- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۸۹/۰۳/۲۷

سی و چند سوال از مدیر وب سایت میانالی

مصاحبه با مهندس عزیزی، مدیر وب سایت میانالی

به نام خدا

سوال1 : آقای عزیزی شما در صفحه شخصی تان و در  قسمت معرفی خودتان در وب سایت میانالی این طور نوشته اید : نام و نام خانوادگی: مهدی عزیزی  سال تولد:1364   تحصیلات : دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک دانشگاه شهید رجایی تهران.             ان شاء الله می خواهید در پایان سال تحصیلی 89-88 کلمه ((دانشجو)) را از قسمت تحصیلات حذف کنید یا کلمه ((دانشجوی دوره دکتری)) را به جای ((دانشجوی کارشناسی ارشد)) بنویسید؟
ابتدا خدمت شما و تمامی خوانندگان این مصاحبه، سلام عرض می کنم و از اینکه بنده را قابل دانستید و این مصاحبه را ترتیب دادید، تشکر می کنم. یکی از اهداف من قبولی در مقطع دکتری می باشد. البته قبولی در مقطع دکتری سخت تر از مقطع کارشناسی ارشد بوده و نیازمند پشتکار فراوان است.

سوال 2 : آیا می خواهید توضیحات دیگری بجز آنچه که در بالا ذکر شد به معرفی خودتان در این مصاحبه اضافه کنید؟
شاید نکته مهمی که در قسمت درباره من ذکر نشده است شغل بنده باشد. من دبیر هستم ولی چون میانه خوشی با آموزش و پرورش ندارم آن را ذکر نکرده ام.

سوال 3 : آشنایی شما با اینترنت و ورودتان به این فضا به چه زمانی برمی گردد و چطور اتفاق افتاد؟
 اولین کارت اینترنت را در تابستان 1381 خریدم. که کارت اینترنت new technology(نیری) در بسته ای به شکل نامه فروخته می شد. یادم هست که modem من نصب نبود و با تلاش فراوان موفق به وصل شدن به اینترنت شدم. وقتی بالاخره وصل شدم قلبم می زد. البته بعدا کلی به دوستان و آشنایان پز دادیم که ما اینترنت وصل شدیم. چون کسی نبود که به من اینترنت یاد دهد. من همیشه از msn استفاده می کردم.البته بعد از حدود یک ماه یاهو را هم کشف کردم.(بین خودمون باشه حدود ده روز هم طول کشید double click را یاد بگیرم و همیشه از کلیک راست open استفاده می کردم)

سوال 4 : با وب نویسی از چه زمانی و در کجا (وب لاگ یا وب سایت و ...) آشنا و علاقمند شدید؟ تجربه وبلاگ نویسی و ... قبل از وب سایت میانالی داشتید؟
 اولین بار مهر 1383 در blogspot وبلاگی را ساختم که البته آدرس آن یادم نیست. من بیشتر دوست داشتم شکل سایت را عوض کنم و وبلاگ این اجازه را نمی داد. بعد ها در tripod، سایتی را ساختم و آنجا متوجه شدم که می توان سورس اچ تی ام ال را نیز تغییر داد. به یاد دارم که پنج، شش نفر از هم کلاسی هامون هم در tripod سایت ساختند و به همدیگر نشان می دادند.البته من زیر دامنه های زیادی ساخته ام که نمی توان اسم وبلاگ، روی آن ها گذاشت. مثلا  tripod.com و 110mb.com خصوصیات وبلاگ را ندارند و می توان با آزادی بیشتری در آن ها کار کرد.

سوال 5 : یادم هست که قبل از وب سایت میانالی ، وب سایتی بنام میانا مپ
(miyana-map.110mb.com , miyana-map.150m.com)
طراحی کرده بودید که فقط شامل نقشه میانه می شد که آن هم با تغییراتی تدریجی هسته اولیه وب سایت میانالی را تشکیل داد. لطفاً تاریخچه ی این تغییر و تحولات را شرح دهید.

