- ارسال کننده: حمید.محمدی تاریخ: ۹۲/۰۶/۲۴

جان هزاران میانه ای یا دستگاه MRI ؟ کدام گرانتر است؟!

مقوله ی بهداشت و درمان در میانه در ردیف معضلات ریشه داری قرار دارد که امید به حل شدن آن هرگز از کلام شهروندان و حتی برخی مسئولین شنیده و استنباط نمی شود!


نبود تجهیزات اساسی و الزامی در بیمارستان میانه، نبود پزشکان با علم و تخصص و تجربه ی کافی و عدم تمایل آنها برای حضور و خدمت رسانی در شهرمان، کمبود پایگاه های امداد و کمک رسان جاده ای، کافی نبودن تعداد آمبولانس های موجود در اورژانس بیمارستان ... تمام این کمبودها بهداشت و درمان میانه را به بیابان بهداشتی یا اورژانس صحرایی شبیه کرده است!
برجسته ترین مورد مربوط به دستگاهی است که سالها اکثر مسئولین آنرا خریداری کرده اند اما ظاهراً هیچ کس قدرت انتقال آن به میانه را ندارد! دستگاه عکسبرداری MRI.
در طول سنوات گذشته پیوسته بحث از خرید و راه اندازی دستگاه عکسبرداری MRI در بیمارستان میانه بحث داغی بوده است، بحثی که عده ای با دست گذاشتن روی آن و استفاده ی تبلیغاتی از این کمبود امکان و نیز ادعای خود نسبت به توان ایجاد MRI در شهر میانه خواسته اند تا حقانیت حضور خود در عرصه های انتخاباتی و تصاحب پست های مدیریتی را امـری به حق جلوه دهند.
بحث فراموش شده ی دستگاه MRI نیاز به تحقیقاتی داشت که ما به حکم نیاز شهر و وظیفه، گوشه ای از تفحصات آنرا انجام دادیم تا تنویری در راستای چرایی به انجام نرسیدن آن تا به اکنون- همانند هزاران وعید دیگر- صورت گیرد.
مطابق با تحقیقات میدانی انجام یافته و نیز برابر با تقسیم بندی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای توجیهات خرید و دایر کردن دستگاه MRI در یک شهر، شاخصه هایی تحت عنوان "سطحه بندی خدمات درمانی" وجود دارد که در این سطحه بندی آیتم هایی از قبیل؛ 1) تراکم جمعیت 1/5 میلیون نفر به بالا در یک شهر و اطراف آن 2) تعداد متخصصین و جراحان مغز و اعصاب در شهر 3) استعداد درمانی هر شهر برای درمان بیماران و موارد دیگری از این دست مورد توجه وزارت بهداشت است که به نقل از شبکه ی بهداشت و درمان میانه، شهر ما تقریباً هیچ کدام از پارامترهای ذکر شده برای استحقاق بهره مندی از دستگاه MRI را دارا نیست! چرا که دستگاه MRI با قیمت نسبتاً بالای خود برای شهرهایی در نظر گرفته می شود که راه اندازی این دستگاه در آن شهر صرفه ی اقتصادی داشته باشد.
ضمناً بخش خصوصی هم چنانچه طبق مفروضات ما خواهان سرمایه گذاری در این مسیر باشد، الزاماً می باید مسیر طولانی و گاهاً پشیمان کننده ی اخذ مجوز از وزارت بهداشت را طی کند. البته لازم به اشاره است که تا بدین لحظه هیچ شخص حقیقی و حقوقی برای این امر به طور جد اعلام آمادگی نکرده است که ما خواهان حمایت اداره ی بهداشت باشیم.
از طلا بودن پشیمان گشته ایم / مرحمت فرموده ما را مس کنید!
بعد از اصرار طولانی و گفتمان پیرامون حساسیت ِ دلیل ایجاد مرکز عکسبرداری MRI در میانه و آگاهی از ختم شدن این موضوع به رضایت و دستور مستقیم وزارت بهداشت و درمان، بحث را معطوف به داشته هایمان کرده و مورد مهم دیگری را وارد گفتگو کردیم؛ دستگاه CT اسکن، که از سال 79 در میانه تقریباً بطور شبانه روزی کار می کند که برابر با استانداردهای بهداشتی عمر مفید این دستگاه 10 سال می باشد. دستگاه CT اسکن موجود در میانه به دلیل قدیمی بودن ونیز نایاب بودن کلیشه ی آن و مقرون به صرفه نبودن تهیه کلیشه برای بیمارستان، یکی از دلایل تأخیر در ارائه ی عکس CT اسکن برای مراجعین را موجب شده است.
ظاهراً شبکه ی بهداشت و درمان شهرمان از سالها پیش به دنبال خرید CT اسکن جدید و جایگزینی برای نمونه ی قدیمی آن بوده است که تلاشها، اخذ اعتباری در حدود 300 میلیون تومان با دستور وزیر بهداشت در زمان نماینده ی پیشین و نیزمساعدت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین شبکه ی بهداشت و درمان میانه در تأمین بخش دیگری از هزینه ی خرید این دستگاه ، قراردادی جهت خرید دستگاه CT اسکن با یک شرکت حقوقی منعقد و ثبت سفارش را رقم می زند اما در مدت زمانی کوتاه پس از آن، بازار ارز دچار اختلال و نوسان گشته و مقارن با افزایش قیمت دلار، شرکتِ متعهد توانایی عمل به تعهد خود را از دست می دهد که در نهایت پرونده ی حقوقی آن در محاکم قضایی بین المللی در حال بررسی است!
