- ارسال کننده: حسین بهتری تاریخ: ۸۹/۰۹/۲۸

روز حمل و نقل

در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قراردادن فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌شود.

آشنایی با روز حمل و نقل

در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قراردادن فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌شود.

حمل و نقل، با ایفای نقش رابط میان بازار مصرف، به مثابه پایه‌های پلی است که بخش‌های مختلف جوامع با عبور از روی آن، به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کنند.

صنعت حمل و نقل در جمهوری اسلامی ایران دورانی پرفراز و نشیب را پشت سرگذاشته که ویژگی اصلی آن تلاش برای دستیابی به جایگاهی والاتر و فردایی بهتر است.

در تاریخ تحولات این صنعت در کشورمان، روزها و ایام سرنوشت‌سازی بوده‌اند که نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری و انسجام شبکه حمل و نقل کشور داشته‌اند.

۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ یادآور چنین ایامی است که در آن حضرت امام خمینی (ره) ، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، فرمانی در زمینه اعزام کامیون‌ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی و مایحتاج مردم صارد کردند.

در پی این فرمان، کامیونداران سراسر کشور، آمادگی خود را برای تخلیه بنادر و حمل و نقل مواد ضروری مورد نیاز مردم اعلام کردند.

۱۴ سال پس از صدور  فرمان امام راحل (ره)، در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی هرچه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل، روز ۲۶ آذر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی، به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد.

 معرفی سازمان حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه

سازمان حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه به منظور ساماندهی و بهبود وضعیت حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه شامل مینی بوس رانی ، تاکسیرانی ، پایانه های مسافربری و غیره و بهره برداری مطلوب از طریق برنامه ریزی جهت تقویت و توسعه کمی و کیفی ناوگان و اعمال نظارت صحیح و همچنین توسعه و تکمیل توقفگاههای مورد نیاز و استفاده از امکانات بخش های مختلف از جمله بخش خصوصی و تعاونی در جابه جایی مسافرین برابر اساسنامه مصوب به شماره 34/3/1/94087 مورخ 6/1/84 وزارت محترم کشور راه اندازی شده و در اواخر سال 1384 با تعیین اعضای شورای سازمان و انتخاب اعضای هیئت مدیره رسما فعالیت خود را آغاز نمود .

مهندس واحدی مدیر عامل محترم سازمان حمل و نقل همگانی شهرداری میانه ضمن گرامیداشت ایام سوگواری ایام شهادت سرور و سالار شهیدان و آزادگان جهان ، روز 26 آذر ماه روز ملی حمل و نقل را به تمامی دست اندرکاران و تلاشگران عرصه حمل و نقل همگانی به ویژه فعالان این عرصه در شهر میانه تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق روز افزون از درگاه ایزد منان برای آنان مسالت نمودند.

ایشان در ادامه بیان کردند "با توجه به اینکه شغل رانندگی جزو مشاغل سخت مسوب می شود؛ لذا با دستور رييس جمهور محترم ، وزارت كشور طرح شناخته شدن شغل رانندگي به عنوان يكي از مشاغل سخت و زيان آور را در دستور كار قرار داد."

وی گفت با توجه به نزدیکی اجرای طرح بزرگ هدفمندسازی یارانه ها، آن را یک طرح ملی است که آثار بسیار خوبی را در حوزه حمل و نقل و ترافیک به همراه دارد. هدفمندي يارانه ها چرخ حمل و نقل را روان مي كند. اجراي اين قانون علاوه بر جلوگيري از اتلاف منابع ، سبب افزايش بهره وري شده و افزايش بهره وري نيز باعث سرعت پيمايش خودروها و كاهش مصرف سوخت خواهد شد که براساس بررسیهای صورت گرفته، پیش بینی می شود هدفمند کردن یارانه ها استقبال از حمل ونقل عمومی را 80 درصد افزایش می دهد و افزود در این راستا سازمان حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه اقداماتی به شرح ذیل انجام داده است :

ـ افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق واگذرای مینی بوس به بخش خصوصی

ـ درخواست تخصیص انواع تاکسی ، ون و مینی بوس به شهر میانه

ـ پیگیری و اقدام جهت تعویض تاکسیهای فرسوده

ـ معرفی رانندگان واجدالشرایط آژانسها جهت اخذ کارت سوخت

ـ کنترل و نظارت بیشتر بر عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی

ـ شناسایی و ثبت نام تعداد 2031 دستگاه انواع خودروی عمومی و 91 دستگاه انواع مینی بوس که در زمینه حمل و نقل عمومی فعالیت می کنند. (بمنظور تخصیص یارانه سوخت)

ـ راه اندازی وب سایت سازمان به آدرس www.miyanehtaxi.org و ارائه خدمات به همشهریان عزیز

از امکانات این وب سایت می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ـ اخذ مرخصی آنلاین توسط تاکسیها در هر لحظه از شبانه روز (از مزایای مرخصی آنلاین می توان به عدم نیاز به مراجعه حضوری راننده تاکسی به سازمان ، صرفه جویی در وقت ، هزینه و سوخت اشاره نمود.)