وقتی وب سایتی در tripod.com می ساختم قسمتی را به نقشه میانه اختصاص داده بودم ولی هر چه در اینترنت گشتم نقشه ای مناسب را برای میانه نیافتم به خاطر همین احساس کردم که می توانم با ساختن نقشه ای برای میانه، این نیاز را رفع کنم. نقشه میانه را با flash ساختم و در 150m قرار دادم. شروع به جستجو برای معرفی سایت کردم و آن زمان متوجه وجود سایتی با عنوان Miyaneh.com شدم و از آن ها خواستم که لینک نقشه میانه را هم آنجا قرار دهند. ایشان پذیرفتند. من می خواستم کانتر و نظرات در سایت داشته باشم، بعد از تحقیق متوجه شدم که چنین کاری نیازمند تغییرات در سرور است و 150m چنین اجازه ای را به ما نمی دهد. و سایت را به سرور 110mb انتقال دادم و آن را به اطلاع miyaneh.com رساندم.آن زمان شخصی با نام آقا یا خانم ناصری گفتند که «شما با این تغییرات به اعتبار سایت ما صدمه می زنید و لینک را تغییر ندادند.» من خیلی ناراحت شدم، چون چندین هفته روی نقشه کار کرده بودم، ولی زحمت یک تغییر لینک را قبول نمی کردند. برای داشتن Counter و نظرات کمی PHP یاد گرفتم(جالب اینجاست که html را بعد از PHP یاد گرفتم). بعدا می خواستم کاری کنم که هر شخص نام خاصی داشته باشد و با آن نظر دهد، که این باعث شد برنامه هایی را برای این کار بنویسم. البته این برنامه ها طوری بودند که فقط خودم و دوستم حمید صالحی(با اصرار) آنجا ثبت نام کردیم و شخص دیگری طریقه کار با آن را متوجه نمی شد. بعد ها این برنامه ها را برای ارائه به اساتید تکمیل کردم و سرانجام با دو ماه کار بر روی این برنامه ها سایت Miyanali.com ایجاد شد.

سوال 6 شما مدیر فنی وب سایت وی.او.ام. (صدای میانه) هم هستید. این همکاری چطور شکل گرفت؟
 من به آقای مهندس نائبی پیشنهاد دادم که در میانالی فعالیت کنند و ایشان گفتند می خواهند خودشان سایتی را تاسیس کنند که امکاناتی مانند: نمایش تعداد بازدید برای هر مطلب، نظرات برای مطلب و... داشته باشد. من هم عرض کردم که میانالی در حال حاضر همین امکانات را دارد. بالاخره به توافق رسیدیم که همین امکانات میانالی را با کمی تغییر در سایت جدیدی قرار دهیم.

سوال 7: مدیر فنی یک وب سایت باید چه کارهای بکند و چه تخصص هایی داشته باشد؟
وظیفه مدیر فنی سایت ایجاد و حفظ قالب کلی سایت و همچنین تهیه بستری برای مدیریت محتوای سایت می باشد. مدیر فنی یا باید بتواند با یکی از نرم افزار های آماده کار کند یا اینکه خود، برنامه نویس باشد.

سوال 8: آیا غیر از وب سایتهای ذکر شده با وب سایت دیگری هم بعنوان مدیر فنی یا مسئولیت های دیگر همکاری دارید؟
خوشبختانه خیر چون مدیریت سایت ها واقعا زمان بر است.

سوال 9: آیا پیشنهادی برای همکاری با وب سایت دیگری (مانند وب سایت های تجاری) داشته اید یا هنوز کسی متوجه توان فنی شما در این زمینه نشده است؟
 خیر فعلا پیشنهادی نشده.

سوال 10 : اگر پیشنهادی در این زمینه باشد می پذیرید؟
 وابسته به حجم کاری و مقدار حق الزحمه آن است. البته فعلا به خاطر درسم پیگیر چنین مسائلی نیستم.

سوال 11 : از چه نرم افزار هایی برای ساخت وب سایت استفاده می کنید؟
برای نوشتن کد ها، به غیر از نرم افزار ویرایش متن Notepad از هیچ نرم افزاری استفاده نکرده ام. البته ساختن فایل های تصویری و فلش با فتوشاپ و swishmax انجام شده است.

سوال 12 : نوشتن دستی سورس ها خیل زمان بر است چرا از نرم افزارهایی مانند front page و نرم افزارهای مخصوص این کار استفاده نکرده اید؟
به علت اینکه نرم افزارهای آماده، کلی ترین حالت ها را در نظر می گیرند، کد های اضافی زیادی را هم دارند و این کد های اضافی باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می گردد.

سوال 13 : اولین بار کی برنامه نویسی را شروع کردید؟
سال 1378 در یک کلاس MS-DOS شرکت کردم(کامپیوتر های کلاس هارد نداشت و از فلاپی استفاده می کردیم) و یک رایانک خریدم( همان دستگاه بازی میکرو NES) و با آن GWBASIC کار می کردم. بعد ها که کامپیوتر خریدیم با QBasic و Delphi آشنا شدم. با  ++C  هم در دانشگاه آشنا شدم و به همه توصیه می کنم از آن استفاده کنند.

