- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۰۶/۲۵

میانه چگونه می تواند مقصد گردشگری شود؟(قافلان-مطلب شماره ی سه)

بسمه تعالی

ارتباطات انسانی ما و انعطاف در مقابل گردشگرانی که با فرهنگی متفاوت وارد شهرستان میانه می شوند، عمده ترین خاطره ایست که در ذهن یک گردشگر ثبت و در قالب یک خاطره در بازگشت به سرزمین مبداخود برای اطرافیان بازگو و مکتوب می شود.اکثر گردشگران بخصوص اقشاری که در مقوله ی گردشگران خارجی قرار می گیرند و با هدف گردشگری ماجراجویی پا به این عرصه می گذارند روحیه ی خاطره نویسی و بازگوی فاخرانه ی خاطرات خود به دیگران را دارند.آن چه که بیشترین تاثیر را در ارتباط چهره به چهره با توریست ها دارد:سواد،سن،جنس،ارزش ها و آداب و رسوم جامعه ی میزبان می باشد.از ابتدای سفر که گردشگر پا به سفر می گذارد تا انتهای سفر تعامل بین گردشگر و جامعه ی میزبان تعاملاتی ایجاد می کند که در اصطلاح می توان آن را روابط بین فردی نامید که دائما گردشگران را از سوی جامعه ی میزبان تحت تاثیر قرار می دهد.یکی از پایه های اساسی توسعه ی گردشگری در شهرستان میانه انعطاف پذیری نظام اجتماعی است.بدین معنا که در که جامعه ی میزبان می بایست از طرقی انعطاف پذیری در ارتباطات انسانی و میان فردی آموزش داده شود.این در صنعت گردشگری همان بحث پذیرش رفتار فرهنگی و تعامل های رفتاری جهانگردان در قالب فرهنگ خودشان در جامعه ی میزبان است.ممکن است بسیاری از شیوه های رفتاری توریست های خارجی با ارزش ها و هنجارهای اسلامی ما مغایر باشد اما می توان شرایطی را ایجاد کرد که بتوانیم با حفظ ارزش های خود در مقابل مهمان انعطاف نشان داده و خاطره ای خوش برای وی رقم بزنیم.این انعطاف بدین معنی نیست که به همه خواسته های گردشگران تن در دهیم.هدف ما توسعه ی گردشگری با حفظ ارزش ها و آثار دینی می باشد.بحث ارتباطات انسانی و بین فردی با گردشگران و توجه بیش از پیش به آن در واقع توجه به ایجاد زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی درست برای میزبانی صحیح از این پدیده ی جهانی می باشد.ممکن است عدم آشنایی با سایر فرهنگ ها مشکلاتی را درامر توسعه ی گردشگری بوجود بیاورد که پیشنهاد می شود در سطح کلان در سیستم اموزشی کشور آشنایی با سایر کشورها و شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن ها جزو برنامه ها قرار گیرد و هم چنین اهتمام به فراگیری کامل و تسلط بر زبان رسمی جهانی انگلیسی در دستور کار باشد.آن چه که واقعیت دارد این است که متاسفانه در جامعه ی شهرستان میانه اتحاد و اگاهی  جمعی در رابطه با نوع برخورد درست با گردشگران وجود ندارد و در برخی موارد هم شاهد رفتار نادرست از سوی ما با گردشگران هستیم.اولین و ساده ترین راه حل ایجاد این آگاهی جمعی برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های کوچکی است که هدف از آن معرفی خرده فرهنگ های موجود در داخل کشور که مربوط به مناطق مختلف می باشد و هم چنین خرده فرهنگ های مردمان غرب جهان می باشد.فایده ی این کار این است که برای مثال قبل از اینکه یک گردشگرچینی وارد شهر ما شود قبلا آشنایی مختصری با نوع فرهنگ و آداب و رسوم او داریم که اگر درارتباط بین فردی بااین گردشگرچینی آن ها را رعایت کنیم خاطره ای به یاد ماندنی و تصویری مناسب از مردم شهرمان در ذهن او تداعی کرده ایم.لازم به ذکر است که امروزه صنعت جهانگردی بر پایه ی نظام ارتباطی پابرجاست: ارتباطات مواصلاتی،مخابراتی،اجتماعی و ...که یکی از زیر مجموعه های آن ارتباطات انسانی است.چگونه می توانیم تحرکات اجتماعی و رغبت جمعی برای استقبال و ارتباطات صحیح انسانی درمقابل گردشگران را در جامعه ی عزیز شهرستان میانه ایجاد کنیم؟

1
1