- ارسال کننده: گروه کوهنوردی قافلانتی تاریخ: ۹۰/۰۳/۲۸

چرا کوهنوردی ؟

در زمانی که به نظر می رسد در اغلب رشته های ورزشی بازی جوانمردانه رعایت نمی شود و در یک رقابت ورزشی کسب نتیجه در رقابتها توسط انواع ترفندها : دوپینگها ، زدو بندها ، لابی ها و دست های پشت پرده و . . . متداول شده و عادی جلوه می نماید

 کوهنوردی کماکان عرصه از خود گذشتگیها و جوانمردیهاست و حداقل می توان گفت که حرکتهای غیر ورزشی و غیر اخلاقی در این رشته منفور و بسیار اندک می باشد .لذا برای ادای حق مطلب خلاصه می نویسم ، به نظر من کوهنوردی زیباست چون در این ورزش یک کوهنورد :

 کوله پشتی همنورد خود را بی ادعا تا قله حمل می کند .برای نجات  همنورد خود از جان خود می گذرد . اندک غذا و آب خود را بین همنوردان تقسیم می کند، در رسیدن به قله دوستان خود را در اولویت قرار می دهد . و در هر قدمی که بر می دارد جلوه های وجود پروردگار را مستقیم مشاهده کرده و خود را نزدیکتر به باریتعالی حس می کند  و . . .

یک کوهنورد ، یک گروه کوهنوردی در یک صعود همواره با دیگر گروهها و کوهنوردان برخورد داشته و در تعامل می باشد و در این صعودها گروههای و کوهنوردان حامل فرهنگها ، اداب و شخصیت زادگاهشان می باشند و سعی می کنند جاذبه های دیدنی منطقه خود را به همدیگر معرفی نمایند .در این راستا کلیه کوهنوردان فعال در میانه سعی می کنند که نماینده ای شایسته برای شهرمان باشند و الحق که چنین بوده گروههای کوهنوردی ساوالان داغی ، بوزقوش داغی ، چینیر ، قارتال ، فولاد میانه ، بانوان میانه و گروه کوهنوردی قافلانتی میانه سعی فراوانی در این زمینه داشته و دارند.

در عصر اطلاعات و ارتباطات ارائه جاذبه های گردشگری یک منطقه برای جذب گردشگران در توسعه منطقه امری بدیهی بوده و گاها  در این خصوص هزینه های کلانی صرف می گردد تا جاذبه گردشگری یک منطقه درسطح  کشور و حتی جهان مطرح شود. لذا گروه کوهنوردی قافلانتی و سایر گروهها و همنوردان با اینگونه تماسها ، وبلاگها ، سایتها ، کوهنوشتها و گزارشها در روزنامه ها و نشریات با هزینه شخصی در این راستا داوطلبانه و با کمال میل فعال هستند و تا حدودی نیز موفق بوده اند و سعی نموده اند که با دعوت از گروههای کوهنوردی مطرح سطح کشور همچون :

 باشگاه اسکی و کوهنوردی دماوند تهران ، آذر جوان ، تراکتور سازی تبریز ، انجمن کوهنوردان زنجان ، کوهنوردان شهرهای هشترود ، سراب ،  کوهنوردان کاشان و . . .

 میزبان خوبی برای آنان باشند که میزان موفقیت در این زمینه را باید از مهمانان پرسید و شاید مسافرتهای بعدی این عزیزان به همراه خانواده محترمشان  دلیل این میزبانی خوب همشهریانمان باشد .

آذربایجانیها و خصوصا میانه (میانالی ) همیشه بعنوان ملتی مهمان نواز زبانزد عام و خاص بوده اند و هیچ میانالی حاضر نیست مهمان او ناراضی شهرش را ترک کند

البته یک میانالی !!!!

چرا کوهنوردی ؟   کوهنوردی یک ورزش می باشد دارای هیئت ورزشی زیر نظر تربیت بدنی و گروههای کوهنوردی مانند تیمهای ورزشی دارای مجوز فعالیت از هیئت کوهنوردی می باشند با این تفاوت که بدون بودجه و امکانات !یک کوهنورد با هزینه شخصی لوازم کوهنوردی تهیه می کند ، آموزشهای لازم و دوره های مهارتی را برگزار نموده و فعالیت می کند ، کوهنوردان میانه افرادی از قشر کارمند ، معلم ، کارگر ، دانشچو ، قهرمانان ملی و منطقه ای سایر رشته های ورزشی و جوانان هستند که تمامی آنها (به جز بنده) دارای مقبولیت اجتماعی و مورد احترام مردم هستند و انتظار دارند :

حداقل از امکانات رفاهی و اقامتی تربیت بدنی با کمترین تشریفات و نامه نگاری و در عین حال طبق ضوابط و قانون برای میزبانی از مهمانان خود به نحو شایسته استفاده نماید تا آبروی شهرمان و همشهریهایمان حفظ گردد .

 من تا کنون ندیده ام یک کوهنورد در میانه برای درخواست شخصی ( حتی اگر بحق باشد ) به تربیت بدنی مراجعه کند .

گروه کوهنوردی قافلانتی ، یک گروه ورزشی می باشد که طبق اساسنامه به ورزش کوهنوردی پرداخته و در این راستا در سالهای اخیر کارنامه موفقی در این زمینه داشته از جمله :

  • برگزاری کلاسهای آموزشی کوهپیمایی ، کوهنوردی ، هواشناسی با هزینه شخصی
  • تشکیل گروه امداد و نجات میانه بصورت داوطلبانه
  • برگزاری همایشها بمناسبتهای مختلف و میزبانی از سایر گروههای مهمان
  •  شرکت در همایشهای بزرگ کوهنوردی در سطح کشور
  • جذب جوانان و نوجوانان به ورزش
  • پاکسازی کوهستان و فعالیتهای زیست محیطی
  • معرفی اثار باستانی و جاذبه های گردشگری میانه در قالب مقالات ، بروشور ، تقویم ،وب سایت ، پوستر و . . . با هزینه شخصی و . . .

بدور از هیاهوهای جامعه گروه کوهنوردی قافلانتی در این زمینه ها به فعالیتهای خود ادامه می دهد و انتظار دارد مسئولین محترم نیز در مقابل نگرانیها و انتظارات این گروه و سایر کوهنوردان کماکان با دلیل و منطق جوابگو باشند و خدای نکرده بخاطر ملاحظه موقعیت یک یا چند نفر و با پاک کردن صورت مسئله آن را حل شده نپندارند . به اذعان دوستان این نگرانی و دغدغه ای که ما داشتیم و داریم در چهره تمامی مسئولین و حتی همشهریان مطلع دیده می شد. و چون ما مسئولین محترم شهر را جدا از خود نمی دانیم  پس ضمن تشکر از تمامی مسئولین محترمی که در حل این مشکل زحمت کشیدند خواهشمندیم برای جلوگیری از احتمال پیش آمد وضعیت مشابه (خدای ناکرده) پیشبینی های لازم را  در نظر بگیرند.

 

1
1