- ارسال کننده: امید کوهی تاریخ: ۹۲/۰۷/۰۸

درست مصرف کنیم !!!

انتشار اخبار کذب میتواند موجبات سلب اعتماد و تشویش اذهان عمومی را فراهم کند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا ؛ رسالت خبرگزاری این است که باید صداقت را در انعکاس خبر و واقعیت ها را در متن آن رعایت کند .رسالت خبرنگار و خبرگزاری ، آگاهی بخشیدن است.

هر چقدر دایره کتمان حقایق گسترده‌تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به خبرگزاری کمتر می شود . خبرگزاری ها نباید تکلیف و مسئولیت ذاتی خود را به منافع شخصی و سازمانی بفروشند ! خبرنگاری کار مقدسی است و این تقدس در انعکاس واقعی اخبار در خبرگزاری تجلی پیدا می کند ، حال اگر مبنای فعالیت خبرگزاری بر پایه تحریف و اشاعه خبر کذب یا کپی برداری و تملق و تبانی باشد ، اخلاق خبرنگاری و رسالت خبرگزاری زیر سوال می رود و مفهوم واقعی خود را از دست می دهد در این بین از خبرگزاری های زیر انتظار بیشتری می رود تا در درج اخبار نهایت دقت و صحت و سلامت آن را در نظر داشته باشند و انتظار می رود آنقدر شهامت داشته باشند که به اشتباه خود اذعان کرده و تخلف خود را بپذیرند .
و اما شرح واقعه :
در پی برگزاری اولین جشنواره فیلم کوتاه افلاکیان شهرستان میانه که به همت کانون بسیج هنرمندان شهر میانه و همچنین معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه ناحیه میانه ترتیب داده شده بود، که انعکاس اخبار جشنواره و گزارش لحظه به لحظه آن از طریق پایگاه اطلاع رسانی میانا به سمع و نظر همشهریان عزیز و مخاطبین می رسید .  بعد از اتمام جشنواره و برگزاری مراسم اختتامیه و درج خبر در پایگاه اطلاع رسانی میانا ، متاًسفانه برخی از سایت های خبری شهرستان و خبرنگار رسمی خبرگزاری ایرنا اقدام به نشر خبری کردند که تعجب همگان را بر انگیخت !!! در متن این خبر که به اصطلاح مصاحبه ای ترتیب داده شده با رئیس اداره ( ؟ ) میباشد این خبرنگار کلیات اجرایی این جشنواره که هیچ ارتباطی با اداره (؟)نداشته به راحتی آب خوردن به اسم این اداره ثبت کرده است .
 
آیا شایسته است این همه مشقت و سختی در راه برگزاری چنین جشنواره ای با بی تجربگی و نا آگاهی یک خبرنگار این چنین زیر سوال برود ؟
 
بنظر شما رئیس اداره( ؟)خود در رابطه با درج چنین مصاحبه ای چه عکس العملی نشان خواهد داد ؟ 
 
آیا مدیران سایت های خبری و خبرگزاری ها از جمله سایت فرمانداری ویژه شهر میانه و روابط عمومی آن چه پاسخ شایسته ای در رابطه با این به گفته ی خود اشتباه خواهند داشت ؟ 
در ادامه شایان ذکر است ؛ دبیر اولین جشنواره فیلم کوتاه افلاکیان جناب آقای مهدی عبداللهی مسئول کانون بسیج هنرمندان شهر میانه میباشد که  روز جشنواره نیز با ایشان از سوی صدا و سیمای آذربایجان شرقی مصاحبه ای بعمل آمد .  این شما و این صرفه جویی به سبک برخی خبرنگاران و مسئولین و سایت های خبری ، اولین جرقه از سایت فرمانداری شروع شد :

 

تهیه این خبر توسط خبرنگار ایرنا وانتشار آن توسط شخص روابط عمومی فرمانداری در سایت های خبری دیگر شهرستان با نام خود :

 

 

برخی از سایت های خبری بدون اطلاع از صحت خبر و فرد مصاحبه شونده ، این خبر را با نام خود درج کرده اند :

قافلان

 

درج خبر کذب در خبرگزاری ایرنا :

درج خبر کذب در خبرگزاری ایرنا

 

سایت های دیگر خبری :

سایت های دیگر خبری

 

 

مسلماً چنین اشتباهاتی از برخی اشخاص و خبرنگاران که خود را طلایه دار عرصه اطلاع رسانی در شهرستان میدانند کاریست اشتباه ، و مظمعناً بایستی در قبال این عملکرد خود پاسخگوی مسئولین و مردم شریف میانه باشند .

 

1
1