- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۰۷/۰۷

استاد بیاض امیرعطایی/ احیاگر ساز کمانچه/ اهل میانه

 
 
   
بزرگداشت احیاگر ساز کمانچه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد
 

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، بیاض امیرعطایی، احیاگر ساز کمانچه در ایران و کسی که کارگاه های آموزشی ساخت ساز به شکل امروزی و وسیع را راه اندازی کرد، در حاشیه این مراسم گفت: در این سالها ساخت ساز کمانچه بسیار رشد کرده، کارگاهها بیشتر شده، سازها بهتر شده اند و نوازنده ها هم به طبع آن بهتر و بیشتر شده اند.

وی درباره مسائل و مشکلاتی که در حوزه این کار وجود دارد اظهار داشت: مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد کمبود یا در مواقعی نبود جا و امکانات کارگاهی برای آموزش است.خانه موسیقی در این زمینه همکاری می کند در حالیکه این بخش، خود نیازمند حمایت است.

این استاد پیشکسوت که شاگرد استاد قنبری بوده، آموزش ساخت ساز را در ایران به طور جدی پی ریزی کرد و در راستای فعالیت های او شاگردان بسیاری در این زمینه تربیت شده اند. وی با اشاره به ارتباطش با شاگردانش نیز گفت: اکثر کسانی که ساز کمانچه می سازند اغلب کار را با من فراگرفته اند؛ عده ای به صورت مستقیم و عده ای نیز غیرمستقیم که از جمله آنها آقای کردی است که به صورت مستقیم این کار را فراگرفته است.

امیرعطایی با اشاره به اینکه در زمان شروع کار ساز کمانچه بسیار محدود و مهجور بود، اضافه کرد: با کسانی که نوازنده ساز کمانچه هستند مثل آقایان کلهر، منتظری و شکاری در ارتباط بودم و عیب و ایرادهایی که این ساز داشت را رفع کردیم و الان شاهد این هستیم که این ساز را می توان به راحتی در ارکسترها هم استفاده کرد و در واقع کار ساز ویولون که زمانی ساز کمانچه را تحت الشعاع قرار داده بود انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: نوع هر ساز بستگی به ویژگی ها و خصوصیات کسی دارد که ساز را می سازد و ارتباطش با نوازنده ها هم در نحوه ساختن ساز تأثیر دارد. معتقدم که حسی که در کارها وجود دارد مهمتر و بیشتر از تکنیک ساختن ساز در صدا و کیفیت کار تاثیر دارد. ساختن ساز به حس و حالی که در زمان ساخت آن ساز دارم بسیار بستگی دارد؛ همچون اجرای چند شب کنسرتی از یک گروه یا شخص که به طور یقین همه اجراها مثل هم و با یک کیفیت نخواهند بود ساختن ساز هم به همین شکل است.

این استاد پیشکسوت از زمان شروع کارش نیز گفت: از سال 51-50 کار را با کارهای دستی منبت که در مدرسه انجام می دادم شروع کردم. کارهایم را نزد استاد قنبری بردم که مورد تایید استاد قرار گرفته و ساخت ساز را به من پیشنهاد کرد. در کارگاه به استاد کمک می کردم تا کم کم به صورت مستقل کارم را ادامه دادم و تا کنون که تمام زندگی ام ساز و صداست.

استاد امیرعطایی ساخت ساز را در منزل و در کارگاهش انجام میدهد. اغلب از ساعت 6 صبح که شروع به کار می کند تا نیمه شب درگیر کار است. به گفته خودش، صدا آرامش بخش است، هر صدایی که نوایی از موسیقی را در خود دارد راحت روح را موجب می شود.

لازم به ذکر است؛ بیاض امیر عطایی متولد 1334 در شهر میانه از شاگردان ابراهیم قنبری مهر بنیان گذار کارگاه ساخت ساز است. او در سال 55 کارمند رسمی میراث فرهنگی شد و از سال 57 به ساخت ساز کمانچه روی آورد که گامی در جهت احیای این ساز محسوب می شود. بیاض امیر عطایی عضو پیوسته کانون سازندگان ساز خانه موسیقی است و قبلا عضو هیئت مدیره این کانون بود. بیاض امیرعطایی چند سال عضو هیئت مدیره کانون سازسازان بود.

1
1