- ارسال کننده: قارا سید تاریخ: ۹۲/۰۴/۲۵

دیدار استاندار آذربایجان شرقی با منتخبین شورای شهر میانه: شوراها باید با مردم حرکت کنند/ تصمیمات شورا باید معیشت مردم را تقویت کند(همراه با تصاویر)

 

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که شوراها باید با مردم حرکت کنند، اظهار داشت: افتخار ما این بوده است که تصمیمات مهم را در بین مردم و بر اساس نیازمندی آنان گرفته‌ایم که این شیوه نتیجه‌بخش هم بوده است و باید دوام آن را شاهد باشیم.

احمد علیرضابیگی در دیدار با منتخبان چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای مراغه، مرند، میانه و اهر، با بیان این که قدرت دولت از اراده مردم ناشی می‌شود، افزود: هرکس که خود را صاحب قدرت می‌داند باید برای به دست آوردن دل مردم تلاش کند و باید بدانیم که اگر در شرایط آسان، رضایت مردم را جلب کنیم، مردم در سخت‌ترین شرایط در کنار ما خواهند بود و این موضوع در همه جا خود را نشان داده است.

وی با بیان این که ضرورت همراهی مردم امروز بیشتر احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: هرکجا که توانسته‌ایم حضور مردم در صحنه را نشان دهیم زبان دشمنان کوتاه شده است و در واقع تکیه جمهوری اسلامی بر مردم مانع از حوادثی شده است که امروز در برخی کشورهای منطقه شاهد آن هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه اظهار داشت: شوراهای اسلامی به جهت شناخت بهتر از ظرفیت‌های شهر، می‌توانند دلبستگی مردم به شهرها و روستاها را محقق کنند که لازمه آن تعریف یک بسته اقتصادی مشخص برای مدیریت منابع در جهت زندگی بهتر و توسعه و عمران شهری است.

وی افزود: خواسته ما از فرمانداران و شهرداران استان، تعریف بسته‌های اقتصادی برای هر جغرافیای مشخص است و از شوراهای اسلامی هم این خواسته را داریم.

علیرضابیگی با تاکید بر این که شهر بودن نباید با معیشت مردم در تزاحم و تضاد باشد، گفت: باید شرایطی فراهم کنیم تا معیشت مردم تقویت شود و اگر تصمیمات ما با این موضوع در تزاحم باشد باید در تصمیمات خود تجدید نظر کنیم؛ البته این امر باید با موازین و مقررات شهری سازگار باشد.

وی با بیان این که مبنای سیاست‌گذاری‌ها، توسعه اقتصادی است، افزود: امروز باید در همه فعالیت‌های اقتصادی مردم، صرفه اقتصادی را جستجو کنیم و فعالیت‌ها را به این سمت سوق دهیم که شوراهای اسلامی و شهرداران نقش بسزایی در این زمینه دارند.

علیرضابیگی با بیان این که البته تمرکز بر موضوع اقتصاد، نباید موجب غفلت از فرهنگ و معنویات شود، تصریح کرد: مفهوم امنیت این است که شرایطی فراهم کنیم تا مردم یک شهر بتوانند با آرامش خاطر از آرمان‌های خود دفاع و به مناسک خود عمل کنند و تحقق این امر هم از انتظارات ما از شوراهاست.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: مردم ما می‌خواهند به سرزمین و زادگاه خود افتخار کنند و این امر زمانی تحقق می‌یابد که مردم بتوانند آینده خود و فرزندان خود را در همان نقطه‌ای جستجو کنند که به آن تعلق دارند.

وی با بیان این که این احساس باید در شهرها و روستاهای ما عینیت یابد، افزود: برگزاری همایش سرمایه‌گذاری ویژه شهرستان‌های مختلف در مرکز کشور نشان می‌دهد که مردم ما به زادگاه خود علاقمند هستند و اگر بستر مناسب برای این علاقمندی را فراهم کنیم، دلبستگی بیشتر مردم را شاهد خواهیم بود.
 

علیرضابیگی اضافه کرد: ظرفیت‌ها و امکانات لازم برای این موضوع در شهرها و روستاهای ما فراهم است به شرط این که شوراهای ما بتوانند منابع، امکانات و اختیارات خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز شوراها و شهرداری‌های ما در خصوص ضرورت سرمایه‌گذاری توجیه شده‌اند و بهترین گواه آن حضور فعال شهرداری‌ها در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که نباید در جذب سرمایه‌گذاری به دنبال سود و منفعت باشیم، گفت: حاصل نگاه منفعت‌طلبانه این است که گاهی زمین را به قدری گران به سرمایه‌گذار می‌دهیم که او از فعالیت، منصرف می‌شود.

وی تاکید کرد: باید تسهیلات لازم و شرایط مناسب برای حضور سرمایه‌گذار را فراهم کنیم و تلاش کنیم تا از رهگذر رونق سرمایه‌گذاری، درآمد پایدار برای شهر به دست آید.

