- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۰۷/۱۰

پروفسور علی امینی همشهری میانه ی



خلاصه : دکتر صفرعلی امینی در سال 1320 در شهر میانه بدنیا آمد. ایشان فوق تخصص رشته زنان و زایمان از انگلستان است و هم اکنون عضو هیئت علمی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد.
گروه :
علوم پزشکی
رشته : زنان و زایمان
گرایش : پره ناتولوژی
والدین و انساب : پدر صفرعلی امینی کشاورز بود. پدر و مادر وی هر دو دار فانی را وداع گفتند.
خاطرات کودکی : صفرعلی امینی در دوران کودکی از سن 5 الی 7 سالگی معلم خصوصی داشت بطوری که معلم بعد از دو ساعت درس یک ساعت تار می‌نواخت. وی از اینکه در طول این همه سال نواختن تار را فرا نگرفته است افسوس می‌خورد.
اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : صفرعلی امینی در خانواده‌ای کشاورز بدنیا آمد.
تحصیلات رسمی و حرفه ای : صفرعلی امینی دوران دبستان و سیکل اول دبیرستان را در شهرستان میانه و سیکل دوم متوسطه را در شهرستان تبریز گذراند و بلافاصله در کنکور دانشگاه تبریز شرکت کرد و در رشته طب و کشاورزی جزء نفرات اول کنکور شد و در رشته طب به تحصیل پرداخت و طب عمومی و تخصصی را در دانشگاه تبریز به پایان رساند.ایشان یک دوره سه ماهه را در بیمارستان جانز هاپکینز امریکا و یک دوره تخصصی را در دانشگاه منچستر تعلیم دید.
خاطرات و وقایع تحصیل : صفرعلی امینی نیمی از عمر خود را به تحصیل گذراند و سپس به شغل معلمی و تدریس و تعلیم مشغول شد که این دوران از زندگی‌اش همواره برای او خاطرات خوبی به همراه داشته است.
فعالیتهای ضمن تحصیل : صفرعلی امینی در کنار تحصیل به تعلیم و تدریس می‌پرداخت.
استادان و مربیان :
مرحوم آقای لکدیزچی از مربیان مدرسه و دکتر حمیدیه و دکتر مولوی از استادان دکتر امینی در دانشگاه می‌باشند.
هم دوره ای ها و همکاران : طهماسب اسدی، دکتر داود اصبح از هم‌دوره‌ای‌های دکتر امینی هستند.
همسر و فرزندان : همسر صفرعلی امینی سر کار خانم ژیلا کلانتری، متخصص اطفال است. ایشان دارای چهار فرزند به ترتیب: فرزند پسر دارای مدرک کارشناسی ارشد مخابرات و مقیم منچستر و فرزندان دختر با مدرک مهندسی پزشکی و مقیم لندن، مدرک دکترای مهندسی ژنتیک و کارشناسی ارشد انفورماتیک با گرایش ژنتیک هستند.
وقایع میانسالی : از مهمترین خاطرات صفرعلی امینی وقوع انقلاب اسلامی می‌باشد.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : صفرعلی امینی بمدت 25 سال در بیمارستان شهید اکبر آبادی به تدریس و تحقیق و معالجه بیماران پراخته است. ایشان در این سالها در بیمارستان بعنوان رئیس بخش و رئیس آموزش و رئیس بیمارستان مشغول به خدمت بوده است. سالهای آخر خدمت در بیمارستان فیروزگر رئیس بخش و مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است. دکتر امینی مدت 30 سال عضو اعضای مرکزی انجمن متخصصین مامائی و زنان ایران، چند سال بعنوان کارشناس نظام پزشکی و چند سالی در بنیاد شهید خدمت کرده است.
فعالیتهای آموزشی : صفرعلی امینی بمدت 30 سال مشغول به تعلیم و تربیت دانشجویان پزشکی و رزیدنت بوده است.
مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید : صفرعلی امینی در مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی بنیانگذار کتابخانه، درمانگاه بهداشت مادر و کودک، بنیان‌گذار پاویون پزشکان، سالن کنفرانس و بخش سونوگرافی بوده است.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : صفرعلی امینی در کنار تدریس به فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی می‌پردازد.
جوائز و نشانها : صفرعلی امینی نشانها، لوح‌ها و جوایز و تشویق‌نامه‌های متعددی را از محافل مختلف علمی و پژوهشی دریافت کرده است.


آثار :
    1  بررسی ضربان قلب و ارزیابی سلامت جنین
      ویژگی اثر : تألیف
2  ترجمه کامل دنفورث زنان و زایمان
      ویژگی اثر : پدیدآورنده: دیوید دنفورث، تکتم رشید کردستانی، علی امینی (مترجم) ناشر: برای فردا - 1382
3  سونوگرافی پایه مامائی زنان
      ویژگی اثر : تألیف
4  طب قبل از تولد 
      ویژگی اثر : پدیدآورنده: علی امینی، فتانه زنوزی ناشر: طبیب - 1382 - ویژگی این اثر از این لحاظ مهم است که این رشته چند سالی است در ایران مورد توجه قرار گرفته است و دکتر امینی اولین نفری است که در این زمینه به تحصیل پرداخت. وی در این زمینه تألیفاتی دارد که شاید اولین کتابی است که در این زمینه نگاشته شده است.
5  علوم پایه درمامائی و زنان
      ویژگی اثر : علوم پایه نیز جزء رشته‌هایی است که در چند سال اخیر در ایران مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است و کتاب فوق الذکر به قول خود دکتر امینی ممکن است اولین اثر در زمینه مامائی و زنان باشد.


منابع :
    1پرسشنامه تکمیل شده توسط دکتر صفرعلی امینی بنا به درخواست بنیاد ایران‌شناسی- بهار1386
1
1