- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۰/۰۶/۰۵

مسعود هاشم زاده»، دیگر کشتی گیر ایرانی در راه پیوستن به تیم ملی آذربایجان

در ادامه مهاجرت قابل توجه ملی پوشان و ورزشکاران با سابقه ایرانی به کشورهای خارجی، خبرهای جدید از قرار گرفتن نام "مسعود هاشم‌زاده"، دارنده چندین مدال آسیایی، در لیست اردونشینان فرنگی کار تیم ملی آذربایجان خبر داده اند.

به گزارش دانشجونیوز، برخی از خبر گزاری های دولتی نظیر "ایسنا" که با وجود انتشار لیست نفرات تیم ملی آذربایجان در سایت فدراسیون کشتی کشورآذربایجان و قرار گرفتن نام مسعود هاشم زاده در این لیست همچنان تردید داشته و خبر پیوستن این کشتی گیر با سابقهی ایرانی به تیم ملی آذربایجان را در حد گمانه زنی قلمداد کرده اند.

بر اساس این گزارشات سایت فدراسیون کشتی آذربایجان اسامی نفراتی که در اردوی قبلی تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان در 20 روز گذشته شرکت داشته‌اند را اعلام کرده که علاوه بر نام سامان طهماسبی، دیگر کشتی گیر ایرانی که سالهای گذشته به این تیم پیوسته، نام مسعود هاشم‌زاده نیز دیده می‌شود.

در سالهای گذشته سامان طهماسبی، قهرمان آسیا و دارنده دو مدال برنز قهرمانی جهان، در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو نیز با دوبنده‌ تيم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربايجان روی تشک رفت.

خبرگزاری دولتی "ایسنا" که با دیده تردید این گزارش را تنظیم کرده است، در بخشی از این خبر آورده است: «حال باید دید هاشم‌زاده شانسی برای حضور در مسابقات جهانی خواهد داشت یا این که پوروخوروف ملی‌پوش می‌شود.»

گفته می شود هاشم زاده چندین مدال بازی‌های آسیایی و همچنین عنوان چهارمی المپیک آتن را در کارنامه دارد.

در تاريخ کشتی ايران، بارها پيش آمده که ورزشکارانی از ايران با لباس ساير کشورها روی تشک بروند. حسن شاهسوند در استراليا، سعيد آذربايجانی در کانادا، فريبرز بصارتی در سوئد يا سيامک غفاری در آمريکا.

سامان طهماسبی اولين نفری بود که در وزن ۸۴ کيلوگرم موفق به کسب مدال جهانی برای کشتی فرنگی ايران شد. طهماسبی در تمام اين سال ها هر بار از مسابقات مختلف برمی‌گشت، مثل ساير مدال آوران در برنامه‌های تلويزيونی صداوسيما حاضر می‌شد و هر بار فقط يک درخواست داشت: «من بيکارم، به عنوان يک قهرمان ملی از رئيس‌جمهور و مسئولين می‌خواهم يک شغلی برايم فراهم کنند و مشکل مسکنم را حل کنند.»

بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، تقريباً در تمام سفرهای ورزشی به اروپا، مسافرتی نبوده است که در آن، يک ورزشکار يا همراه، از مجموعه تيم جدا نشود و دیگر به ایران باز نگردد. در سال ۱۳۸۹، وحيد سرلک نفر پنجم جودوی جهان، از آلمان درخواستتت پناهندگی کرد. به گفته او، احسان رجبی نيز به آمريکا رفته است.

محمدحسين ابراهيمی از رشته شمشيربازی در مسابقات جهانی فرانسه از هتل تيم گريخت و ديگر بازنگشت. او حتی قید پاداش ۱۰ میلییون تومانی و حضور در بازی‌های آسیایی گوانجو را هم زد.

پيام مرادی عضو تيم کاراته صدرای مازندران، در جريان مسابقات بين اللملی پاريس، از اردوی تيم جدا شده و در اروپا ماندگار شد. بازنگشتن يک عضو تيم سنگنوردی نيز آخرين نمونه از فرار عضله هاست که در جشنواره سنگنوردی فرانسه اتفاق افتاد.

از ورزشکاران غير مطرح نيز شمار زيادی از کشتی‌گيران، پرورش اندام‌کارها، رزمی‌کارها و ورزشکاران ساير رشته های ورزشی در کمپ‌های پناهندگان در کشورهای مختلف اروپايی به سر می برند.به اين آمار، بايد ورزشکارانی که با روش‌های قانونی و اخد اقامت اروپا و آمريکا از ايران خارج می شوند را نيز اضافه کرد.

بسياری از ورزشکاران مطرح ايران، گرين کارت آمريکا را گرفته و برای جلوگيری از ابطال آن، هر شش ماه يک بار، ناگزير به سفر آمريکا هستند. خروج ورزشکاران از ايران در مقطع کنونی، اعم از مهاجرت قانونی يا پناهندگی، فقط با دوران جنگ هشت ساله ايران و عراق قابل قياس است.

هر بار که یکی از ورزشکاران یا همراهان به ایران بر نمی گردد، مسئولین فدراسیون ها خبر از بازگشت او در روزهای آینده می‌دهند. اما در دو سال گذشته، هیچ گریختنی نبوده که بازگشتی در پی داشته باشد.

1
1