- ارسال کننده: حسین پوربهرامی تاریخ: ۹۲/۰۵/۱۷

سهم هر میانه ای، کمتر از 1 مترمربع فضای سبز!

آنچه در مورد میانه آشکار و عیان است، کمبودها و کاستی های فاحشی است که در بسیاری از ابتدایی ترین و پیش پا افتاده ترین مسائل شهری به وضوح دیده میشود.

کمبودهایی که با چشم غیر مسلح و بدون اندازه گیری هم مشخص اند و نیازی نیست برای پی بردن به وجودشان حتما عدد و رقمی منتشر شود!

یکی از این کاستی ها، کمبود مشخص فضای سبز شهر نسبت به جمعیتش است؛ نکته ای که هر ببیننده ای پس از مشاهده ازدحام غیر قابل توجیه جمعیت در پارک های میانه و بخصوص در ساعات قبل از غروب یا پس از افطار به آن پی میبرد!

همه مان - از مردم تا مسئولین - میدانیم در میانه با کمبود جدی فضای سبز مواجهیم، ولی واقعا این کمبود به چه میزان است؟

برای پاسخ دادن به این سوال به سراغ ساده ترین ابزار می رویم؛ Google earth!

دوستانی که با این نرم افزار کار کرده اند اطلاع دارند در این نرم افزار امکانی برای بدست آوردن مساحت مناطق گوناگون با دقتی قابل قبول وجود دارد، ما از این ابزار استفاده می کنیم تا مساحت پارکهای شهر میانه را با تقریب - البته با تقریب رو به بالا - بدست آوریم؛ نتیجه این چنین است:

1. پارک انقلاب / 20 هزار مترمربع
2. پارک فرهنگیان / 10 هزار مترمربع
3. بوستان آزادگان / 5 هزار مترمربع
4. بوستان دانش / 3 هزار مترمربع
5. پارک شهر (پارک بانوان) / 4 هزار مترمربع
6. پارک لاله (شورای شهر) / 16 هزار مترمربع
7. پارک شهرک اندیشه / 4 هزار متر مربع
8. عابرپارک خلبان شهبازی / 7 هزار مترمربع
9. بوستان های مجاور جایگاه سی ان جی / 2 هزار مترمربع
و سایر مناطق (نظیر میادین فرقانی و دفاع مقدس و ...) / 9 هزار مترمربع

که از جمع ارقام فوق عددی معادل 80 هزار مترمربع برای مجموع فضاهای سبز داخل شهر میانه بدست میآید که البته میدانیم این عدد با در نظر گرفتن تقریب رو به بالا و با حداقل 10 هزار مترمربع ارفاق در مجموع بدست آمده است!

حال یک تقسیم ساده کافیست تا با تقسیم 80 هزار مترمربع فضای سبز بین 95505 نفر جمعیت میانه در سال 90 - که یقینا تا بحال افزایش یافته است - به عدد 0.83 برسیم که همان سهم هر میانه ای از فضای سبز شهرش است!

این یعنی به هر میانه ای 0.83 مترمربع فضای سبز می رسد که در مقایسه با سرانه اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی که چیزی بین 7 تا 12 مترمربع فضای سبز برای هر نفر است، عددی ناچیز به نظر میرسد و با استاندارد جهانی که 20 تا 30 مترمربع برای هر نفر است به هیچ وجه قابل مقایسه نیست!

هر چند این اعداد و ارقام بدست آمده توسط حقیر تنها تقریب هستند و نه یقین؛ ولی، امیدوارم همین اعداد تقریبی تلنگری باشند برای شهرداری و شورای شهر تازه نفس تا در برنامه ریزی های خود توجه ویژه ای به بخش فضای سبز شهر میانه داشته باشند.

1
1