- ارسال کننده: تقی رحیمی تاریخ: ۸۹/۰۶/۱۷

کشف جاذبه های توریستی بی نظیر در میانه

امروزه، توریسم، تفریح و خوشی و اتلاف وقت نیست. یک جاذبه است، یک صنعت است. اما سهم شهر میانه از این صنعت جهانی چقدر است؟ و چقدر می تواند باشد؟ آیا اراده ای و علاقه ای از سوی مسئولین محلی برای این پتانسیل و این صنعت وجود دارد؟ در نوشتاری جداگانه و تحلیلی بصورت جدی به این بحث پرداخته ایم، اما از آنجا که می دانم و می دانی که سمعک مورد نظر در دسترس نمی باشد! پس این بحث جدی و کارشناسی و پولساز و خادمانه را زیر کاغذهای روی میزمان قایم می کنیم و دلخوش و مشغول می شویم به دنیای زیبای طنز:

بر پایه اکتشافات جدیدی که گروهی از کارشناسان علاف و متخصصین بیکار انجام داده اند، جاذبه های توریستی شهری بی نظیری را کشف کرده اند که اگر آژانس های توریستی دنیا خبردار شوند، میانه غوغا می شود. جاذبه های بی نظیری که عمراً در هیچ شهر دنیا پیدا نمی شود!

میانه ای ها گوش به زنگ باشند که تا چندی دیگر، کوچه ها و خیابانهای میانه لبریز خواهند شد از انواع توریستها از کل دنیا! جاده های منتهی به میانه تبدیل خواهند شد به شلوغ ترین مسیرهای دنیا!

اصلا دیگر بی خیال لالیگا و کالچیو. از همین الان صدهزار تا ووووزلا سفارش بدهید که بدجوری می طلبد. بهوش باشید تا چندی دیگر مقصد تمام توریستها و آژانس های توریستی دنیا اینجا خواهد بود: میانه.

از آنجائیکه ما هم مثل شما همشهریان تحمل رازداری را نداریم(!!) به چند مثال از این معدن جاذبه های توریستی بی نظیر شهرنشینی اشاره می کنیم:

۱- میانه تنها شهر دنیاست که فقط دو جهت جغرافیایی شمال و جنوب دارد! در این شهر سمت مشرق و مغرب وجود ندارد. اصلا میدان مغناطیسی و مدارات و جغرافیا در میانه هنگ نموده است. طلایی ترین نقطه این کشف، تقاطع معلم  خیام است. اینجا هم خیابان معلم، شمالی – جنوبی است، هم خیام!! انصافاً کل شهرهای دنیا را بگردید چنین رویداد بی نظیری را پیدا نمی کنید! چه عکسی می شود عکسی که در آن هر دو تابلو داخل کادر باشند!

  ۲- میانه تنها شهر دنیاست که در آن خورشید از جنوب طلوع می کند و در شمال غروب می کند.

تمام دوستداران و علاقمندان نجوم بشتابند و طلوع خورشید را در خیابان امام جنوبی، خیام جنوبی، مطهری جنوبی و … ببینند و همینطور غروب خورشید را در قسمت شمالی این خیابانها شاهد باشند. جدیدترین و جالب ترین پدیده نجومی – توریستی جهان!

۳- میانه تنها شهر دنیاست که یک خیابان دو جهته دارد! در ابتدای آزادگان جنوبی بایستید (جنب درمانگاه) و به تابلوی خیابان نگاه کنید: به فارسی نوشته آزادگان جنوبی، به انگلیسی نوشته آزادگان شمالی!! یعنی از این لحاظ اینجا جنوب است اما از اون لحاظ شمال است!!

۴- میانه تنها شهر دنیاست که wc آن چند نسل و چند کلاس از دنیا جلوتر است. سری به پارک انقلاب بزنید و

در تابلوی دستشویی خواهران اوج پیشرفت و کلاس را

شاهد باشید: WG  (!؟) یعنی ما از wc گذشته ایم و از  D و  EوF هم شوت کرده ایم و حالا رسیده ایم به تکنولوژی WG !!

