- ارسال کننده: علیرضا نصیرزاده تاریخ: ۹۲/۰۴/۱۴

چه کسانی از منتخبین راه یافته به شورای شهر میانه از دوره ی چهارم انتخابات شوراها، در طول 4 سال وظیفه خود خواهند توانست نمره ی قبولی کسب کنند؟

امروزه همه ی ما میدانیم که در ایران اکثر منتخبین مردم برای تصدی یک دستگاه اجرایی در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم از جمله نهادی با نام شورای شهر، براساس پارامترهای خاصی از سوی مردم انتخاب می شوند. پارامترهایی که در بیش از کمتر از 50 درصد از سوی مردم اعمال می شود، براساس شناخت از عملکرد کاندیداها صورت می گیرد و پارامترهای بیش از 50 درصد، براساس عدم شناخت و بیشتر به واسطه ی دوستی، همسایگی، و قومی از سوی مردم اعمال می شود.

بیشتر کاندیداها، درجات تحصیلاتی خود را در معرض نمایش گذاشته و چه بسا بسیاری از افراد علاقمند همین نوع از تحصیلات آنان شده و موفقیتهای شهری را متصل به همین درجات می دانند که این هم جزو 50 درصد به بالا را به خود اختصاص می دهد.

بیشتر کاندیداها، احتمالا به واسطه ی دشمنی و یا انتقام از یه عده از مسئولین، پا به عرصه ی انتخابات گذاشته تا در صورت موفقیت، در صدد انتقام گیری از آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

بیشتر کاندیداها، احتمالا به واسطه ی ثروت اندوزی و یا قرار دادن خود روی سکوی پرتاب برای طبقات و درجات بالاتر، پا در رقابت انتخابی گذاشته اند که بیشتر مردم نیز غافل از این نیت آنان می باشند.

اما آنچه بیشتر مدنظر قرار می گیرد این است که افرادی که منتخب مردم هستند، آیا خواهند توانست براساس پارامترهای ذیل، نمره ی قبولی در طول مدت تصدی مسئولیت خود از شروع تا اتمام آن، کسب کنند یا خیر؟

-         ادراک بسیار کارآمد از واقعیتها: منتخبین مردم باید قادر باشند تا جهان پیرامون خود را از جمله مردمان دیگر را، به روشنی و با عینیت درک کنند و این ادراک در آنان نباید به وسیله ی عوامل ذهنی از قبیل ترسها و نیازها، آشفته شود. آنها باید واقعیت را دقیقاً و همان گونه که هست درک کنند، نه آن طور که بخواهند یا نیاز داشته باشند. خلاصه اینکه واقعیتها را بدون آلودگی به اغراض، پیشداوریها و پیش برداشتها، درک کنند.

-         پذیرش خود، دیگران، و طبیعت به طور کلی: منتخبین مردم باید قادر باشند تا ماهیت خود و ضعفها و قوتهای خود را بدون اینکه کوششی برای جعل یا تحریف تصور خود انجام دهند، یا احساس شرم و گناهی در برابر شکستهای خود داشته باشند، بپذیرند. همچنین آنها باید همین نگرش پذیرا بودن را نسبت به ضعفها و نقصهای مردمان دیگر و نوع بشر به طور کلی نیز داشته باشند.

-         خودانگیختگی، سادگی، و طبیعی بودن: منتخبین مردم باید از نظر رفتارهای خود، شفاف و طبیعی باشند و به طور معمول احساسات و عواطف خود را مخفی نکنند یا وانمود نکنند تا چیزی باشند که نیستند مگر در مواقع بسیار ضروری که این وانمود نکردن، سبب صدمه یا آسیب وارد شدن به کسی باشد. خلاصه اینکه خودشان باشند چه در اندیشه ها و چه آرمانها.

