- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۰/۰۵/۱۳

رئیس شورای شهر میانه با سیاسی خواندن استیضاح شهردار: جریانات سیاسی در پی حذف رقبای انتخاباتی هستند

این روزها بحث اختلاف در شورای شهر میانه و استیضاح شهردار به یکی از بحث های داغ محافل سیاسی و اجتماعی شهر تبدیل شده و هر کسی از ظن خود به تفسیر مواضع دوطرف دعوا پرداخته و بی محابا طرف مقابل را محکوم به کارشکنی و بی قانونی می کند.

قافـلان بنابر وظیفه ذاتی خود در قبال مسائل روز شهر همواره موضعی مستقل اتخاذ کرده و سعی می کند مواضع طرف های درگیر در منازعات را بی پرده بیان نماید که این فی نفسه جزو وظایف رسانه ای ماست.

در شماره گذشته، مواضع یکی از اعضای موافق استیضاح شهردار میانه را بدون کم و کاست منتشر کردیم و صحبت ها و مواضع ایشان و همفکرانشان را جهت آگاهی مخاطبان گرامی و شهروندان عزیز چاپ کردیم.

در آن مطلب اشارات صریحی به دلایل عدم موفقیت شهرداران گذشته شهرمان مطرح شده بود که جای تامل بسیار دارد و قضاوت در مورد این مباحث، بدون داشتن دلیل و مدرک کارآسانی نبوده و نخواهد بود.

به همین خاطر در این شماره نشریه به سراغ یکی از اعضای مخالف استیضاح شهردار رفتیم و ضمن مطرح کردن سوالاتی که این روزها نقل محافل است، نظر ایشان و موافقان ادامه فعالیت شهردار فعلی را پرسیدیم که جواب های فرهاد شیویاری رئیس شورای شهر میانه در پی می آید.

آقای شیویار، ضمن تشکر از حضورتان و قبول انجام این مصاحبه، بفرمائید از چه زمانی بحث استیضاح در بین اعضای شورا مطرح بوده است؟

ضمن سلام و عرض ادب محضر همشهریان عزیز و مخاطبان هفته نامه قافلان. قبل از ورود به بحث اعلام کنم که استیضاح حق قانونی شوراست و طبق قانون شوراهای اسلامی، شورا حق دارد از شهردار سوال کند و در صورت قانع نشدن با رای عدم کفایت، شهردار را عزل و شخص دیگری را جایگزین وی نماید. اما اینکه بحث استیضاح از چه زمانی مطرح بوده اعلام می کنم که بحث استیضاح در زمان هیات رئیسه جدید شورا و از زمانی که بنده به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شدم با توجه به یک سری ملاحظات سیاسی که در آن برخی جریانات برای تخریب چهره رقبای احتمالی خود وارد گود شده اند. مطرح شد.

ما هم طبق قانون پس از بررسی درخواست استیضاح و دادن مهلت قانونی به شهردار جهت پاسخگویی پرونده را به جریان انداختیم.

ملاحظات به قول شما سیاسی، چی بود که باعث بروز چنین شکافی در بین اعضای شورا شد؟

شکاف از اول بین اعضا وجود داشت. اصلاً فلسفه شورا این است که با سلیقه های مختلف کنار هم جمع شویم برای تصمیم گیری و شور کردن. اما مطرح کردن بحث استیضاح شهردار یک موضوع کاملاً سیاسی است که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی از طرف برخی جریانات سیاسی شهر برای تضعیف برخی چهره های رقیب طراحی و به اجرا گذاشته شده است.

ولی در هر صورت شکل قانونی به خود گرفته بود و شما به عنوان رئیس شورا موظف بودید که آنرا در دستور کار خود قرار دهید. ولی عملاً در موعد مقرر درب ساختمان شورا به روی مراجعه کنندگان بسته شد. چرا؟

