- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۰۵/۲۸

ساختمان شورای شهر را موزه نکنید! (بخش اول)

بسمه تعالی

با سلام و درود

ساختمان موزه وسیله ایست برای نمایش تاریخ ما نه تاریخ ما وسیله برای نمایش یک ساختمان!

موزه ها رابط بین گذشته،حال و آینده اند.ارزش و جایگاه موزه ها در هر جامعه ای به قدری است که می توان آن را نمایانگر  افق تاریخ و فرهنگ هر جامعه ای دانست.برای اینکه یک موزه ی خوب با بازده بالا داشته باشیم  رعایت نکاتی لازم است که امروزه موزه های استاندارد در سطح جهان به این اصول اهتمام می ورزند.شهرستان میانه با عناصر فرهنگی و تاریخی غنی درزمینه ی  آداب و رسوم،مشاهیر و مفاخر،اشیای باستانی و... امروزبیش از پیش نیاز خود به یک موزه ی خوب و کارا را احساس می کند.اخیرا در پیگیری هایی که در این زمینه داشته ایم متوجه شده ایم که قرار است ساختمان شورای شهر بعنوان موزه استفاده شود! سوای مشکلاتی که در تجهیز این موزه بدلایل مالی وجود دارد که دردی جداست،متاسفانه تا بدین روز نتوانسته ایم مسئولان را قانع کنیم تا از این انتخاب اجتناب ورزند و برای احداث موزه فایلی جدا از لحاظ فضا وساختمان ایجاد کنندو صلاح مملکت خویش خسروان دانند! برآن شدیم تا طی چند مطلب حداقل همشهریانی که در فضاهای مجازی پیگیر این مسائل هستند از این مطلب آگاه سازیم که نقد شدیدی داریم بر انتخاب ساختمان شورای شهر بعنوان موزه!آخرین اخباری که از راه اندازی موزه در دست داریم این است که ویترین های این مجموعه در ساختمان شورای شهر مستقر شده است و فعلا بدلیل نبود بودجه ی کافی برای تهیه دوربین های مداربسته ی استاندارد که فاکتوری 97 میلیون تومانی دارد موزه بلاتکلیف مانده است!

مطلب شماره ی یک:

ساختمان شورای شهر را موزه نکنید! (بخش اول)

عکس: فراز احمدی

ساختمان شورای شهر را موزه نکنید! (بخش اول)

1-      ساختمان شورای شهر جلوه ی زیباشناسی یک موزه را دارا نیست!

وضعیت ایده ال برای یک موزه زمانی است که بنای آن هم از یک سو یادبود فرهنگی باشد که با عناصر موجود در جامعه ارتباط دارد و هم متاثر از اشیای درونی خود باشد و بعد فیزیکی آن زمینه ی اولیه را برای آشنایی با دنیایی که موزه می خواهد آن را به نمایش بگذارد نمایان کند و مجموعا رضایت بازدیدکنندگان را جلب نماید و تصویری ماورای آنچه که در واقعیت می بینیم در اذهان عممومی تداعی کند.ساختمان موزه بخصوص معماری ورودی آن تاثیر گذارترین عنصر برای بیان ناگفته های اشیای یک موزه به شمار می رود.بازدید کننده با دیدن ساختمان موزه ذهن خود را آماده می کند که چگونه ارتباط خود با اشیای درون موزه را شروع کند.به عنوانی مشهور رنگ رخساره خبر دهد از سر درون.خود قضاوت کنید!ساختمان شورای شهر چند درصد از این ویژگی ها را داراست؟

2-   ساختمان شورای شهر قابلیت گسترش فضا و انعطاف برای تاسیس تالارهای چند منظوره را ندارد!

این قابلیت می بایست از دو منظر مورد توجه قرار بگیرد:اول فضای بیرونی ساختمان موزه برای گسترش در آینده مناسب باشد ثانیافضای درونی موزه می بایست انعطاف پذیری داشته باشدموزه علاوه بر عناصر ثابت عناصر متحرک نیز دارد برای مثال دیوارهای متحرک داخل موزه لازم می باشد که در ایام تغییر دکوراسیون و یا ایام پربازدید و یا اهداف دیگر جهت هدایت بازدید کنندگان تعبیه شود.هم چنین یک موزه برای بالا بردن بازده جذب بازدید کننده می بایست دارای فضاهایی باشد که تا بتواند وجوه اجتماعی خود را بالا ببرد برای مثال داشتن فضای کافی روباز سبز برای برگزاری جشنواره ها و موزه های موقت،کافه تریاها،آمفی تئاتر،فروشگاه های هنری و صنایع دستی،تالارهایی برای گالری ها و... ساختمان شورای شهر کدام یک از این قابلیت ها را داراست!؟

3-      نورگیری ساختمان شورا برای یک موزه مناسب نیست اشیا نابود می شوند!

موزه مکانی است برای حفظ اشیای تاریخی. یکی از عناصر مهم و فنی در ساختمان موزه تنظیم نور ورودی به ساختمان است.دور تادور ساختمان شورا پنجره است!با پرده ، کم و زیاد کردن پنجره ها نیز این مشکل فنی ساختمان شورا نیز برطرف نخواهد شد!اشیا تا مقداری توان مقابله با تشعشعات نور آفتاب را دارند بیش از آن نابودی این میراث را بدنبال دارد.در ضمن فضای کافی و مناسب برای نورپردازی صحیح بر اشیا تدبیر نشده است و فضا اثاثیه و تزئینات برای زیبا تر جلوه دادن اشیا نیزوجود نداردکه اگر جلوه های زیبایی اشیا رعایت نشود دل زدگی های بصری در بازدیدکنندگان ایجاد می کند.

4-      مکان قرارگیری ساختمان شورا هدف گیری مناسبی از منظر دسترسی و مخاطبان ندارد!

ادامه ی مطلب در شماره بعد...

1
2
1 2