5- میانه تنها شهر دنیاست که یک خیابان دارد با سه اسم! خیابانهایی که نام مردمی اش یک چیز است و نام تابلویش چیز دیگر، قدیمی شده اند. پیشرفت را در میدان نماز شاهد باشید که یک تابلو میانجی است با نون مفتوح  (Mianaji)تابلو دیگر میانجی با نون مکسور (Mianeji) و سومی میانجی است با نون ساکن (mianji).

6- میانه تنها شهر دنیاست که چندین اسم مختلف دارد!! ما می گوئیم پکن اما انگلیسی اش می شود بیجینگ همین. اما میانه حداقل ۷ مدل نوشتار دارد، کلاً شهر اینترنشنال یعنی همین:

Miyane – Mianeh- Miane- Myane – Myaneh – Meane-  Miyane-…

7- میانه تنها شهر دنیاست که در آن اسم خاص را هم ترجمه می کنند! یعنی کل دنیا اشتباه می کنند می گویند نیو کاسل (New Castle) کل دنیا باید مثل میانه، این اسم خاص را ترجمه کرده و بگویند: شهر قلعه جدید! یا مثلاً بجای شهر سالت لیک سیتی (Salt Lake City) باید بگویند: شهرِ شهرِ دریاچه نمک!! چرا؟ چون در تکنولوژی نوین میانه، کلمات جنوبی و شمالی را هم باید ترجمه کرد. تازه باید هم Northern و Southern بگویند و کل دنیا تا امروز اشتباه می کردند که می گفتند South Korea   یا North America .

8- میانه تنها شهر دنیاست که یک چهارراه دارد اما با سه خیابان!! و تازه اسمش هم میدان است!! (همان حکایت چنار و خیار و منار! ) مرکز توریستی جدید دنیا، میدان طالقانی میانه است. اوج تفسیر سور رئال و شاید هم کوبیسم! فکر کنم ای کیوسان هم اینجا هنگ کند!

۹- میانه تنها شهر دنیاست که رکورد دار کم عرض ترین پیاده رو دنیاست! یک نمونه اش پیاده رو تقاطع معلم شمالی و امام خمینی است، نبش نیروی انتظامی با عرض ۲۰ سانتیمتر! لطفاً یک نفر به دفتر ثبت رکوردهای گینیس خبر دهد!

۱۰- میانه تنها شهر دنیاست که چراغ راهنمائی ۲۴ ساعته دارد! رسم معمول دنیا این است که از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح، چراغهای راهنمایی چشمک زن باشند (حتی در توکیو و مکزیلوسیتی شلوغ) اما تکنولوژی نوین ابداعی میانه این است که حتی ۳ صبح که گربه ها هم سراغی از سطل زباله ها نمی گیرند، تقاطع های میانه مثل ساعات پیک ترافیک عمل می کنند!

 ۱۱- میانه تنها شهر دنیاست که تابلوهای راهنمایش مخفی است! قریب نصف تابلوهای راهنمای جدید  نصب شده را جایی کاشته اند که دقیقاً پشت یک درخت باشد! ( البته فکر نکنید، اشتباه کرده اند، نه اصلاً. این یک  شیوه  پست مدرن است در زمینه روانشناسی و فرا روانشناسی! ۱۲- میانه تنها شهر دنیاست که اجرا قبل 

از جلسه انجام می شود! همه جای دنیا، اول جلسه    می گذارند، بعد تصویب می کنند، بعد ابلاغ می کنند، بعد اجرا. اما در میانه این فرآیند طولانی و قدیمی منسوخ شده، بطوریکه به شکلی نوین، اول اجرا       می کنند، بعد تصویب و جلسه و ابلاغ!

