- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۸۹/۰۴/۱۳

مصاحبه با پدر و پسر هنرمند میانه ای

درج خبر موفقیت آقای سید حسام الدین محفوظی در مسابقه بین المللی کاریکاتور صلح 2010 ایتالیا در وب سایت میانالی و درخواست های متعدد از طرف اعضای وب سایت برای انجام مصاحبه ، باعث شد ما با دو هنرمند همشهریمان آشنا شویم. همین جا از این دوستان تشکر می کنم و امیدوارم راهنمای مان برای انجام کارهای بهتر باشند.

 عکس : آقایان محفوظی (آقای سید حسین و سید حسام الدین محفوظی)
 

سوال اول : جناب آقای محفوظی از اینکه وقتتان را در اختیار ما و مخاطبان وب سایت میانالی قرار دادید متشکرم. به دنبال درج خبر موفقیت فرزند عزیزتان در مسابقه بین المللی کارتون فکس 2010 ایتالیا در هفته نامه قافلان و بازتاب آن در وب سایت میانالی، پیام های تبریک زیادی از طرف همشهریان دریافت کردیم و درخواست هایی هم برای انجام مصاحبه و درج عکس و مشخصات بیشتر از ایشان داشتیم. لطفاً ابتدا در مورد خودتان برای ما بگویید؟

باسلام ، اینجانب سیدحسین محفوظی، متولد1351 ، دیپلمه هستم و شغل آزاد دارم. به خاطر علاقه ای که به کاریکاتور داشتم بصورت آماتور شروع به کار کردم. با مجله جوانان و نشریات شهرمان همکاری داشتم و در جشنواره های داخلی و خارجی شرکت نموده ام . دو سال هست که بصورت حرفه ای وارد این عرصه شده ام و برای آموزش به دلیل نبود امکانات در شهرمان هفته ای یکبار به تبریز میروم و درحال حاضر درحال گذراندن دوره مربیگری کاریکاتور و عضو انجمن کاریکاتوریست های تبریز میباشم.

سوال دوم : اصطلاح های کاریکاتوریست با کارتونیست چه تفاوتهایی دارد؟ در مورد هنری که شما به آن می پردازید بهتر هست کدام را استفاده کنیم؟

کاریکاتور یکی از هنرهای تجسمی است که تنها تفاوتش با سایر هنرها در اغراق آن میباشد و از دیگر مشخصه های آن این است که هر اثر دارای موضوعی خاص و مشخص است و پیامی را به بیننده منتقل می کند و تاثیر آن بستگی به میزان سطح آگاهی و احساسات هر بیننده دارد. برای رشته کاریکاتور تقسیم بندی خاصی وجود ندارد و بطور کلی به سه بخش   الف- کاریکاتور چهره  ب- کارتون  ج- کارتون استریپ  تقسیم شده است.

کارتون : تک تصویر یا یک صفحه که در اصطلاح حرفه ای و بین المللی به آن کارتون گفته میشود، تصویر طنز آمیز همراه با اغراق که موضوع خاصی را دنبال می کند.حال به کسی که در این زمینه فعالیت میکند کارتونیست گفته میشود.

کارتون استریپ : کاریکاتور دنباله دار که در قالب های تصویری موضوعی را عنوان و در آخر به نتیجه میرسد این نوع کاریکاتور با نوشته همراه است. ولی در اصطلاح کلی و عام به کسی که در این هنر فعالیت می کند کاریکاتوریست گفته می شود.

فکر می کنم استفاده از اصطلاح کاریکاتوریست برای درک همه از این هنر مناسب تر باشد.


سوال سوم : در چه مسابقاتی شرکت کرده اید؟ و چه عناوینی را کسب کرده اید؟

تا دو سال پیش که به صورت آماتور کار میکردم بیشتر با مجله جوانان و برخی نشریات کار میکردم ولی بعد از این برای ادامه یادگیری اصولی و حرفه ای این رشته به تبریز رفتم و با انجمن کاریکاتوریست ها ی تبریز همکاری نزدیکتری پیدا کردم و اکنون یکی از اعضای این انجمن هستم. درجشنواره بین المللی اتحاد ملی و نهمین دوسالانه کاریکاتور تهران شرکت کردم که برای اختتامیه این جشنواره دعوت شدم.
از جشنواره بین المللی کاریکاتور زلزله و مقاوم سازی سال 1388 در شهر مشهد، کاتولوگ این مسابقه که یکی از آثار من چاپ شده بود را به همراه لوح تقدیر دریافت نمودم.
از جشنواره کاریکاتور اسراف که توسط حوزه هنری استان مازندران در سال 1388 برگزار شده بود بخاطر به تصویر کشیدن معضل اسراف درجامعه لوح سپاس دریافت نمودم.
در مسابقه نقاشی و کاریکاتور دهه فجر سال 1388 میانه به عنوان نفر اول برگزیده شده ام.