ببینید بعد از اینکه طبق تصمیم اکثریت اعضا، جلسه استیضاح به 13تیرماه موکول شد، مهندس آریامنش در این مدت از عضویت در شورای شهر استعفا دادند و ما برای تشکیل جلسه استیضاح با مانع روبرو شدیم. بنده به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر وظیفه قانونی داشتم که با حضور اکثریت اعضاء چنین جلسه ای را تشکیل دهم. چون در صورت تشکیل جلسه استیضاح، این جلسه از منظر قانونی مشکل داشت و من این موضوع را کتباً به فرمانداری شهرستان گزارش کرده ام و اسنادش هم موجود است. سر به خود کاری صورت نگرفته، اون روز هم که قرار بود جلسه ی استیضاح برگزار شود با توجه به مطالبی که عرض شد، جهت تکریم شهروندانی که موضوع را دنبال می کردند بنرهای اطلاع رسانی آماده کرده بودیم که قرار بود جلوی ساختمان شورا نصب شود که متاسفانه با اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی دوستانمان در شورا آنها جمع آوری شده و قفل درب ساختمان را هم شکسته و بدون گفتن حقیقت به مردم اقدام به جوسازی علیه دیگر اعضای شورا و شخص بنده و شهردار کردند که نه از نظر قانونی و نه شرعی و عرفی این اقدام دوستان قابل قبول و قابل توجیه نیست. هر چند شاید به نظر خیلی از ها بستن درب شورا هم کار خوبی نبوده.

آقای شیویاری دلیل عدم حضور شما و دو تن از اعضای همفکرتان در جلسات شورا چه بود؟

روز 29 خرداد آقای آریامنش استعفای خود را تقدیم شورا کرده بود ولی با مخالفت همه ما روبرو شد، چون ما نمی خواستیم ایشان از شورا بروند. ولی ایشان با اصرار پنجم تیرماه دوباره استعفایش را مطرح کرد و در دفتر هم ثبت شد. بعد آن قرار شد در اولین جلسه به طرح استعفای ایشان پرداخته شود که 4 نفر از اعضا بدون هماهنگی غیبت کردند و تماس های ما هم نتیجه نداد. تا موقع جلسه استیضاح رسید که عرض کردم به خاطر داشتن مشکل قانونی، جلسه استیضاح برگزار نشد. و ما هم اعلام کردیم که تا تکلیف عضو هفتم روشن نشود، وضع به همین منوال خواهد ماند. البته این غیبت ها سابقه قبلی هم داشت، مثلا ًدر انتخاب شهرداران قبلی هم همین آقایان در جلسات شورا حاضر نمی شدند و عملاً انتخاب شهردار را عقیم می گذاشتند.

علاوه بر مسائل مختلفی که در 20 بند مطرح شده، یکی از مواردی که استیضاح کننده گان بر آنرا تاکید دارند این هست که شهردار اهمیتی به شورای شهر قائل نیست و عملاً به حرف شوراها گوش نمی کند. نظرتون در این مورد چی هست؟

موضوع خنده داریست، ولی واقعیت دارد. اما نه اینکه شهردار اهمیتی به توصیه های ما نمی دهد بلکه جای خنده دارش اینجاست که ما مصوباتی را تصویب می کنیم و برای اجرا به شهردار ابلاغ می کنیم بعد دوستان سفارش می کنند که مثلاً در عوارض و ... به سفارشات ما عمل شود. ولی شهردار با قاطعیت زیر بار این حرفها نمی رود و می شود آدم بده!

اگر به توصیه های آنها گوش بدهد باید از وظایف قانونی خود تخلف کند و ایشان چنین کاری را نمی کنند. بارها و بارها آقای شهردار در جلسات شورا حضور یافته ولی رفتارهای بسیار زشتی از طرف برخی اعضای محترم صورت گرفته است که در شان آنها نبود. ولی ایشان با سعه صدر نشان داده اند در بسیاری از مواقع که ایشان در جلسات شورا حضور یافته اند همکاران مطالبی بسیار بی ربط با موضوعات جلسه مطرح کرده اند و موجب برهم خوردن نظم جلسه می شدند.

آقای واعظی به عنوان یکی از اعضای مخالف شهردار در صحبت هایی عدم موفقیت شهرداران گذشته را وجود آقای میعاد در پست حراست شهرداری عنوان کرده بودند، به نظر شما این موضوع چقدر صحت دارد؟

 من وقتی این مطلب را خواندم کلی خندیدم چون همین آقا در بحث استیضاح دو شهردار قبلی آقایان اصغری و تیزپاز پیشقدم بوده و خودشان زمینه ی برکناری آنها را فراهم آوردند. اون وقت چطور شخص میعاد را عامل اصلی عدم توفیق آنها معرفی می کنند. حتماً اینها با آقای میعاد در آن زمان همکاری نزدیکی برای براندازی شهرداران داشته اند. قضاوت در این مورد را به مردم واگذار می کنم.