-         تمرکز روی مشکلات به جای تمرکز روی خود: منتخبین مردم باید این احساس را داشته باشند که در زندگی خود، ماموریتی دارند؛ یعنی کاری در بیرون از خود و ورای خود در پیش دارند که بیشتر انرژی خود را صرف آن می کنند و بیشتر تلاش خود را به آن اختصاص می دهند. این نوع احساس تعهد یا وقف کردن خود به کار، حرفه، یا هنری خاص از الزامات منتخبین باید باشد.

-         نیاز به داشتن استقلال: منتخبین مردم باید بیشتر به خود متکی باشند تا به دیگران چراکه اگر غیر از این باشد، استقلالشان تحت الشعاع آسیبها قرار خواهد گرفت اما این بدان معنی نیست که در کار گروهی، تک روی کنند. خلاصه اینکه این حالت نباید از روی قصد باشد.

-         احساس قدرشناسی مداوم نسبت به پدیده های اطراف خود: منتخبین مردم باید به شهروندان جامعه ی خود همواره حرمت بگذارند از کوچک گرفته تا به بزرگ، از غنی گرفته تا بی بضاعت و همچنان در طول خدمت خود، حس قوی قدرشناسی را در خود برانگیزانند.

-         علقه ی اجتماعی: منتخبین مردم باید حس همدردی نسبت به مردم را داشته باشند یعنی حس همخوانی و درک دیگران و تمایل به کمک به نوع بشر را قویاً داشته باشند. باید نسبت به مردمان جامعه ی خود، دارای نگرشی برادر یا خواهروار باشند(برادر یا خواهری بزرگتر).

-         روابط  بین فردی و میان فردی: منتخبین مردم باید دوستی ها و روابطشان با گروه خود، مردم و همشهریان خود، به مراتب عمیقتر باشد مخصوصا در دوستی ها و روابط بین سازمانی، کسانی را برای خود برگزینند که پخته تر و از نظر روانی سالمتر از دیگران باشند. نباید در جایگاه خود، جناح بازی و باند بازی فامیلی نمایند.

-         خلاق بودن: اصولا جای هیچ شک و تردید و تعجب نیست که منتخبین مردم امکان دارد جزو افراد خلاق باشند یا نباشند(دارای ابتکار و نوآوری باشند یا نباشند)، ولی بهتر است خلاقیتهای رفتاری خود را به صورتهای گوناگون نشان دهند مثلا در فعالیتهای خود: انعطاف پذیر، خودانگیخته، رو راست، متواضع، و آماده ی پذیرش خطاهای خود باشند.

-         ساختار منشی دموکراتیک:  منتخبین مردم باید از نظر منش، بسیار تحمل کننده، شکیبا و پذیرنده ی همه کس باشند و هیچ گونه پیشداوری اجتماعی، نژادی یا مذهبی از خود نشان ندهند. آنان باید آماده ی گوش دادن و یاد گرفتن از هر کسی باشند که بتواند چیزی به آنها بیاموزد. رفتارشان نسبت به دیگران نباید برتری جویانه یا تمکین آمیز باشد بلکه در ارتباطات خود با دیگران باید متواضع و مهربان باشند.

-         مقاومت در برابر فرهنگ پذیری: منتخبین مردم باید از نظر فکری خودمختار، مستقل و خودکفا باشند، تا بدینوسیله خود را آزاد ببینند تا در برابر فشارهای اجتماعی و فرهنگی یه عده آدم سودجو و فرصت طلب و دشمن منافع مردم که آنان را وادار به فکر کردن در خط معینی می کند، مقاومت کنند.

منتخبین مردم اگر از این مسیرها، منحرف شوند و یا خود را توانمند قرار گرفتن در این مسیر ندانند، باید جایگاه خود را ترک کنند وگرنه ضرر و آسیب قرار گرفتن در این مسیر، متوجه مردمان جامعه اش خواهد شد که جبران ناپذیر است.

نمره ی قبولی هر یک از منتخبین مردم در شورای شهر میانه از نظر من شهروند، در طول انجام مسئولیتشان، براساس پارامترهای بالا خواهد بود. والسلام  

1
1