- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۰۶/۱۵

میانه چگونه می تواند مقصد گردشگری شود؟(قافلان-مطلب شماره ی دو)

به طور کلی می توان گفت چهار گروه اصلی درصنعت گردشگری به نقش آفرینی می پردازند: گردشگران، فعالین اقتصادی در زمینه ی گردشگری، جامعه ی میزبان و دولت. نخستین مساله توسعه ی گردشگری در شهرستان میانه آماده نبودن جامعه ی محلی و زیرساخت های لازم برای میزبانی از گردشگران است. پس در نتیجه برای سوق شهرستان به یک مقصد گردشگری متوجه زمینه سازی برای تعالی شناخت و عملکرد چهار طیف مذکور در عرصه ی صنعت گردشگری می شویم. مدیریت موفق در هر زمینه نگرشی سیستماتیک می طلبد. اگر بخواهیم پیشرفت و توسعه ای پایدار داشته باشیم می بایست شناخت کافی از تک تک اجزای سیستم و وضعیت منابع داشته باشیم و فرصت ها و تهدیدها را بخوبی بشناسیم. مدیریت و برنامه ریزی توسعه ی گردشگری می بایست در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هرکشوری انجام شود.

دغدغه ی ما پیشرفت و توسعه ی شهرستان میانه در صنعت گردشگری است، پس با این مقدمات آغاز به کار کرده و چالش ها و راه کارهای موجود در بعد فرهنگی را بررسی می کنیم.

توسعه ی گردشگری در یک مقصد از لحاظ فرهنگی به دلیل تعامل بین گردشگران و جامعه ی میزبان دارای مزایا و معایبی است که توجه به آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در این میان شناخت فرهنگ عامه، خود بسیار مهم است. پدیده ی گردشگری هم می تواند باعث پیشرفت فرهنگی جامعه توام با تعهد به سنت های دیرین باشد و هم می تواند آن را به خطر بیاندازد. برای مثال با ورود گردشگر به شهرستان میانه و استقبال گردشگران از میراث فرهنگی و صنایع دستی محلی باعث توجه بیش از پیش مردم به میراث گذشته ی خود می شود اما در مقابل می تواند نتیجه ای برعکس داشته باشد که یکی از دلایل قاطع این نتیجه ی عکس، عدم شناخت کافی مردم محلی از فرهنگ عامه و آداب و رسوم سنتی خود است.

برای میزبانی قدرتمند و موفق از گردشگران و تاثیر پذیری و تاثیرگذاری موثر در زمینه ی فرهنگی می بایست از فرهنگ عامه ی مردم خود شناخت کافی داشته باشیم و حریم آن را حفظ کنیم. لازم است مردم ما با میراث فرهنگی خود آشنا باشند که بعد ها دچار ابهام و گمراهی در هویت فرهنگی و اسلامی واقعی خود نشوند. در این جا به خودی خود ضرورت وجود یک موزه ی مردم شناسی با استانداردهای جهانی آشکار می شود. به این جهت از کلمه ی استاندارد برای موزه ی مردم شناسی استفاده شد که متوجه باشیم تاسیس آن شرایط خاص مکانی، دسترسی، مدیریت و نظارت مناسب می طلبد و راه اندازی، بدون در نظر گرفتن این عناصر فایده ای در پیش نخواهد داشت.دیگران زمانی به فرهنگ ما احترام می گزارند که خود ما فرهنگمان را ارج نهیم. شهرستان میانه با تمدنی شگرف و در خور توجه اینک در سیر زمان آهسته آهسته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود را به تدریج به دست فراموشی می سپارد. احیای فرهنگ عامه ی شهرستان میانه و ایجاد بستر شناخت آن با هدف توسعه ی گردشگری یکی از لوازم سوق آن بعنوان یک مقصد گردشگری است.

اداره ی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی می بایست بستر لازم برای تحقق این شناخت فرهنگی از فولک لور شهرستان میانه برای مردم محلی و گردشگران را فراهم آورد. این سازمان در این راستا می بایست از طرح های آموزشی، تبلیغی وفرهنگی در این زمینه حمایت کند. برای مثال برگزاری جشنواره های فرهنگی با موضوع آداب و رسوم عشایر منطقه ی شهرستان میانه در اعیاد بزرگ ایرانیان چون عید نوروز و یا تعبیه ی دکوراسیون در میادین شهر با موضوع آداب و رسوم مردم میانه هم چون به نمایش گذاشتن آدمک هایی با لباس های محلی در حال انجام فعالیت های روزمره ی سنتی چون پخت نان تنوری در منزل و... این ها گوشه ای از راه حل های موجود در اشاعه و افزایش آگاهی نسبت به گذشته ی خود وایجاد نشاط تحرک اجتماعی و زمینه ساز برای انعطاف پذیری مردم محلی در مقابل پدیده ی گردشگری است.

یکی از مهم ترین زمینه های موجود در عرصه ی فرهنگی توسعه ی گردشگری، میزان آمادگی جامعه ی میزبان و انعطاف آن برای پذیرایی از گردشگران است.جامعه ی محلی ما چگونه می تواند آماده ی پذیرش گردشگرانی باشد که با فرهنگ و آدابی متفاوت وارد شهرستان میانه شده اند؟

1
1