سوال 14 : رشته شما برق و الکترونیک هست، چرا اینقدر درگیر رشته کامپیوتر شدید؟
 من در دوران دبیرستان به رشته کامپیوتر علاقه داشتم. ولی از این که در رشته الکترونیک تحصیل کرده ام نیز پشیمان نیستم. الکترونیک حدود 11 واحد، دروس مرتبط با برنامه نویسی دارد که فکر می کنم برای شروع کار کافی باشد.

سوال 15 : آمار بازدید از وب سایت میانالی چگونه است؟
در حال حاضر حدود 10,000 صفحه و 1000 نفر بازدید در روز می باشد.

سوال 16 : چطور وب سایت میانالی که از اسمش مشخص هست که متعلق به میانه هست، توانسته این همه بازدید داشته باشد و از شهرهای مختلف در آن عضو شده اند؟
برای افزایش بازدید از سه مرحله استفاده کرده ایم: 1- نمایش سایت به مخاطب: به عنوان مثال نقشه های تبریز و تهران باعث می شوند که افرادی از طریق گوگل وارد سایت شوند. 2- جذب مخاطب: مثلا در همان قسمت نقشه ها، تمامی تلاشمان را کرده ایم تا فرد در سایت ثبت نام کند. 3- حفظ مخاطب: با ایجاد فضاهای مختلف برای تبادل نظر و گفتگو می توان مخاطب را حفظ کرد. همچنین وب سایت میانالی هیچ فرقی بین میانه ای ها و غیر میانه ای ها قائل نشده است.

سوال 17: بعضی ها شما را متهم می کنند که همه چیز را فدای بازدید می کنید، نظرتان در این مورد چیست؟
همه چیز را نباید فدای بازدید کرد. ولی مسلما سایتی که بازدید ندارد وجودش بی معنی ست. ارزش هر وب سایت به تعداد بازدید آن است و افزایش بازدید باید مهمترین هدف ما باشد.

سوال 18 : چرا از تبلیغات در سایت استفاده نمی کنید؟
متاسفانه پیشنهادی در این مورد انجام نشده است و الا ما مشکلی با درج تبلیغ در سایت نداریم.

سوال 19 : آیا وب سایت میانالی از نامزدهای خاصی در انتخابات شورای شهر و مجلس، حمایت خواهد کرد؟
وب سایت میانالی از شخص خاصی حمایت نخواهد کرد، ولی قصد داریم که تمامی کاندیداها را برای آشنایی بیشتر مردم معرفی کنیم.

سوال 20 : به نظر من هم افزایش بازدید مهم هست ولی افزایش بازدید همشهریها را در اولویت می دانم. بنابر این ارائه مطالب مربوط  به میانه را در اولویت می دانم نظر شما چیست؟ آیا اولویت کافی به میانه در وب سایت داده شده است؟
به نظرم ما با قرار دادن اخبار میانه در بهترین قسمت سایت، ارزش کافی را برای این مطالب قائل شدیم. ارائه مطالبی در مورد میانه بسیار ارزشمند است ولی نباید مانع از ارسال دیگر مطالب شویم.

سوال 21 : گفتید : ((افزایش بازدید باید مهمترین هدف ما باشد))، می دانم که یک دلیل فنی هم (مانند رنگینگ در گوگل و ...) برای این جمله دارید، می شود بیشتر در این مورد توضیح دهید که چرا افزایش بازدید مهمترین هدف البته بدون فدا کردن هدفهای مهمتر هست؟
 افزایش بازدید باعث افزایش رنک گوگل و افزایش رنک گوگل باعث افزایش بازدید می گردد.(به این موضوع فیدبک مثبت نیز گفته می شود) هدف اصلی هر سایتی انتقال پیام است و هر قدر بازدید کننده بیشتر باشد، ارزش سایت نیز بالاتر خواهد بود.

سوال 22: می شود چند اسکرین شات از کنتور وب سایت مانند آن چیزی که میانالینک ارائه کرد در اختیار ما برای نمایش عمومی بگذارید؟ (که مثلاً میزان بازدید، تعداد صفحات بازدید شده، تعداد خالص بازدید کننده ها، تعداد بازدید کننده هایی که مرتب از وب سایت بازدید می کنند و سایر اطلاعات غیر خصوصی و قابل استفاده برای همشهریان و مخاطبان وب سایت در آن مشخص باشد.)
حتما یک مطلب بصورت مجزا در این مورد ارسال می کنم.