سوال چهارم : آقا حسام از چه زمانی به این هنر علاقمند شدند؟ آیا قبل از مسابقه اخیر در ایتالیا در مسابقات دیگری هم شرکت داشته اند؟

حسام از دو سالگی به نقاشی علاقه نشان می داد که باعث شد بیشتر در این زمینه با او کار کنم ولی از موقعی که وارد مدرسه شد با کاریکاتور آشنا شد و بیشتر وقت او به دیدن مجلات کاریکاتور که درخانه داشتیم سپری میشد و در مورد آنها از من سوال میکرد و بعضی وقت ها کاری میکشید و از من در مورد کارش نظر میخواست و قبل از این مسابقه در هیچ مسابقه ی کاریکاتوری شرکت نکرده بود.

لینک خبر کسب رتبه اول مسابقه کاریکاتور ایتالیا توسط آقا حسام
http://miyanehpix.miyanali.com/90

لوح تقدیر از شرکت پاکشو برای مسابقه بزرگ نقاشی گلرنگ


سوال پنجم : برای ورود به عرصه ی کاریکاتور چه پیش زمینه هایی لازم هست در فرد وجود داشته باشد یا آمادگی هایی را کسب کند؟

افلاطون میگوید: هنر برتر از علم است چرا که علم کشف می کند و هنر می آفریند. برای هر کاری شروع کردن آن راه مهم است اما شروع با چه هدفی و دیدگاهی خیلی مهم است چون داشتن هدف انسان را مصمم و توانمند به ادامه راه می کند. کاریکاتور به خاطر زبان گویا و بین المللی اش و گستردگی و نامحدود بودنش جذابیت های خاص خود را دارد. حال کسی که به هر منظور قصد وارد شدن به این عرصه را دارد برای رسیدن به آن ناگزیر از آموزش و تجربه است. آموزش توأم با انگیزه باعث پیشرفت و ایجاد قدرت برای خلق اثر منحصر به فرد و قوی خواهد شد.درست است که مبنای کاریکاتور، سوژه ها و اندیشه های مخفی در آن است اما طراحی می تواند در نحوه بیان و تاثیرش بر مخاطب اثر بیشتری داشته باشد. طراحی همانند یک پل ارتباط بین افکار و اندیشه های کاریکاتوریست می باشد. پس لازمه وارد شدن به این هنر داشتن هدف، انگیزه، آموزش و طراحی و دست آخرتجربه می باشد.   

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس     که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.

سوال ششم : نقش همسر محترمتان در موفقیت های هنری شما و آقا حسام چطور بوده است؟

حمایت های همیشگی همسرم و ایجاد فضایی آرام در محیط خانه و تشویق و ترغیب به ادامه این مسیر عامل موفقیت حسام و من بوده است.

سوال هفتم : نوبت این رسیده که چند تا سوال هم از آقا حسام داشته باشم. آقا حسام شما چند سال دارید و امسال چه مقطع تحصیلی و کلاسی را تمام  کرده اید؟

کلاس سوم دبستان را امسال در مدرسه سپهر تمام کرده ام.

سوال هشتم : در مدرسه هم در زمینه کاریکاتور فعالیت می کنید؟ مثلاً اجرای کاریکاتور روزنامه دیواری گروه یا کلاستان را بر عهده بگیرید؟  یا چنین کارهایی در مدرسه انجام نشده است؟

متاسفانه در مدرسه برای همه این هنر ناشناخته است و به این دلیل فعالیتی نداشته ام.

سوال نهم : در مورد این عکس توضیح بدهید.

این عکس مربوط به اهدای لوح و تندیس انجمن کارتونیستهای تبریز توسط  آقای رحیم بقال اصغری رئیس انجمن کارتونیستهای تبریز به خاطر اول شدن در مسابقه ایتالیا است.



