  از طرف وزارت نیرو و آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی صبح روز چهارشنبه 92/10/11 وارد شهرستان میانه شد،تا همراه با دکتر مددی نماینده شهرستان میانه در مجلس شواری اسلامی و همراهی  مهندس ادیب رئیس امور آب و مهندس مظاهری رئیس آب فاضلاب شهرستان میانه ، مشکلات پایاب سد های شهرستان و آب شرب مردم میانه  مورد بحث و بررسی قرار دهند .

دکتر مددی در این بازدید که به دعوت و پیگیری ایشان انجام پذیرفته بود با اشاره به این موضوع که 1/3 آب های سطحی استان در شهرستان میانه جاری است بر لزوم اتمام پروژه های مهم حیاتی که سالیان گذشته احداث گردیده و نیمه کاره رها شده اند تاکید کرد .

مددی با اشاره به تحریم های علیه دولت ایران و همچنین شرایط موجود در کشور و همچنین حل مسائل مالی پروژه ها در کنار افزایش آمار بیکاری جوانان در شهرستان میانه ، وجود پتانسیل های مختلف در شهرستان بویژه در بخش کشاورزی را لازمه توجه جدی به انها دانست و از وضعیت آب شرب مردم شریف میانه که به دلیل افزایش روز افزون جمعیت  و آلودگی هوا روز به روز از کیفیت آن کاسته می شود . دکتر محمد علی مددی با اشاره به 32 حلقه چاه آب موجود در سطح شهرستان میانه خاطرنشان کرد : شهرستان میانه در شرایط کنونی آب شرب خود را از شهرستان های همجوار تامین می کند . نماینده میانه از پیگیری و حل این معضل در طول دوران نمایندگی خود خبر داد و افزود : بنده در این راه حل مشکل آب شرب مردم شریف شهرستان میانه و بخصوص روستایان و حل مشکلات پایاب سد های موجود را در اولویت برنامه های خود قرار خواهم داد . مددی از پیگیری موضوع از زمان دولت آقای احمدی نژاد نیز توسط خود خبر داد که متاسفانه در آن زمان آقای نامجو وزیر وقت نیرو با ابلاغ نامه ای اعلام داشته بودند که 12 هکتار از پایاب سد شهریار چون ارتفاع پمپاژ زیادی دارد ، توجیه اقتصادی ندارد که البته این بر خلاف تعهدات داده شده بود که این مسئله باعث شده سود نهایی از سد آیدوغموش را استان گیلان ببرد و کم آبی و هزینه ای اضافی آن متحمل شهرستان میانه میشود .

دکتر مددی به اقدامات اشتباه دولت پیشین و وزیر وقت آقای نامجو در قبال احیای 12 هزار پایاب این سد نیز اشاره کرد که باید 7 هزار هکتار بخش مربوط به کاغذکنان و 5 هزار هکتار مربوط به کندوان و بخش مرکزی مورد بی مهری قرار گرفته که این مسائل از نامه آقای نامجو در تاریخ 6/12/ 1390 که ارتفاع پمپاژ آب در این مناطق را زیاد دانسته بود و مسئله توجیه اقتصادی را به میان آورد . این در حالی است که در تعهدات دولت بحث توجیه اقتصادی در میان نبوده است .

مددی با اشاره به تغییرات و تحولات دولت به پیگیری خود بر این موضوع نیز اشاره کرد و افزود : در دولت جدید نیز با توجه به اینکه وزیر نیرو آقای چیتچیان هم زبان مردم ما می باشد و معاون ایشان آقای مهندس میدانی نیز اصالتاً میانه ای هستند ، از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را کرده ام و طی سوالات متعدد از وزیر نیرو روشن شدن تکلیف پایاب سد آیدوغموش و سد شهریار و همچنین مجتمع آب رسانی به روستاها را خواستار شده ام واین موارد را تقدیم هیئت رئیسه نموده ام .

مددی حاصل این سوالات و خواسته ها را توجه ویژه مهندس میدانی و حل مظلومیت مردم و عدم سوء مدیریت در این بخش را ارسال اکیپ از طرف وزارت نیرو به شهرستان میانه عنوان کرد .

این اکیپ که از طرف وزارت نیرو و آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی صبح روز چهارشنبه 11/10/92 وارد شهرستان میانه شد ، همراه با دکتر محمد علی مددی نماینده مردم شهرستان ویژه میانه در مجلس شورای اسلامی  به بازدید از پروژ های در دست اجرا در سطح شهرستان پرداختند .

