- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۰۷/۲۵

استاد قربانعلی اجلی همشهری موفق میانه ی

   
 



خلاصه : قربانعلی اجلی درنوزدهم بهمن ماه 1318 درشهرستان میانه تولد یافت . تحصیلات خودرا تاا خذ فوق لیسانس معماری داخلی داد و اکنون معلم است .
گروه : هنر
رشته : هنرهای تجسمی
والدین و انساب : قربانعلی اجلی به سال 1318 درشهرستان میانه تولد یافت . پدر قربان علی فرهنگی و مادرش معلم قرآن بود .
تحصیلات رسمی و حرفه ای : قربانعلی اجلی تا پایان دوره اول متوسطه درمیانه بود و پس از آن برای اتمام تحصیلاتش به تهران آمد. پس از پایان دوره متوسطه دردانشکده هنر های تزیینی پذیرفته شد و پس از اخذ لیسانس دررشته معماری داخلی به دوره فوق لیسانس درهمین رشته راه پیدا کرد و دوره فوق لیسانس را نیز به پایان رساند .
استادان و مربیان : قربانعلی اجلی از محضر استادانی بزرگی چون استاد سید حسن میرخانی ، استاد علی اکبر کاوه ، مرحوم استاد سید حسین میرخانی .‌استاد احمد نجفی زنجانی و استاد ابراهیم بوذری به آموختن خطوط نستعلیق و نسخ و ثلث پرداخت . ضمن تلمذ در محضر این اساتید ، در آثار بزرگان خط ،‌چون میر عماد، میرزا رضا کلر ،‌میرزا غلامرضا ، استاد عبد المجید درویش ، استاد مسلم شکسته نستعلیق به تفحص وتحقیق پرداخت .همچنین زیر نظر استاد شیخ ، استاد کاتوزیان ، بهزاد و مصیری و اولیاء به آموزش طراحی و نقاشی رنگ روغن پرداخت .
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : قربانعلی اجلی ازهمان سالهای اولیه تدریس عضو انجمن های ادبی تهران شد .
فعالیتهای آموزشی : قربانعلی اجلی به علت علاقه زیاد به آموزش به استخدام دولت درآمده و دردبیرستانهاو مدارس عالی به تدریس مشغول شد . سپس از طرف دانشکده هنر های تزیینی بعنوان مدرس دعوت شسد وبتدریس شیوه های گوناگون خط پرداخت و مدت 22 سال درامرتدریس روزگار سپری کرد .
آرا و گرایشهای خاص : قربان علی اجلی معتقد است که :« هنر مند با رسالت کسی است که بمانند معلم ، انواع آن چه را آموخته و خودش هم گاهی خالق آن است به جامعه ای که نیاز مند است بیاموزد ،متاسفانه در جوامع امروزی آنطور که باید ،به هنرمندان توجه نمی شود و این عامل باعث می شود که هنر مند به جهات اقتصادی ناچار با یک عده سود اگر آثار هنری سروکار پیدا کرده و ارزش کارهایش تا سرحد امکان تنزل پیدا کند چرا که هنر را با هیچ معیاری از مادیات سنجش هنر با پول باشد آن هنر رکود پیدا کرده و می میرد و از سوی دیگر هنر نمی بایستی فرمایشی باشد بلکه هنرمند می بایست درزمینه کار خود آزاد باشد و با توجه به نیاز های جامعه ای که در آن زندگی می کند به خلق اثر بپردازد .
چگونگی عرضه آثار : بسیاری از تابلوهای قربانعلی اجلی نه بصورت معمولی است ، که از ویژگی خاصی برخوردار است . مجموعه حروف شکلی از اشکال طبیعتند و یا شاید طبیعت به شکل حروف ، . دراین سبک تازه که خود او آنرا گلگشت نامیده است خط و طبیعت به همراه یکدیگر ارائه می شود بطوریکه انتخاب کلمات و حروف و نحوه قرار گرفتن آنها در یکدیگر از اهمیت فوق العاده ای برخورداراست . به بیان دیگر باید گفت دراین سبک ، خط و نقش مکمل یکدیگرند و رابطه خط با طبیعت و طبیعت با خط زمینه و هم آهنگی کلی کار از نظر رنگ و فرم ، ملموس بودن عناصری که به خدمت گرفته می شوند مورد توجه خاص سازنده اثر است . اهمیت دیگراین سبک داشتن بعد معنوی آن است که مطالب آموزه ومفید ، درتهیه آن انتخاب می شود و تعهد و مسئو لیت سازنده آنرا نسبت به جامعه نشان می دهد . سبک گلگشت ، فرم و فضاهای تازه ای را برابر بیننده قرار می دهد که تجسس و حس کنجکاوی اورا برانگیزد .
1
1