- ارسال کننده: سعید حاصلی تاریخ: ۹۲/۰۷/۲۱

پروژه های کارشناسی یا کارگرشناسی؟

عنوان پروژه: جوی کشی از وسط خیابان اصلی شهرک اندیشه برای انتقال آسان تر آب جوی ها در دو طرف خیابان (نقل قریب به مضمون)

تاریخ شروع پروژه: 92/7/11

تاریخ پایان: نامعلوم

ابهام: این محل از اول بنا همیشه محل جمع شدن آب در زمان بارندگی بوده است ابهامی که پیش می آید این است که حالا که یک برآمدگی دیگر ایجاد شد کسی فکری نکرده است که با اولین بارندگی آب به جای یک طرف در دو طرف جمع خواهد شد؟

این طرح تا امروز یک بار تمام شده اما بعد از پایان کار و پوشاندن روی این جوی ها با جدول دیدند ای بابا این که خیلی بلند شد، جدول های رویی کنده شد و جدول هایی که بصورت عمودی کار گذاشته شده بودند با تیشه کوتاه شدند (البته از عکس ها معلوم است که باز هم بلند هستند)

سوال اینجاست که وقتی پیش بینی چنین مشکلاتی حتی از عهده ی یک شهروند عادی نیز بر می آید چگونه از دید کارشناسان امر و مسئولین پروژه های شهرداری بر نمی آید؛ که دو پاسخ پیش روی ماست :

- عدم وجود کارشناسان امر که ندانسته چنین کاری را انجام داده و در واقع آزمون و خطا می کنند و نتیجه ی آن خسارت به مردم و از بین رفتن بیت المال و حقوق شهروندان است .

- وجود کارشناسان غیرمتعهد که آگاهانه فقط رفع تکلیف می کنند آن هم به صورت سرسری که باز هم ضرر نهایی آن متوجه مردم و تضییع بیت المال و عقب ماندگی شهر است .

آیا در میانه کارشناس نداریم یا کارشناس متعهد نداریم یا نه ، داریم ولی دستشان به هر دلیلی برای انجام چنین کارهایی از کوچک تا بزرگ ، کوتاه است! آیا آزمون و خطاها و کارهای بدون برنامه ناشی از انحصار است یا نبود کارشناس فن؟

مثال جدول و آب گرفتگی و ... مثال های بسیار ریزی است که شاید برای عده ای پروژه ی عظیم به شمار بیاید ولی با نگاهی عمیق تر و توجه به شهرهای دیگر می توان به اینگونه مشکلات که هنوز هم گریبانگیر میانه است یک دل سیر خندید !

نکته جالب تر این قضیه هم عکس آخری هست که دیروز یک شهروند در یک حرکت کاملاً فرهنگی!! روی بنر زمان طولانی شدن این پروژه را به مسئولان گوشزد کرده است.

راستی کسی به وقت و هزینه اصلاً اهمیتی می دهد یا برای خواب به استقبال زمستان رفته ایم؟

پ.ن: این مطلب به هیچ وحه گلایه و انتقاد نبود ! فقط یادآوری بود برای خودمان که اگر روزی این پروژه ی عطیم با موفقیت به پایان رسید ، شهر را بنر باران کنیم و وظیفه ی تقدیر و تشکر را فراموش نکنیم !

شهرک اندیشه

شهرک اندیشه

شهرک اندیشه

1
1