ـ امکان ارسال گزارش ، شکایت ، پیشنهاد و انتقاد از عملکرد سازمان و ناوگان حمل و نقل عمومی

ـ اطلاع از وضعیت آب و هوا و اوقات شرعی

ـ اطلاع از آخرین  اخبار و اطلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی

مدیر عامل محترم سازمان حمل و نقل همگانی شهرداری میانه اهم فعالیتهای صورت گرفته توسط سازمان در ماههای اخیر را به شرح ذیل تشریح نمودند :

ـ اجرای نتایج طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک شهر میانه

ـ تعویض تابلوهای فرسوده

ـ اصلاح تعدادی از تقاطع های سطح شهر و تغییر برنامه زمانبندی چراغهای فرمان

ـ نصب سرعت کاه بمنظور آرام سازي ترافيک و بالا بردن ضريب امنيت تردد شهروندان محترم، رنگ آمیزی سرعت کاههای سطح شهر و تجهیز آنها به علائم هشداردهنده از جمله تابلو و سولار خورشیدی

   

 ** اقدامات فوق در بهبود وضعیت حرکت وسایل نقلیه خصوصاً وسایل نقلیه عمومی و عابرین پیاده، کاهش حجم ترافیک و کاهش مصرف سوخت انجام گرفته است. بطوریکه به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ، با نصب سرعت گیر و چراغهای راهنمایی ، تصادفات در سطح شهر بطور چشمگیری کاهش یافته است.

 ـ نصب ایستگاههای انتظار مسافرین در محل ایستگاههای تاکسی و مینی بوس از جنس مناسب و استاندارد بمنظور استراحت موقت شهروندان عزیز تا زمان سوار شدن به خودروهای عمومی (لازم به توضیح می باشد ایستگاههای مذکور با جلب مشارکت بخش خصوصی طراحی و ساخته شده است و کمترین بار مالی برای سازمان داشته است.)

ـ راه اندازي تلفن پیغام گیر رسيدگي به شکايات مردمي به شماره 2231030

ـ راه اندازی سامانه پیام کوتاه به شماره 30008221

ـ ساماندهی امورات سرویس مدارس و ملزم نمودن کلیه رانندگان جهت اخذ گواهی صلاحیت (کارت سرویس مدارس) از سازمان و تشکیل جلسه توجیهی رانندگان فعال در زمینه سرویس مدارس

ـ خبررسانی دقیق و بموقع اخبار مربوط به حمل و نقل عمومی درون شهری از طریق وب سایت سازمان

ـ حضور فعال در نمایشگاه هفته نیروی انتظامی بمنظورفرهنگ سازی بیشتر، با ارائه خدمات ذیل :

ـ تهیه و پخش CD های آموزشی ، عملکرد

ـ پخش بروشورها و کتابچه های آموزش ترافیک

ـ تشکیل کلاسهای آموزشی برای دانش آموزان

ـ تقدیر از رانندگان نمونه

ـ ارائه خدمات از طریق وب سایت سازمان

ـ اصلاح و تجهیز چراغهای فرمان میادین فرمانداری ، سرآسیاب و سرچشمه به دستگاه فرماندهی مدل 1024 که امکان هوشمندسازی را دارند.

ـ تعویض فانوس چراغهای راهنمایی قدیمی با فانوسهای LED

ـ نصب چراغهای چشمک زن در تقاطع های شهر

ـ نصب و راه اندازی چراغ فرمان در تقاطع شهید رحیمی ـ حاجی اصغری و زیرگذر شهرک امام خمینی (ره)

 ایشان در مورد فعالیتهای در دست اقدام سازمان به موارد ذیل اشاره نمودند :

ـ پیگیری خرید دستگاه خط کشی معابر

ـ پیگیری تعویض و تبدیل به احسن نمودن تاکسیهای فرسوده

ـ پیگیری افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی بمنظور ارائه خدمات بیشتر و مطلوبتر به هشمهریان عزیز

ـ فعالیت ویژه درخصوص فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به شهروندان محترم و دانش آموزان مدارس در مقاطع مختلف و برگزاری کلاسهای آموزشی برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی

 مهندس واحدی  در پایان از عموم همشهریان عزیز خواستند با ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده خود ، ما را در جهت رسیدن به اهداف عالیه سازمان یاری فرمایند.

همشهریان عزیز می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازمان به آدرس www.miyanehtaxi.org مراجعه فرمایند.