- ارسال کننده: حسن گل محمدی تاریخ: ۹۲/۰۹/۲۷

حاشیه ای بر مصاحبه امام جمعه میانه

حاشیه ای بر مصاحبه امام جمعه میانه

انتشار فایل گفتگوی دو نفر از فعالان سایبری میانه با امام جمعه محترم شهر میانه که دارای جنبه های مثبت و دلگرم کننده ای در مورد نوع نگاه مسئولان ما به فعالیت جوانان در عرصه های مجازی بود چند نکته را در ذهن پدیدار کرد:

ابتدا باید اذعان کرد که تمامی جواب های امام جمعه محترم قابل پیش بینی بودند. هرکس که شناخت اجمالی از شخصیت ایشان داشته باشد تقریباً تمام دیدگاه های ایشان را قبل از گوش دادن به این فایل می تواند حدس بزند. دلیل این امر این است که در مجموع آقای حامدی شخصیتی قابل پیش بینی دارند یعنی از برآیند مواضع و گفتار و رفتاری که در گذشته از ایشان سراغ داریم می توانیم واکنش های ایشان را در قبال مسائلی که پیش می آیند حدس بزنیم چرا که روند تکوینی و نمودار تحولی رفتار و مواضع ایشان در چند سالی که در میان مردم میانه بوده اند از ثبات و پایداری نسبی بالایی برخوردار بوده و به یاد نداریم که در یک مورد دو جور حرف از ایشان شنیده باشیم.

این یک ویژگی بسیار ارزشمند برای یک شخصیت اجتماعی و مسئول سیاسی می باشد . چنین ویژگی موجب می شود مردم و نخبگان تکلیف خود را با طرف مقابلشان بدانند و مراودات و مبادلات خود را با وی بر اساس این شناخت تنظیم نمایند.

نکته قابل توجه دیگر نگاه مثبت ایشان به موضوع مورد بحث یعنی فعالیت جوانان در فضای سایبری و حضور آنان در عرصه اطلاع رسانی و پرسشگری است، حداقل برای بنده این حقیقت ثابت شده است که پاسخ های ایشان تظاهر نبوده و برگرفته از باورهای اصیلشان است و ابداَ مقصود ایشان از بیان این دیدگاه ها به نمایش گذاشتن ژست روشنفکری و تجددگرایانه و پوپولیستی نیست و به درستی ایشان به چیزهایی که گفته اند ایمان دارند و به اثرگذاری آن ها معتقدند و من به روشنی فکر و ضمیر ایشان شهادت می دهم.

اما اینکه امام جمعه محترم تا چه اندازه در ترویج و اشاعه این باورها و ارزش های مورد قبول خود موفق عمل کرده اند موضوعی است که باید آن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد.

اولاً اینکه ما رفتار و کردار کاملاً متفاوت و مخالفی را از عالیترین مسئول و متولی این حوزه یعنی حوزه رسانه و فرهنگ در طول سالیان گذشته دیده ایم و هنوز هم شاهد ادامه آن هستیم و سوء تصادف اینجاست که این مسئول محترم از نزدیکترین آدم ها به امام جمعه محترم بوده و همواره از فیض حمایت ها و پشتگرمی های امام جمعه محترم بهره برده است و به اذعان قاطبه ناظران امور موجودیت و تداوم سلطه خود بر نهاد متولی فرهنگ و هنر شهرستان را از صدقه سری امام جمعه محترم دارد.

لذا اینجا یک نقد اساسی به امام جمعه محترم وارد است که با وجود علم به نابسامان بودن فضای فرهنگ عمومی که بخش عریان آن را می توان در ویترین شخصیت های مجازی و مستعار موجود در فضای بلاقیدوبند مجازی دید چرا مدت های مدید دست حمایت خود را در پشت این مسئول اجحاف گر و کم فروش قرار داده و او را مورد لطف و تفقد خود قرار داده اند؟

مسئله دیگر کم اثر بودن منویات امام جمعه محترم در میان مسئولین و مدیران شهرستانی است که برخلاف روح مسئولیت پذیری و پاسخگویی و احترام به افکار عمومی که در فهوی کلام امام جمعه روشن بین ما موج می زند بسیاری از مدیران و صاحب منصبان شهرستان میانه با گارد بسته در مقابل رسانه ها و اصحاب خبر و پرسشگری ظاهر شده و درهای تعامل خود را به روی این قشر بسته نگه داشته اند.

نمی خواهم به مصادیق این مسئله ورود کنم چرا که قطعاً هم خوانندگان محترم و هم امام جمعه عزیز مواردی از این دست را به وفور سراغ دارند و با یک نگاه گذرا به همین صفحه مجازی و شمردن تعداد "سایت های فعال" اینترنتی ادارت و ارگان هایی که باید بخشی از دغدغه و همت خود را صرف پاسخگویی به افکار عمومی و پرسش های مردم و نخبگان بکنند می توان به راحتی به عمق این مشکل اساسی پی برد.

از این رو انتقاد دوم به امام جمعه محترم در این زمینه جای طرح پیدا می کند و می توان از ایشان انتظار داشت که تحرک بیشتری در اشاعه فرهنگ پاسخگویی و احترام به اصحاب رسانه و خبرنگاران و فعالان رسانه ای در بین مدیران و مسئولین شهرستان در پیش گیرند و البته حمایت صریح و آشکار از معقولان عرصه پرسشگری و خبرنگاری را برای تقویت این جریان از نظر دور ندارند.

اخیراً زمزمه هایی به گوش رسید مبنی بر اینکه عده ای از یک قشر خاص با طرح مسائلی حاشیه ای نقدهایی را به امام جمعه محترم وارد کرده اند و تحرکات خاصی را نیز در جهت تضعیف جایگاه ایشان انجام می دهند صرفنظر از بخش عمده مسائلی که این عده مطرح می کنند شاید بتوان واردترین انتقاد به امام جمعه محترم را در پروازی بودن ایشان و حضور منقطع شان در شهرستان عنوان کرد که البته از دیرباز این موضوع محل گله وشکایت مردم و نخبگان شهرستان بوده و هست و از قضا تبعاتی را نیز در پی داشته است که ذیق وقت در سرکشی به امورات مردم و بررسی و مداخله مثبت در حل و فصل مشکلات نهادها و دستگاه های اجرایی و مشارکت در حل مسائل و مشکلات چند جانبه گروه ها و طیف های سیاسی و اجتماعی و امثالهم را از جمله این نارسایی ها می توان برشمرد.

با همه این اوصاف اگر آقای حامدی را با دیگر همکاران ایشان که در حوزه شناخت خود از آن ها سراغ داریم مقایسه کنیم یقیناً کفه ترازو به سمت خوبی ها و محاسن ایشان سنگینی خواهد کرد و اگر تنها یک مشخصه سواد بالا و دانش عمیق در حوزه مسائل دینی و اخلاقی و شناخت حقیقی از مسائل زیرپوستی جامعه را که در ایشان هست در مقابل همه نقاط ضعفشان قرار دهیم به مراتب سنگین از آن ها خواهد بود اما قطعاً جنبه کاربردی تر یافتن این خصوصیات و ویژگی ها انتظاری است که نمی توان مردم و مسئولان و پیشگامان سیاسی و اجتماعی را از داشتن آن محروم کرد.

 

موضوع مرتبط:  www.miyanali.com/alimikaily/59

1
1