در مهر ماه سال گذشته جلسه ای در محل فرمانداری با موضوعیت بازسازی بیمارستان امام خمینی(ره) با حضور شخص فرماندار، هر دو نماینده شهر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و معاونین وی برگزار می شود که بعد از آغاز جلسه، موضوع خرید دستگاه CT اسکن جدید برای میانه مجدداً وارد بحث می شود. در جلسه ی مذکور احدی از نمایندگان شهر مدعی ارتباط با یک شخص حقیقی و به ظاهر سرمایه گذار در کشور انگلستان می شود که بنا به گفته ی ایشان این شخص در سریعترین زمان و ایده آل ترین شرایط می تواند دستگاه CT اسکن را خریداری کرده و در میانه تحویل دهد!
پیرو همین صحبت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با نظر داشت و توجه به جایگاه والای حاضرین جلسه، سریعاً آمادگی جهت عقد قرار داد با وی را اعلام کرده و ظاهراً بعد از آن توافق نامه ای مبنی بر خرید دستگاهCT اسکن فی مابین دانشگاه علوم پزشکی تبریز که بازوی اجرایی وزارت بهداشت در استان می باشد با دوست انگلیسی نماینده ی محترم صورت می گیرد که اکنون بعد از گذشت قریب به یک سال نه از دستگاه CT اسکن خبری هست و نه از دوست انگلیسی مان! و تنها چیزی که در این مدت از این معامله بدست آمده، تبلیغات بی وقفه و به راه انداختن جریانی است که چنین القاء می کند که دستگاه خریداری شده و هر روز سر از یکی از گمرکات کشور درمی آوردکه در انتظار ترخیص است!
اما آنسوی تمام این مشکلات برای خرید دستگاه MRI یا CT اسکن، سخن از جان هزاران میانه ای در میان است که بین تبعیض معقولِ! مسئولان برای تقسیم بندی امکانات بطور عادلانه از بی عدالتی آن رنج می برند به حدی که تعداد دستگاه‌های MRI موجود در شهر تهران بیش از تعداد کل این دستگاه‌ها در کشور انگلستان است!
سخن از جان کسانی که مرز بین مرگ و زندگی، مردن یا زنده ماندنشان می تواند یک دستگاه MRI –برای تشخیص صحیح بیماری- باشد، کسانی که جانشان بسیار بیشتر از اختلاف بین دلار 1250 تومانی با دلار 3100 تومانی است، کسانی که زاد و ولد و رساندن جمعیت شهرشان به مرز 1/5میلیون نفر برایشان استهزا آور است. شهری که با 250 هزار نفر جمعیت در تأمین رفاه و امکانات برای شهروندانش به افلیج ها می ماند...سخن از جان کسانی است که در مسیر میانه تا تبریز برای درمان ، قربانی این جاده می شوند.
نتیجه گیری:
- اگر طبق "سطحه بندی خدمات درمانی" وزارت بهداشت و درمان پیش برویم باید گفت که جمعیت میانه هرگز به مرز 1/5 میلیون نفر نخواهد رسید، طبق تجربه، هرگز پزشکان حاذق و متخصص در میانه حضور نخواهند یافت و ... پس اگر شخص کاندید الاحوالی در این شرایط حرف از توانایی خرید دستگاه MRI به میان کشید یا از چارچوب های وزارت بهداشت آگاه نیست و به اشتباه پا به عرصه گذاشته یا این که مردم را سبک سر می پندارد.
- کاغذ پاره ها (تحریم ها) همانند انقلاب های رنگی و بدون خونریزی خیابانی دمار از روزگار مردم در می آورند و ما را دچار خونریزی داخلی می کنند!
- تا زمانی که عموم مردم از نگاه مسئولین و هم از نگاه خود عوامِ ساده لوح تلقی شوند بعید نیست که داشته هایمان را هم از ما بستانند. همانند از کف دادن دستگاه دیالیز که بحثش در این مجال نمی گنجد.
- به جای صرف وقت برای چاپ بنرهای رنگی جهت خود ستایی، می توان در مجلس وزیر بهداشت را به تجدید نظر در سطحه بندی خدمات درمانی وا داشت.
- ... و باز تعداد دستگاه‌های MRI موجود در شهر تهران بیش از تعداد کل این دستگاه‌ها در کشور انگلستان است و سهم ما از این دستگاه ها جان دادن در جاده ی میانه تبریز!

اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً

1
2
3
1 2 3