- ارسال کننده: سعید حاصلی تاریخ: ۹۲/۱۰/۱۰

ابداع دانشمند میانه ای؛ تشخیص سریع تر سرطان پوست به کمک تلفن همراه

دانشمند و محقق میانه ای، مریم صادقی دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه سایمون فریزر کانادا، توانست با تولید میکروسکوپ کوچک در اندازه شست دست که در ترکیب با دوربین تلفن هوشمند می‌تواند به تشخیص سرطانهای پوست کمک کند، خبرساز شود. به گزارش آفتاب میانه خانم صادقی متولد شهرستان میانه و ساکن ونکوور کاناداست. این خبر امروز نقل محافل معتبر خبری کشور از قبیل خبرگزاری ایرنا، ایسنا و خبرآنلاین بوده است. خبر را به روایت خبرگزاری ایسنا در ذیل مشاهده می نمایید.

دانشمند ایرانی موفق به تولید میکروسکوپ کوچکی به اندازه شست دست شده که در ترکیب با دوربین تلفن هوشمند می‌تواند به تشخیص سرطانهای پوست کمک کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دستاورد «مریم صادقی»، موسس یک شرکت رایانه‌ای در ونکوور به فرد اجازه می‌دهد تا به جمع‌آوری و کنترل تصاویر خالهای مشکوک و در صورت نیاز، ارسال آنها به متخصص برای تعیین احتمالی سرطانی بودن آنها بپردازد.

صادقی که چندی پپیش از سوی دانشگاه سایمون فریزر به عنوان کارآفرین سال 2013 انتخاب شد، گفت: ما می‌توانیم ضرورت حضور در کلینیکها را کاهش داده و کیفیت مراقبت بهتری را با در اولویت قرار دادن بیماران نیازمند به دسترسی سریع ارائه کنیم.

دانستن اینکه افراد باید روزها، هفته‌ها و حتی ماهها برای تعیین میزان خطرناک بودن خالهای مشکوک خود منتظر بمانند، صادقی را بر آن داشت تا این ابزار تلفن هوشمند را طراحی کند.

متخصصان پوست در تشخیص سرطان پوست بر نشانه‌های بصری تکیه می‌کنند؛ در اینجاست که ارزش سیستمی که به کاربران اجازه می‌دهد تا پوست خود را بررسی کرده و تصاویر را برای تحلیلهای بیشتر به متخصصان بفرستد، نمایان می‌شود.

کلینیکهای شلوغ، زمانهای طولانی انتظار و هزینه‌های بالای سفر برای بیماران، چالشهایی است که با سیستم تشخیص فعلی همراه بوده و دستگاه MoleScope برای کاهش این موانع ابداع شده است.

این سیستم می‌تواند در مناطق روستایی و دورافتاده که دسترسی آسان به متخصصان پوست ندارند، از کاربرد زیادی برخوردار باشد.

صادقی همچنین مدیریت مرکز جدید بهداشت دانشگاه سایمون فریزر را برعهده داشته که با هدف سرعت بخشیدن به فناوریهای بهداشتی ساخته شده توسط دانشجویان و محققان این دانشگاه تاسیس شده است.

پیشنهاد ویژه آفتاب میانه برای مطالعه بیشتر در مورد این طرح: www.bit.ly/1ddKeIS

1
2
1 2