- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۰۶/۰۶

منتخبین شورای اسلامی شهرستان میانه

در اصل عضو شورای شهر باید این کار را افتخاری بپذیرد برای انجام خدمت به شهروندان اینکه اصلاً در کشور ما شدنی نیست و به عنوان یک شغل و حرفه تمام وقت با حقوق مزایای مناسب و حق جلسات و غیره پا بر جا محسوب می شود .
بسم ا....
اولین گام بعد از طی تشریفات اولیه قانونی انتخاب رئیس و نائب رئیس و تقسیم کمیسیون ها می باشد از همین جا رایزنی ها ، سفارشها و توافقات رسمی و غیر رسمی با نیت و بی نیت آغاز می شود و بعد از تعیین و تکلیف این قصه که با دلخوریها ، جدل ها، نامهربانی هایی هم ممکن است همراه باشد شورا تشکیل و انتخاب شهردار مهم ترین و اولی ترین  وظیفه این عزیزان در دستور کار قرار می گیرد، افرادی برای سمت شهردار داوطلب می شوند تا با ارائه برنامه انتخاب شوند.
اینجا قدرت نمایی افراد ، اعضا؛ جریانات سیاسی و نفوذی شهر مشخص می شود . همانهایی که برای عضو محترم شورا به هر طریق هزینه کردند. و در
این حال است که کشمکش ها و بر چسب زدن ها به افراد وآغاز حالت برزخ شورا شکل میگیرد که این حالت برزخ تا انتهای دوره همراه اعضاء میباشد.
اینجا مدعیان وقت گذاشتن ، پول آوردن ، هزینه کردن برای عضو محترم تا او را به کرسی بنشانند در انتخاب شهردار اظهار نظر می نمایند ، در انتخاب معاونین شهردار ،  تا سطوح اداری و نگهبان و آبدارچی و باغبان هم اعمال نفوذ می کنند ، در جذب و معرفی برای استخدام ، در هزینه کردها، در خریدها ، اجرای برنامه و خلاصه همه چیز از صفر تا صد. انشاالله نه مستقیم بلکه بصورت سایه و غیر مستقیم.
کشمکش بین اعضاء درمی گیرد ، برخی افراد ی را برای مسئولیت های شهرداری در آب نمک خوابانده اند و الان موقع برداشت است ، اینکه چقدر شایسته سالاری و توان و تخصص ملاک میباشد را به عهده مردم می گذاریم.البته همان مردمی که فقط تا اعلام نتایج انتخابات حضورشان پر رنگ و عزیز و محترم میباشد به صورت ویژه و بعد از آن کم کم به فراموشی سپرده می شوند البته هستند اعضاء محترمی که به عهد خود پایبند هستند و به هیچ وجه در این قضایا وارد نمی شوند ، با مردم همانند روز اول هستند ، در وظایف خود حرکت و از آنچه به اهرم فشار به شهرداری تعریف می شود هم استفاده ای نمی کنند.
در این جا سعی ندارم از شورای شهر تصویری سیاه برای شهروندان ایجاد نمایم. امّا برای اینکه به قانون اساسی احترام گذاشته شود و حکم قانون در امور ساری و جاری و حرف اول را بزند و اینکه بدانیم در انتخاب مسئولانی که به واسطه رأی شما بر کرسی شورا می نشینند باید از چه خصوصیات و قابلیت هایی برخوردار باشند ، این اطلاع رسانی ضروری بنظر می رسد. لذا بیائید فهرست وار مروری داشته باشیم در دو فصل نکات مثبت و منفی شوراها:
فصل اول : نکات مثبت
1-   اینکه مردم با انتخاب اعضاء شورا احساس می کنند در برنامه ریزی شهر و زندگی روزمره خود مورد مشورت قرار گرفته اند.
2-   حضور اعضاء با قومیت ها سلیقه ها و نمایندگی طیف های مختلف ساکن در یک شهر موجب عملی شدن حضور همه آحاد مردم گردیده است.