(همان حکایت نغز که: اول می کشند، بعد اعدام      می کنند! ) نمونه اش افزایش کرایه تاکسی ها. مثلاً فروردین ماه افزایش کرایه ها اجرا می شود ولی جلسه و مصوبه و تصویب و ابلاغش اردیبهشت ماه است!!

۱۳- میانه تنها شهر دنیاست که رکورد دار سد معبر است! انصافاً کجای دنیا سراغ دارید که رشد و پیشرفت سد معبر با اندازه میانه باشد! لطفا یک نفر هم به دفتر ثبت رکوردهای گینیس زنگ بزند! (وای کم کم میانه دارد چقدر معروف می شود، آنهم شهرتی بین المللی! )

۱۴- میانه تنها شهر دنیا با افتخار: هر میانه ای، یک تابلو! زمانی بود که میانه از بی تابلویی داشت غش می کرد، حالا هم از پرتابلویی نزدیک است خفخ شود! تابلو اصولاً خوب است اما بشرطی که آنقدر درخت نباشد که نتوانیم جنگل را ببینیم!

یعنی کل شهرهای دنیا و تهران و تبریز و … اشتباه   می کنند و این نبوغ برجسته میانه است که می گوید حتی برای ورود از کوچه فرعی به خیابان اصلی هم باید تابلو ایست بگذاریم! ( انشاا… در آینده برای درب خروجی تمام لانه های مورچه ها نیز تابلو راهنما نصب کنیم و این اندیشه­ی والا را به جهانیان معرفی کنیم!! ) هیچ ربطی ندارد، اما همینجوری یادی می کنیم روایتی از کارل گوستاو یونگ، روانکاو و شهیر آلمانی: زمانی که یونگ به آمریکا سفر کرده بود، در حاشیه یک شهر متوجه ریل قطار شد که هیچ حفاظ و حصار و حتی تابلو هشدار دهنده ای نداشت: این بی احتیاطی و بی توجهی عجیب آنهم در مجاورت منطقه مسکونی او را وادار به پیگیری کرد و در نهایت به این جواب پرمعنا رسید: همه می دانند که این ریل قطار است و قطار با سرعت از آن رد می شود و نزدیک شدن به آن خطرناک است. دیگر دلیلی ندارد حصار و تابلو بگذاریم! کارل گوستاویونگ می گوید: جالب است، آنها تمام کارهایشان را بر این اساس برنامه ریزی می کنند که مردم می فهمند، اما ما (آلمانی ها) طوری عمل می کنیم که یعنی مردم نمی فهمند!!! (گفتم که، این روایت هیچ ربطی به مطلب حاضر نداشت! حرف بود، همین! )

پایان سخن اینکه، مطلب حاضر، مطلبی طنز بود و کوچک. یعنی افراد جدی و بزرگ اصلاً آن را بی خیال شوند و ناراحت نشوند! ( هرچند اهل طنز می دانن یعنی چی!! ) می دانیم هیچ مسئولی این حرفها و درد دل ها را بر نمی تابد! اما امیدوارم کسی پیدا شود و این مطلب را به زبان چینی ترجمه کند، آن وقت خواهید دید یکسال نشده، چین شهری به نام میانه خواهد ساخت و میلیون میلیون توریست به آمارش اضافه خواهد کرد! بعدها کتابش هم بزبان فارسی ترجمه شده و کولاک خواهد کرد. سهم ما همین بس که افتخار کنیم و پز بدهیم که در چنین شهر بی نظیری زندگی می کنیم! پیدا کنید پرتقال فروش را ! نه پرتقال فروش را ول کنید. این همه ما را فرستادند دنبال پرتقال فروش، در حالیکه پرتقال مهم است و پرتقال هم همینجاست، ایناها !

البته انصافاً شایسته است از نصب تابلوهای راهنمایی ضروری و وسایل ورزشی در پارک انقلاب و فرهنگیان هم، با سپاس و قدردانی، یاد کنیم.