- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۰۴/۳۰

ضرورت تاسیس موزه ی مردم شناسی شهرستان میانه (بخش دوم)

بسمه تعالی

با سلام و درود

موزه های مردم شناسی آشیانه ی جاودانه ی میراث فرهنگی ما هستند.در دنیای پویای امروز که فرهنگ ها و مردمان گرایش به تغییر دارند موزه هامی توانند به منزله ی دربی برای بازگشت به خویشتن باشند.

شناخت فرهنگ عامه ی خود و حفظ میراث آن از مهم ترین عناصر پیشرفت و  و توسعه ی پایدار است. پدیده ی گردشگری و ورود گردشگران به یک مقصد خواه ناخواه باعث تعامل بین فرهنگ های مختلفی می شود که بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند.حال اگر هر کدام از گروه های گردشگران و جامعه ی میزبان نسبت به میراث فرهنگی خود، آگاه و پایبند نباشند خطر فراموش کردن سنت های دیرینه ی شان از ذهن به دور نیست و الگوبرداری مخربی نیز از فرهنگ غریبه خواهند کرد.

 موزه های مردم شناسی پیوند و تعصبی عمیق بین مردم و گذشته ی شان ایجاد می کند و به نوعی زمینه ساز حفظ ریشه های سنت در تارو پود جامعه می شود و انعطاف لازم برای برخورد مناسب جامعه ی محلی با گردشگران را فراهم می کند.

موزهموزه

 

 

 

 

 

 

 

در تعامل بین  جامعه ی محلی و گردشگران ، فرهنگی غالب خواهد بود که نسبت به سنت های خود علم و پایبندی کافی داشته باشد و هم چنین این آگاهی باعث می شود وجوه مثبت سنت های طرف مقابل را دریافت نموده و ضعف های  موجود درخود را تقویت کند و آمادگی لازم برای استقبال از پدیده ی جهانی شدن در عرصه ی گردشگری را در خود ایجاد کند.

موزه های مردم شناسی یکی از بهترین روش ها برای ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به فرهنگ عامه ی مردمان شهرستان میانه است.آیا شناختی از میراث فرهنگی و صنایع دستی خود داریم؟جایگاه آن ها کجاست؟

تاسیس موزه ی استاندارد هزینه بر است اما در مقابل مزایای آن برای جامعه ی متمدن شهرستان میانه ارزش سرمایه گذاری دارد.این مقدمات گویای یک بعد از محاسن و ضرورت های ایجاد موزه ی مردم شناسی است در مطالب آتی درباره ی آن بیش تر صحبت می شود.

سلیمانی

 

 

1
1