3-     در برخی موارد نظارت بر عملکرد و بودجه شهرداری موجب جلوگیری از هدر رفتن بیت المال گردیده است.
4-   اعضاء حال به لحاظ شرح وظایف یا نیاز به مردم و یا اعتقاد درونی همواره در بین محلات و مردم برای آگاهی از مشکلات آنان در رفت و آمد هستند.
5-   کوتاه شدن فاصله وزارت کشور تا شهرداری برای برخی مصوبات و نیازهای اداری و شاید موارد دیگری هم باشد که از نظر اینجانب دور مانده است .
فصل دوم: نکات منفی
1-     نگاه به عضویت در شورا به عنوان یک شغل و محل ارتزاق گامی است که حوادث بعدی را در پی دارد.
2-   عضو شورا به ناچار بایستی به کسانی که وی را در رسیدن به این کرسی یاری نموده اند سرویس دهی داشته باشد که می تواند در قالب اعمال نفوذ در شهرداری و اعطاء پست به برخی ؛ هماهنگی درمساعدت صدور مجوزهای مربوط به شهرداری برای برخی دیگر ، اعمال نفوذ در ماده صد برای رعایت حال برخی و ....
3-   اعمال فشار به شهردار برای جذب افرادی خاص که عمدتاً اطرافیان را شامل می شود و بدین طریق کمرنگ شدن بحث آزمون استخدامی و ایجاد نوعی بی عدالتی
4-   اعمال فشار به شهردار برای انتخاب افرادی به سمت های مدیریتی در سطوح مختلف که گاهی بدون رعایت شرط شایسته سالاری صورت می پذیرد.
5-     دخالت در هزینه کردهای شهرداری از موارد کلان تا خرد. ( جدای از بحث نظارتی و قانونی)
6-     معرفی پیمانکاران ، بهره برداران ، علاقه مندان به انجام کار در سطوح مختلف به شهرداری با نیت خیر انشاالله
7-     ارتباط گیری با برخی مدیران سطوح میانی یا کارشناسان شهرداری و بدین طریق بر هم زدن نظم و انظباط مدیریتی
8-     تأمین نیروهای دفاتر و امکانات دفاتر اعضاء شورا که قابل توجه میباشد.
9-   کشمکش های اعضاء در تصویب برخی لوایح و طرحها به لحاظ قرار گرفتن این طرح در حوزه محل زندگی یا حیطه رأی آوری دیگری.
10-طولانی شدن انجام برخی امور در رفت و برگشت مکاتبات بین شورا و شهرداری اعم از امور عمران مرتبط با شهرداری و یا مردم.
11-در برخی موارد اظهار نظرهای غیر کارشناسی بدلیل عدم آگاهی از مسائل شهرداری و شهر و نبود تخصص لازم.
و موارد دیگری..........
حاصل این کجروی ها این می شود که شهردار یا باید با اتکا به قانون و مقررات با قدرت و توان تخصصی و اعتقادی خود امور را به انجام برساند و هیچ توجهی به فشارها ننموده و صرفاً کار و کار و کار و عمران و آبادانی را وفق قانون و شرح وظایف انجام دهد، در این صورت مدیریت وی عمری نخواهد داشت و در کوتاهترین زمان عزل خواهد گردید.
 یا اینکه خود را تابع محض شورا دانسته نگاهش به خواسته آنان بویژه قدرتمندترین افرادشورا در انجام هر کاری باشد و سرویس دهی لازم را انجام دهد که در این صورت می توان امید داشته باشد مدت ها در سمت خود باقی بماند و کار و کار و کار در مرحله بعدی قرار گیرد اگر وقتی بماند . یا اینکه روش محافظه کاری پیشه کند و در حالت بینابین امور را به جلو ببرد.
البته این مختص تنها شخص شهردار نمی باشد بلکه در میان معاونین ، .... هم ساری و جاری است.
 
 

 

1
1