- ارسال کننده: علی مددی نیا (نمایندگی بیمه نوین) تاریخ: ۹۲/۰۷/۰۲

حکایتی از غربت شهدای زینبیه و ثارالله میانه

حکایتی از غربت شهدای زینبیه و ثارالله میانه

» سرویس: فرهنگ حماسه - حماسه

بعد از ظهر ۱۱ بهمن ۱۳۶۵ هواپیماهای عراق چند نقطه از شهر میانه را مورد حمله قرار دادند. از چند روز پیش از آن شایع شده بود که به میانه حمله خواهد شد، ولی کسی به شایعات توجه نکرده بود. تا اینکه در ساعت 17 عصر آن روز چند نقطه مسکونی میانه مورد هدف قرار گرفت.

 

حمام زنانه بلور نیز در این حملات مورد اصابت موشک قرار گرفت که بر اثر آن، پنج دختر دانشجو شهید شدند. در مجموع ۱۳ تن در این حملات کشته شدند.

 

همان روز در میان مردم میانه، شایع شد که فردا مدرسه دخترانه «زینبیه» بمباران خواهد شد. این خبر به نقل از رادیو اسرائیل بود. این رادیو اعلام کرده بود که این مدرسه بمباران خواهد شد، ولی کمتر کسی به آن توجه کرد، هیچ منبع موثق یا مسئولی این خبر را تکذیب یا تأیید نکرد، فردای آن روز دانش‌آموزان برای برپایی جشن انقلاب به مدرسه‌ی مذکور رفتند.

 

سرانجام دو مدرسه مجاور در میانه، یکی دبیرستان دخترانه زینبیه و دیگری دبستان فاطمه الزهرا(س) در روز ۱۲ بهمن ۱۳۶۵، مورد بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفتند. در این حمله، ۳۳ دانش‌آموز و یک خدمتگذار شهید شدند.

 

دبیرستان دخترانه زینبیه و مدرسه دخترانه ثارالله در دوران هشت سال دفاع مقدس در میانه تبدیل به پایگاهی برای انسجام جوانان و نوجوانان دختر برای تامین مایحتاج رزمندگان طریقت حق علیه باطل بود. منافقان کوردل پس از شناسایی این مدرسه و گزارش آن به دشمنان اسلام موجب شدند تا این مدرسه مورد بمباران رژیم بعثی عراق قرار گیرد.

 

در دهه‌های اخیر شهدای این دو مدرسه بسیار مورد توجه قرار گرفته و طی یادواره‌ها و جشنواره‌های متعدد از شهیدان این دو مدرسه یاد شده است. ولی در حالی که در جامعه‌ ما آغاز تمام سخن‌ها معطر می‌شود با نام شهیدان و تمام آرامش و امنیت را مدیون این بزرگوران هستیم و علت بقای اسلام و دین را خون پاک این عزیزان میدانیم، متاسفانه قبور مطهر این شهدا در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.کمترین کاری که می‌توانیم برای ادای دینمان به این شهدا انجام دهیم ای انست که قبور آنها را که نشانه‌ای از آن شهدا است، به نیکی حفظ کنیم.

 

امیدواریم مسئولان امر در راستای احیای قبور این عزیران اقدامی بکنند تا غبار غربت بیش از این بر قبور مطهر این شهدای عزیز ننشیند.

 

نوشتاری از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه آذربایجان‌شرقی.

1
1