به نظر می رسد در روزهای اخیر دخالت فرمانداری و شخص امام جمعه شهر در تشکیل جلسات شورا بی تاثیر نبوده؟ تکلیف عضو هفتم و استیضاح شهردار چه خواهد شد؟

آقای فرماندار و معاونین ایشان و شخص امام جمعه محترم شهرمان همیشه مارا به وحدت و هماهنگی دعوت نموده اند که گفته های آنها برای ما قابل احترام است. ولی مواضع اعضای شورا چیزی نیست که بتوان با خواهش و تمنا آنها را دنبال کرد. در حال حاضر جلسات شورا هر هفته شنبه ها طبق روال قانونی خودش تشکیل می شود و مقرر شده روز دوشنبه 17 مرداد ماه جلسه استیضاح هم برگزار شود. حالا چه رای بیاورد یا نه. به هر حال برگزار خواهد شد. در مورد عضو مستعفی شورا نیز تصمیم گیری خواهد شد.

عملکرد شهرداری در طول تصدی آقای میعاد چگونه بوده است؟

ایشان در زمان انتخاب شهردار کاندید بنده بودند و شاید نظر دادن بنده خالی از اشکال نباشد. ولی بنده به عنوان عضو شورای اسلامی شهر میانه معتقدم از زمان تصدی ایشان، کارهای بسیار خوبی در شهر انجام شده که رضایت اکثریت مردم شهر را بعه دنبال داشته است. قطعاً هر مدیری در زمان مدیریت خود با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که آقای میعاد هم از این قاعده مستثنی نیست. ایشان یک مدیر بومی است که همیشه در شهر حضور مستمر دارند و این موضوع دلسوزی ایشان را به شهر زیاد می کند و از همه مهمتر این که ایشان کادر شهرداری هستند و از نقاط ضعف و قوت شهرداری اطلاع کامل دارند. برای ایشان در هر کجا که خدمت بکنند آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و از انتخاب خودم راضی هستم.

با این اوصافی که فرمودید، به نظر می رسد هیچ مشکلی در شهرداری وجود ندارد؟

نه خیر، اینکه در شهر و شهرداری مشکلاتی نداریم، اصلاً درست نیست و همه اعضای شورا اتفاق نظر داریم که مشکلات خاصی موجود است که برای بسیاری از آنها قوانین محکمی وجود دارد. برخی مسائل هم با مشارکت شهروندان قابل حل است که رعایت وظیفه شهروندی از سوی تک تک شهروندان ضامن اجرای صحیح قوانین و به طبع آن حل گره های کور شهر است. ولی برخی از مشکلات شهر هم به عدم هماهنگی اعضای محترم شورا برمی گردد که برخی چاره کار را در عزل و برکناری شهردار می بینند. در حالی که رفتار دوگانه این دوستان سرمنشاء بسیاری از مشکلات موجود است.

جسارتاً می توانید به نمونه ای از این رفتار دوگانه ای که گفتید، اشاره کنید؟

بلی! به عنوان مثال در شورا مصوب می کنیم که میدان میوه و تره بار از روبروی آموزش و پرورش جمع شود. برخی از اعضای محترم با عده ای از کسبه ی محل جار و جنجال راه می اندازند که چرا امکانات این محل کم است و مسائلی از این قبیل که به جای حل مسئله به حل نشدن آن دامن می زنند. نمونه هایی از این دست بسیار است که گفتنش غیر از جنجال آفرینی سودی برای شهر ندارد. قطعاً برخی از اعضای محترمی که منافعشان با منافع شهرداری عجین شده به خاطر منافع شخصی خود در صدد رفع موانع هستند که وجود شهردار یکی از این موانع است. چون معاملات پرسودی که نصیب برخی از آنها می شود برای این دوستان مقدم بر منافع شهر و شهروندان است. همچنین بیکار بودن یکی از اعضای محترم شورا به نظر بنده بیشترین مشکلات را برای شورای شهر و شهرداری ایجاد کرده و می کند.

به عنوان آخرین سوال، آیا استیضاح کننده گان شخص خاصی را برای پست شهرداری در نظر دارند یا مثل سالهای گذشته شهر بدون شهردار خواهد ماند؟

در این زمینه اطلاعی ندارم و چیزی نشنیدم ولی مسلما در انتخاب شهردار بعدی با چنین آرایشی که در شورا بوجود آمده، مشکلاتی خواهیم داشت.

ممنون از حضورتان

1
1