- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۰۶/۲۹

پل پردلیس جاذبه ای کامل

تجربه ی لذت بخش شنا،حمام شن و ماهیگیری در محیطی بکر و خدادادی

با طعم تاریخ در جوار پل پردلیس در امتداد جاده ی ابریشم

شگفتی این اثر در قاب تصاویر قابل بیان نیست. هر  ذهن کنجکاو و علاقه مندی بعد ساعت ها نظاره  از کنکاش زیبایی معماری، استحکام و اهمیت آن سیراب نمی شود . به راستی که چگونه این پل زیبا و عظیم بروی سنگ های عظیم با چنین استحکامی برپا شده؟ معمار این پل از کدامین فنون معماری بهره جسته تا بتواند طاقهایی مرتفع بر پایه های سنگی ای که همچنان رخسار تاریخی اش را بر چهره دارد بنا کند؟ ذهن محو تاریخ می شود زمانی که بروی سنگ فرش های باقی مانده بر روی پل قدمی می زنیم ، می شود در عالم خیال صدای عبور کاروان های تجاری را از روی این پل که بر سر راه جاده ی ابریشم است شنید.گویا انسان ها در زمان رونق این پل بیش از ما به زیر ساخت ها توجه داشتند که اثری با عناصر هنری این چنین در مناطق صعب العبور ایجاد کنند. این پل باتو هم از فن و هنر معماری سخن می گوید، هم  باتو از باب اهمیت اقتصاد ، تجارت و گردشگری هم صحبت می شود و هم تاریخی را برای تو تداعی می کند که امروز به دست فراموشی سپرده شده است.

پس از گذر زمان های طولانی از گذشته تا بدین روز بر اثر توان فرسایش آب رودخانه ، بستری از شن های ساحلی ازنوع سنگ های صخره ای به رنگ های گوناگون بوجود آمده که به دلیل شرایط و ارتفاع مناسب آب در فصول گرم لذت شنا ، حمام شن و ماهیگیری را برای تفرجگران به طور طبیعی فراهم کرده است .لازم به ذکر است که این پل در نزدیکی روستای کهبنان قرار دارد که عناصر فرهنگی و تاریخی ناب خود را حفظ کرده و  دیدار این روستا و مردمان آن  لذت بخش است.

نوع سنگ های پایه ی این پل متفاوت و شکل و چینش آجرها نامنظم درمقایسه با پل دختر است و در شرایط جغرافیایی دشوارتری بنا شده،به نظر می رسد چندباری مرمت شده و سرگذشت اش به نقل از سایت نمای ایران به شرح ذیل آمده است:

پردلیس

عکس هایی از این اثر معماری تاریخی هنری زیبا(حسین پوربهرامی)

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس

پردلیس 

پردلیس

پردلیس

پردلیس 

1
2
1 2