از نتایج این بازدید ها که ساعت ها بطول انجامید تصمیمات اتخاذ شده در خصوص سد آیدوغموش با توجه اینکه این سد در فواصل زمانی مختلف فقط پر و خالی میشود و فقط هزینه نگهداری آن متحمل مجموعه می باشد با برنامه ریزی دقیق مخصوصاً در رابطه با پایاب شهر آچاچی – داش کسن – و روستای باشماق که از این سد بهرمند خواهند شد تصمیم گیری و استفاده کارخانه فولاد و معدن مولیبدین از آب صنعتی از این سد مقرر گردید .

احیای بخش کاغذکنان میانه که جمعیت آن در اواسط انقلاب به 32 هزار نفر میرسده که هم اکنون 6 هزار نفر ساکن این منطقه است یکی دیگر از برنامه های این هئیت بود . از نظرات کارشنان ارتفاع پمپ پاژ در این منطقه تا ارتفاع 200 متر بر عهده دولت و در مرحله بعدی با مشارکت روستاها انجام میپذیرد که این کار باعث مهاجرت معکوس به این منطقه شده و کسب و کار و اشتغال جوانان در بخش کشاورزی را رونق می بخشد .

دکتر مددی در خصوص آب شرب میانه نیز با عنوان این موضوع که : بنده در مقابل سلامت روحی و جسمی مسئول می باشم و اجازه نمیدهم سلامت آنها بیش از این به خطر بیفتد افزود :سد گرمی چای سه هدف احداث این سد را : تامین آب شرب میانه – بهرمندی 70 روستا از آب شرب این سد و همچنین بهره مندی 22 روستا در تامین آب کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد : این پروژه از سه قسمت تشکیل شده که ساخت بدنه آن 70 درصد ، تصفیه خانه آن بالای 95 درصد پیشرفت ، و لوله گذاری از تصفیه خانه این سد تا تصفیه خانه میانه که 43 کیلومتر است 13 کیلومتر آن لوله گذاری شده است .

دکتر مددی جمع مبلغ مورد نیاز برای اتمام این پروژه را 100 میلیارد تومان عنوان کرد که دولت امسال 7 میلیارد به این طرح تخصیص داده است و این در صورتی است که 18 میلیارد تومان فقط به پیمانکاران این پروژه بدهکاری موجود است .

راهکار دکتر محمد علی مددی در این خصوص رایزنی با شرکت کوثر به مدیر عاملی مهندس مهر آمیز که بصورت فاینانس انجام میپذیرد می باشد ، مددی با شاره به جلسات متعدد با این شرکت و همچنین مهندس هاشمی مدیر عامل آب منطقه و مدیر عامل و کارشناسان شرکت کوثر ،نتیجه این مذاکرات را ، بعد از کارشناسی میزان هزینه انتقال آب که در حدود 53 میلیارد تومان بر آورد شده است ، بنا به درخواست این شرکت اعطای وام از صندوق توسعه ملی و اخذ دستور و برگذاری جلسه با رئیس صندوق توسعه ملی عنوان کرد و خاطرنشان کرد : این شرکت بانک عامل خود را که معرفی کرده که با توجه به شرایط نامناسب آب شرب میانه و حجم آلودگی و سختی با حل این موضوع این شرکت کار خود را آغاز تا این معضل بزرگ از میان برداشته شود .

باتوجه به وضعیت آب شرب روستاهای شهرستان میانه ، اکیپ وزارت و استان به همراه دکتر مددی  از مجتمع آونلیق نیز بازدید بعمل آوردند و قرار شد تا آب شرب روستای کرامه – سه تپه با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع به ترتیب اولویت موضوع : تامین آب شرب آونلیق از چاه های آماده که در روستای بالسین زده شده است که با لوله گذاری 24 کیلومتر و مبلغ بالغ بر 2 میلیارد تومان در اولویت می باشد .

مددی تجهیز مجتمع کرامه با لوله گذاری 4 کیلومتر در فاز اول و بقیه بصورت مشارکتی که در این صورت 8 روستا از نعمت آب شرب سالم برخوردار می شوند .

نماینده میانه ادامه پروژه قوشابلاغ  و تامین آب شرب سالم روستاهای سه تپه را مستلزم انجام مطالعات کارشناسی و انتقال آب از چاه موجود در روستای رضاخان که فشار آب بالغ بر db 40   است عنوان کرد .

 

 

اب1اب2اب3اب4اب5اب6اب7اب8اب9

1
1