- ارسال کننده: جمشید جهانگیرزاده تاریخ: ۹۲/۰۸/۱۱

کاهش 86 درصدی تصادف اتوبوسهای مسافربری در محورهای مواصلاتی آذربایجانشرقی

مدیر کل حمل و نقل پایانه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: طبق تحلیل گزارش‌های 6 ماهه‌ی نخست سال، تصادف اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی و مسافربری، 86 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
«جواد هدایتی» گفت: در نوع وسایل نقلیه درگیر در تصادفات در محورهای مواصلاتی استان، موتورسیکلت و وسایل نقلیه باری با 3 درصد کاهش، وانت بار با 8 درصد افزایش و تصادف اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی و مسافربری نیز در 6 ماه نخست سال، 86 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی از افزایش 16 درصدی تعداد تصادفات فوتی و جرحی در شش ماهه‌ی نخست سال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در مجموع در شش ماهه‌ی نخست سال 309 نفر در جاده‌های بین شهری تلفات داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 3.4 درصدی داشته است، این در حالی است که تعداد مجروحان نیز در این مدت 18.2 درصد رشد داشته است. مدیر کل حمل و نقل پایانه‌های آذربایجان‌شرقی از کاهش 57 درصدی تصادف در آزادراه‌های استان در 6 ماهه‌ی نخست سال خبر داد و گفت: این در حالی است که در بزرگراه‌های اصلی استان در 6 ماهه‌ی نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با وقوع یک هزار و 326 مورد تصادف، شاهد افزایش 51 درصدی در وقوع تصافات هستیم.
هدایتی ادامه داد: در 6 ماهه‌ی نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، برخورد خودرو به خودرو 29 درصد افزایش، خروج از جاده 38 درصد افزایش، برخورد وسیله‌ی نقلیه با شی دیگر، 56 درصد افزایش، وسیله‌ی نقلیه با عابر پیاده 4 درصد افزایش و وسیله‌ی نقلیه با موتورسیکلت، 29 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
به گفته‌ی وی، وانت بار بحرانی‌ترین وسیله‌ی نقلیه در استان و بیشترین تلفات انسانی تصادفات در راه‌های اصلی استان است، به‌طوری‌که جاده‌ی «اهر- تبریز» و جاده‌ی «تبریز- آذرشهر» 40 درصد کل تصادفات استان را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های آذربایجان‌شرقی ادامه داد: بیشترین تعداد تصادفات در ساعات بعداز ظهر اتفاق می‌افتد و بیشترین تلفات عابرین پیاده در بزرگراه‌هاست و واژگونی و خروج از جاده با 35 درصد بیشترین نوع برخورد در تصادفات راه‌های استان را داشته است.
طبق اظهارات هدایتی، عدم توجه به جلو، عدم کنترل وسیله‌ی نقلیه به علت تخطی از سرعت مطمئنه، انحراف به چپ و رعایت نکردن حق تقدم عبور از جمله علل تصادفات در 6 ماهه‌ی نخست سال است.
وی ادامه داد: گروه‌های سنی 25 تا 34 سال با 825 فقره تصادف 32.2 درصد قربانیان تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن سنین 35 تا 44 سال با 655 فقره تصادف، 25.6 درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.
هدایتی با بیان این‌که جاده‌ی میانه و زنجان با 41 درصد، و جاده‌ی تبریز بستان‌آباد با 31 درصد محورهای دارای بیشترین وسیله نقلیه بودند، گفت: بیشترین درصد تخطی از سرعت مجاز در 6 ماهه‌ی سال مربوط به جاده‌ی مرند، صوفیان و آذرشهر، عجب شیر با 26 درصد، میاندوآب و ملکان با 24 درصد و میانه و زنجان با 22 درصد گزارش شده است.
وی با بیان این‌که بیشترین محدوده‌ی زمانی وقوع تصادفات فوتی و جرحی از ساعت 19 تا 21 شب گزارش شده است، یادآور شد: عمده‌ی حضور پلیس در راه‌ها باید در این ساعت‌ها باشد.
مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در مجموع، در ارزیابی روند شش ساله‌ی تصادفات در محورهای مواصلاتی استان در مسیرهای بین شهری، روستایی و برون شهری، از سال 89 به ایمنی پایدار رسیده‌ایم و تلفات جاده‌ای روند رو به کاهش داشته است.

مرجع : خبرگزاری ایسنا
1
1