سوال 23 : برای شروع کار تجاری و تبلیغاتی در وب سایت که در آینده بتواند هزینه های آنرا تامین کند و باعث شود خدمات وب سایت(مانند سرعت و فضا) بهترو بیشتر شود، پیشنهاد می کنم ما خودمان پیش قدم شویم و در ابتدا رایگان باشد. مثلا جایی درست کنید که فعلاً فقط اعضای وب سایت بتوانند آگهی هایشان را به مدت محدود چند روز یا هفته و به نوبت و رایگان در آنجا قرار دهند. وقتی این امکانات ایجاد شد و فواید آن دیده شد آن وقت می شود بازاریابی در این زمینه هم انجام داد. راستش بعضی از کارهای خبری محدودی که بنده انجام داده ام در همین راستا و با این فکر برای ایجاد فضا بوده.فکر می کنم برای ورود به حیطه تجاری خودمان هم باید خودمان را به نوعی تبلیغ کنیم. نظر شما چیست؟ آیا اجازه می دهید برای شروع کار رپرتاژ آگهی هم در بین خبرهای میانه یا صفحه ای که خاص این کار ایجاد می کنید داشته باشیم؟ می دانم که هدف شما از ورود به دنیای وب، تجارت و کسب درآمد نبوده ولی ممکن هست کسانی  که بعد از ما عهده دار اینجا می شوند نتوانند از جیب خودشان (پول و وقت و انرژی) خرج کنند و در نتیجه این فضا ازبین برود. مانند اتفاقی که برای میانه دات کام افتاد.
در نظر دارم که یک قسمت به عنوان نیازمندی های میانه درست کنم که بصورت رایگان باشد. ان شاء الله یک اطلاعیه ارسال خواهم کرد که هر کس تبلیغی برای میانالی پیدا کند 30% پورسانت دریافت خواهد کرد و همچنین مدیران سایت 50% پورسانت دریافت می کنند.

سوال 24: رتبه بندی اعضاء در میانالی به چه منظوری هست؟ آیا اعضای با رتبه بالاتر از تسهیلات یا امکانات بخصوصی نسبت به رتبه های پایین تر برخوردارند؟
یکی از دلایل رتبه بندی ارج نهادن به فعالیت اعضا می باشد، برای رتبه های بهتر تسهیلات خاصی به غیر از نمایش نام آن ها در صفحه اصلی اعضا در نظر گرفته نشده است ولی اکثرا مدیران  سایت از رتبه های بهتر انتخاب می شوند.

سوال 25 : آقای عزیزی من برای رونق این مصاحبه از اعضای وب سایت خواستم که سوالاتشان را برایم ارسال کنند تا در مصاحبه استفاده کنم یکی از سوالات مخاطبان، سوال قبلی بود که پاسخ دادید، حالا می رسیم به سوال دوم : از مهندس عزیزی بپرسید که ((این همه صبر و حوصله رو از کسی به ارث برده؟ و ایشون یه کم خونسرد عمل میکنه وزیاد جوش نمیخوره ولی همیشه گفتن مهمون حبیب خداس من یه بار از ایشون در مورد آنتی ویروس پرسیدم واقعا پشیمون شدم از پرسیدن سئوالم))!
 عکس العمل احساسی همیشه باعث اشتباه می شود. سعی می کنم با منطق کار کنم و هر گاه هم اشتباهی کردم فورا عذر خواهی کنم. در مورد آنتی ویروس هم باید عرض کنم که یکی از دوستان سوالی از من پرسید که من گفتم بلد نیستم. ولی با توجه به لطفی که این دوستان برای من قائلند فکر می کنند من همه چیز را بلدم و از روی بی حوصلگی پاسخ نداده ام.

سوال 26 : حداقل یک قطعه(اگر شد بیشتر) عکس غیر پرسنلی جدید بزرگ با اندازه ی حداقل 500در500   هم از خودتان می خواهم، یا ایمیل کنید یا لینکش را بفرستید. بالاخره این را حتما باید داشته باشم.
 چشم ، http://www.miyanali.com/me2.jpg

آقای مهندس عزیزی - مدیر وب سایت میانالی

سوال 27 : بدون در نظر گرفتن(!)  زحمات خودتان برای ایجاد وب سایت میانالی و به روز کردن مرتب و روزانه و هر دقیقه ای آن، هزینه هایی که برای نگهداری وب سایت پرداخت می کنید چقدر است؟ این سوال را از آن بابت پرسیدم که ممکن هست بعضی همشهریان فکر کنند این وب سایت به افرادی غیر از اعضای خودش وابسته هست یا از طرف کسی یا جایی حمایت مالی می شود تا در تبلیغات انتخابات و ... به نفع شخص یا گروهی مورد استفاده قرار گیرد. چون قبلاً این اتهام از طرف افراد نا آشنا با دنیای وب به بعضی وب های فعال میانه وارد می شد و می گفتند هزینه های میلیونی(!) اش از کجا تامین می شود؟
تمامی اعضا به خاطر عشق و علاقه خود به شهرشان، در سایت فعالیت می کنند و ما هزینه خاصی به ایشان نمی پردازیم. در حال حاضر تنها هزینه ای که ما پرداخت می کنیم. هزینه دامنه و هاست می باشد که آن هم حدود پنجاه هزار تومان در سال می باشد.

