- ارسال کننده: کلنا عباسک یا زینب تاریخ: ۹۲/۰۶/۰۲

تصویب طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر میانه توسط کمیسیون ماده 5 استان

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده شهرهای استان آذربایجان شرقی در حال پیگیری است، گفت: بیش از چهار هزار هکتار بافت فرسوده در استان شناسایی شده است.

10273.jpgمجید کیان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی مجید کیان‌پور اظهار کرد: چهار هزار و 190هکتار بافت فرسوده مصوب در سطح استان آذربایجان شرقی شناسایی شده است.

وی گفت: مطالعات تهیه طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر میانه به تصویب کمیسیون ماده 5 استان رسیده و مطالعات تهیه طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرهای تبریز، مرند، مراغه و اهر در آینده نزدیک در کمیسیون ماده 5 استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه با تخریب هر واحد مسکونی در بافت های فرسوده 3.2 واحد ساخته می‌شود، افزود: تاکنون در این استان 10 هزار و 458 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده تخریب و به جای آن 35 هزار و 723 واحد مسکونی بنا شده است.

کیان پور یادآور شد: از ابتدای روند اعطای تسهیلات نوسازی تاکنون 26 هزار و 958 مورد تسهیلات نوسازی دراختیارساکنان دربافت فرسوده استان آذربایجان شرقی قرار گرفته که از این میزان 19هزار و 766 واحد به بانک های عامل معرفی شده‌اند.

وی گفت: از آغاز پرداخت تسهیلات نوسازی تاکنون 18هزار و 392 متقاضی در بافت‌های فرسوده استان آذربایجان شرقی توانسته‌اند تسهیلات نوسازی خود را دریافت کنند.

کیان‌پور با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته 10هزار و 900 مورد تسهیلات نوسازی به واحد های مسکونی در سطح استان آذر بایجان شرقی اختصاص یافته است، اظهار کرد: تاکنون پنج هزار و 170 واحد به بانک های عامل معرفی شده اند که از این میزان سه هزار و 730 واحد موفق به دریافت تسهیلات نوسازی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تشریح کرد: تاکنون 16هزار و 150 واحد مسکونی در محدوده بافت فرسوده استان آذربایجان شرقی افتتاح شده است.

وی گفت: در سفر هیات دولت به شهر تبریز مجموعه شهید بهشتی تیریز به عنوان اولین مجموعه مدرن به مفهوم فضای شهری در بافت فرسوده کلانشهر تبریز در زمینی به مساحت هفت هکتار افتتاح و به بهره برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهر سازی افزود: مجموعه شهید بهشتی تیریز در فضای شهری در ترکیب با مسجد و ایستگاه مترو و فضاهای پیرامونی و در مسیر جاده تاریخی ابریشم همراه با مجموعه بزرگ پارکینگ های طبقاتی و مراکز تجاری یکی از مراکز شهری شاخص شهری را شکل می‌دهد که در نوع خود کم نظیر است.

وی ادامه داد: این پروژه دارای مراکز تجاری، تفریحی در مسیر جاده ابریشم بوده که دارای سه قسمت بزرگ تجاری، خدماتی، تفریحی و مسکونی شامل 12 بلوک 5 طبقه به هم پیوسته در دور تا دور میدان، برج 17 طبقه ابریشم با کاربری تجاری و تفریحی و پارکینگ زیرزمینی و فضاهای مختلف است.

کیان پور با اشاره به تصویر فرش نفیس و تاریخی بافت آذربایجان در محدوده‌ی حیاط مرکزی میدان شهید بهشتی گفت: تصویر فرش نفیس و تاریخی بافت آذربایجان، مربوط به قرن 11 هجری شمسی با استفاده از انواع سنگ‌های طبیعی در 12 رنگ به مساحت یکهزار و 226 مترمربع نقش بسته است که جلوه‌ای از هنر و ظرافت مردمان این سرزمین را به نمایش گذاشته و همچون میزبانی شایسته بهترین داشته‌ خود را تقدیم شهروندان و مهمانان شهر می‌کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر اجرای احیا، بهسازی و نوسازی پروژه‌های میدان شهید بهشتی ، نوسازی و بهسازی پیرامون مسجد کبود، نوسازی و بهسازی مجموعه تاریخی صاحب الامر و همچنین نوسازی و بهسازی محله خیابان ( طرح عتیق ) با هدف احیای محور تاریخی و فرهنگی "ابریشم" در بافت مرکزی شهر تبریز با مشارکت شهرداری تبریز در قالب طرح مرمت شهری انجام شده و یا در دست انجام است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در سکونتگاه های غیر رسمی استان آذربایجان شرقی گفت: تاکنون مطالعات ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاههای غیر رسمی 42 محله در شهر های تبریز، مراغه و مرند شناسایی شده‌اند که انجام اقدامات کالبدی،اجتماعی ،فرهنگی واقتصادی 15 محله به عنوان محلات اولویت اول جهت مداخله و ساماندهی به تصویب ستادهای شهر ستانی و استانی رسیده‌اند.

1
1