 تصویر لوح تقدیر انجمن کارتونیستهای تبریز


---------------------------------
 متن لوح :

سبحان الله
89/3/24
 هنرمند خردسال
جناب آقای سید حسام الدین محفوظی
با توجه به افتخار آفرینی جنابعالی در مسابقه بین المللی صلح در کشور ایتالیا و کسب رتبه اول بخش ابتدایی، این لوح تقدیم حضور می گردد امید است در آینده شاهد درخشش نام شما بر تارک هنر آذربایجان باشیم.

 امضاء : رئیس انجمن کارتونیستهای تبریز
-----------------------------------

سوال دهم : و این عکس مربوط به کجاست.

این عکس در حیاط موزه کاریکاتور تبریز گرفته شده است.

سوال یازدهم : آقای محفوظی در مورد آرم انجمن کارتونیستهای تبریز که مجسمه اش هم در حیاط موزه کاریکاتور تبریز نصب شده توضیح می دهید؟

مجسمه موجود در حیاط موزه کاریکاتور تبریز از شخصیت یک بار فروش توسط آقایان خلیل امامی و خسرو طالب پور ساخته شده. گفته می شود این بار فروش را روتر در میدان صاحب الامر تبریز کشیده است. این مجسمه سمبل کارتونیست های تبریز به شمار میرود.

سوال دوازدهم : آقای محفوظی، امیدواریم با سعی و تلاش و پشتکار خود آقا حسام و دلسوزیها و حمایتهای شما و مادرشان، شما و ایشان را در ردیف برترینهای جهان ببینیم. کاریکاتور یک زبان بین المللی هست و می توان پیام های مختلف را به همه ی مردم دنیا در هر سطحی به صورت آسان و ساده منتقل کرد و ما هم پیامهایی داریم که برای انتقال آنها نیاز به ابزار و وسیله هست، به نظر شما اهمیت کافی به کاریکاتور و کاریکاتوریست ها داده شده است؟ چند انجمن کاریکاتور در کشور فعالند و در چه استانهایی مستقر هستند؟

اکنون ایران شناخته شده ترین کشور در زمینه کاریکاتور است و کاریکاتوریست های ایرانی همیشه جزو اولین های جشنواره های دنیا هستند. ولی متاسفانه در شهرمان نهاد و انجمن خاصی بطور رسمی ازاین هنرحمایت نمی کند. در سایر استان ها زیر نظر ارشاد فعالیت می کنند و استان هایی هم که انجمن تشکیل دادند بعد مدتی تعطیل شدند و فعال ترین آنها انجمن کاریکاتور تبریز است و از 5 موزه کاریکاتور موجود دنیا تنها یکی در کشومان و در شهر تبریز واقع شده است.

{ فکر می کنم این هم از مواردی هست که باعث می شود تبریز لقب شهر اولین ها را داشته باشد.}

 سوال سیزدهم : با توجه به اینکه هنوز انجمن کاریکاتور در میانه تشکیل نشده با کدام یک از انجمنهای هنری موجود در مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه همکاری می کنید؟

درشهرخودمان فعلا تازه عضو انجمن هنرهای تجسمی شده ام و نمیدانم آیا در این زمینه فعالیت خوبی دارند یا نه؟ همچنین عضو کانون هنرمندان بسیج نیز هستم.

سوال چهاردهم : با توجه به اینکه شما در حال گذراندن دوره مربیگری این هنر هم هستید، افراد علاقمند به فعالیت در این رشته چطور می توانند از تجربیات شما بهره مند شوند. خصوصاً در تابستان پیش رو که دانش آموزان و دانشجویان فرصت بیشتری برای استفاده دارند. آیا امکان برگزاری کلاسهای آموزشی از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا کانونهای فرهنگی - تربیتی وابسته به مدیریت آموزش و پرورش میانه وجود دارد؟ و در صورت همکاری این نهادها علاقمند به انتقال تجربیاتتان به علاقمندان رشته کاریکاتور هستید؟

امسال برای شروع کار با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت میکنم و قرار هست از دهم تیرماه کلاس هایمان شروع شود خانواده هایی که تمایل به ورود فرزندان خود به این هنر را دارند میتوانند با کانون هماهنگ کنند. سایر علاقه مندان میتوانند در کانون حضور پیدا کنند تا در زمینه آموزش شان هماهنگی صورت بگیرد. همچنین اگر حمایت نهادی انجام گیرد حاضر به همکاری و کمک به شکوفایی این هنر در شهرمان هستم تا بچه های شهرمان استعدادهای خود را به ظهور برسانند.
 
آقای محفوظی از اینکه با حوصله به سوالاتمان جواب دادید متشکرم.

**************

1
1