سوال 28 : آقای پور بهرامی عنوان ((شبکه اجتماعی میانه)) را برای وب سایت میانالی انتخاب کرده اند. نظر شما در این مورد چیست؟
قبول دارم که این نام با نوع کاربری میانالی مناسب تر است. ولی عنوان «میانالی وب سایت شهر میانه» باعث شده است که رتبه خوبی را در گوگل کسب کنیم و همچنین افراد بیشتری روی لینک ما کلیک کنند.

سوال 29 : تولد وب سایت میانالی کی هست؟ و چندمین سالگرد تولدش را پشت سر گذاشته ایم؟
وب سایت میانالی در 29 مرداد 1387 تاسیس شده و تا چند ماه دیگر دو ساله خواهد شد.

سوال 30 : حتماً می دانید که همشهریان دیگری قبل از شما و یا همزمان با شما اقدام به ایجاد وب سایت برای میانه کرده اند. مانند وب سایت www.miyaneh.info که با تلاشهای آقای مهندس امیر صادقی ایجاد شده و هنوز پابرجاست ولی متاسفانه زمان زیادی فعال نبود بعداً این وب سایت مجهز به چت روم هم شد http://www.miyaneh.info/Pages/Chat.htm که می توانست همشهریان را گرد هم آورد و از درخواستهای همشهریان از وب سایت میانه دات کام هم بود، که برآورده نشد، ولی شرایط خاصی در میانالی بوجود آمد که توانست فعالیت اش را با افت و خیزی طبیعی حفظ کند. غیر از شرایط زمان و ... ، تصمیمات خودتان را چقدر برای موفقیت میانالی تا به حال موثر می دانید؟
دلیل موفقیت میانالی اول در فعالیت اعضای بزرگوار وب سایت و بعد از آن در داینامیک بودن آن است. مثلا در سایت های دیگر باید مطلبی را به سایت ایمیل می کردند تا نمایش داده شود. ولی در سایت میانالی هر کاربری دارای صفحه شخصی، برای مدیریت مطالب خود است. در مورد چت باید عرض کنم که داشتن چت روم مخصوص وب سایت های بسیار پر بازدید می باشد، به خاطر همین ما امکان پیام خصوصی را نیز اضافه کردیم. چت روم میانالی هم هنگام وجود کاربران مهمان فعالیت خوبی داشت ولی پس از حذف این امکان، خلوت تر شده است.

سوال 31 : با توجه به اینکه اعلام کرده اید : ((مدیریت قسمت های مختلف سایت میانالی واگذار می گردد http://www.miyanali.com/Azizi/393)) تابستان امسال شاهد چه تغییراتی در میانالی خواهیم بود؟
پس از واگذاری مدیریت قسمت های مختلف میانالی، اداره هر کدام از بخش ها به عهده فردی خاص خواهد بود که این موضوع مسلما بازدید سایت را افزایش خواهد داد. همچنین همزمان امکان ایجاد گروه ها فعال شده و ان شاء الله گروه های مختلفی مانند «دانشجویان دانشگاه آزاد میانه» خواهیم داشت.

سوال 32 : به نظر شما وب سایتهای میانالی و صدای میانه، که در حال حاضر تنها وب های فراگیر و فعال میانه هستند. با هم رقیبند یا رفیق؟
 فکر می کنم این دو سایت بیشتر رفیقند تا رقیب. وجود رقابت بین دو سایت هم باعث پیشرفت هر دو خواهد شد.

سوال 33 : از اینکه با حوصله و دقت به سوالهای بنده پاسخ دادید متشکرم، در پایان اگر مطلبی باقی مانده بفرمائید.
 فکر نکنم مطلبی مانده باشد، فقط به خاطر ترتیب دادن این مصاحبه از شما تشکر می کنم.

  * * * * * * * * * ** * * * * * * * * *

از مخاطبان و همشهریانی که با ارسال نظرات ارزنده خویش ما را همراهی می کنند تشکر می کنم.

1
1