علیرضابیگی در خصوص اعتبارات دولتی شهرداری‌ها گفت: انتظار ما این است که شهرداری‌ها نیازی به اعتبارات دولتی نداشته باشند و اگر هم اعتباری از سوی دولت تعلق می‌گیرد باید نیازمندی و چشمداشت مردم را تامین کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شوراها سیاسی هستند یا خیر، اظهار داشت: باید تعریف خود را از سیاست اصلاح کنیم، سیاست اگر به معنای باندبازی و گروه‌بازی باشد ما از آن اظهار برائت می‌کنیم؛ اما اگر سیاست به معنی تاثیرگذاری بر رفتار و زندگی مردم باشد که ما نیز به همین اعتقاد داریم، به این معنی، شوراهای ما سیاسی هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که شوراها باید مشارکت مردم را در اداره امور شهر جلب کنند، افزود: اگر قرار باشد که مردم به یک سمت بروند و مدیران و مسئولان شهر به سمت دیگر، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

وی با بیان این که اثرگذاری بر زندگی مردم تنها با ابزارهای قانونی میسر نمی‌شود، گفت: استفاده از توانمندی مردم در مدیریت جامعه، ظرفیت بزرگی است که لازمه آن، جلب اعتماد عمومی است و اراده مردم، تنها از این راه جاری می‌شود.

علیرضابیگی با بیان این که شوراهای شهر ظرفیت‌های زیادی دارند، افزود: گذشت زمان می‌تواند این ظرفیت‌ها را بیشتر شکوفا کند؛ همچنان که مقایسه شورای اول با شوراهای فعلی نشان می‌دهد که چه شوراها چه توانمندی‌هایی می‌توانند داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی شهرداران را برآیند اراده شوراها دانست و گفت: شهردار باید در چارچوب منویات شورا حرکت کند و در این صورت ما نیز پشتیبان این حرکت خواهیم بود.

وی با تاکید بر همراهی شوراها با برنامه‌های دولت، اظهار داشت: همراهی و هم‌افزایی دولت، شوراها و بخش خصوصی می‌تواند رضایت خاطر مردم را جلب کند در غیر این صورت، ظرفیت‌های هر یک از این‌ها نمی‌تواند به درستی متجلی شود.

علیرضابیگی با بیان این که در نظام جمهوری اسلامی، اساس سیاست‌گذاری بر مبنای مسابقه برای خدمت‌رسانی است، افزود: اگر شورا از این هدف دور شده و به مرکز مناقشه و مجادله تبدیل شود یا اگر شهرداری انتخاب شود که نتیجه آن مناقشه و جدل باشد، مردم احساس ناراحتی و سرخوردگی و پشیمانی از انتخاب خود خواهند کرد.

وی با بیان این که خوشبختانه مناقشات و اختلافات شوراها در دوره گذشته بسیار کم بود، گفت: در دوره شش ساله شورای سوم، شاید تنها دو جلسه هیأت حل اختلاف برگزار شده که حاکی از ظرفیت بالا و وفاق و همدلی شوراها است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر توجه بیشتر شهرداری‌ها به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده و هماهنگی با سیاست‌گذاری‌های دولت در این زمینه، گفت: شهر اهر با تجربه زلزله سال گذشته در این موضوع صاحب تجربه است و سایر شهرهای استان هم باید قبل از وقوع حادثه، فکری برای بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی بکنند تا شاهد خسارت‌ها و هزینه‌های زیاد نباشیم.

وی همچنین با اشاره به عضویت بانوان در شوراهای اسلامی، خاطرنشان کرد: این امر، عاملی برای هدایت منابع شهرها برای تامین سلامت جامعه و جلوگیری از آسیب‌هایی است که آن را تهدید می‌کند.

علیرضابیگی با بیان این که بانوان می‌توانند ظرفیت بزرگی برای شوراها ایجاد کنند، افزود: ظرفیت زنان شوراهای استان باید در نقطه‌ای خاص متمرکز و متجلی شود و از توانایی‌های آنان در مدیریت شئون مختلف جامعه استفاده شود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انتخابات 24 خرداد حادثه بزرگی بود، اظهار داشت: این انتخابات نقش تاثیرگذاری در وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی داشت که بهترین گواه آن، همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود که با استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران خارجی مواجه شد به حدی که ما اعلام کردیم امکانات ما برای پذیرایی از این همه میهمان جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به این که در این همایش 400 میهمان خارجی از 34 کشور جهان شرکت کردند، خاطرنشان کرد: این افتخار نصیب ما شد که اولین جرقه حرکت به سمت حماسه اقتصادی با برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از تبریز رقم بخورد و خوشبختانه این حرکت در سطح کشور هم بازخورد مثبتی داشت.

علیرضابیگی با بیان این که خلق حماسه سیاسی را به ملت ایران و رهبر معظم انقلاب هم تبریک می‌گوییم، افزود: رهبر انقلاب جواب اعتماد به مردم را گرفتند و آن‌چه امروز به دست آمده سربلندی و افتخار برای ملت ایران است.

وی با تبریک به رییس جمهور منتخب ملت ایران، گفت: امیدواریم آقای روحانی با پشتیبانی رای مردم، اراده ملت ایران را در عرصه‌های بین‌المللی و همچنین در عرصه اداره کشور نمایندگی کند.

علیرضابیگی همچنین با تبریک به اعضای چهارمین دوره شوراهای اسلامی، افزود: شوراها را همکار خود در عمران و آبادانی شهرها و مدیریت منابعی که مردم به امانت دست ما سپرده‌اند می‌دانیم و امیدواریم در این دوره، شاهد توفیقات هرچه بیشتر شوراها در این عرصه باشیم.

در ابتدای این دیدار تعدادی از اعضای چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای مراغه، مرند، میانه و اهر نظرات خود را در خصوص مسایل مختلف شوراها و مشکلات شهرهای خود بیان کردند.
 
1
1