- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۰۴/۰۹

طرح توسعه ی گردشگری شهرستان میانه (بخش اول:ضرورت توجه به آژانسهای مسافرتی شهرستان میانه)

بسمه تعالی

سلام و درود

قابل توجه مسئولین محترم شهرستان میانه

طرح توسعه ی گردشگری شهرستان میانه

بزقوش میانه

بخش اول :ضرورت توجه به آژانس های مسافرتی و گردشگری (1) فعال درشهرستان میانه

 

آژانس های مسافرتی و گردشگری نقش واسطه ای بین مبدا و مقصد گردشگری را دارا می باشند.وگاه به صورت خرده فروش و گاه عمده فروش در عرصه ی صنعت گردشگری به صورت خدماتی فعالیت می کنند.

ابعاداقتصادی آژانس ها و تاثیر آن ها بر اشتغال زایی توجیه شده است و سازوکار و قوانین آن ها با توجه به نوع فعالیت آژانس(بند الف،ب،پ)در ایران تدوین شده است.

با توجه به شرایط موجود، شهرستان میانه می بایست ابتدا پا در عرصه ی فرهنگسازی گردشگرپذیری گذارد تا بتواند به استاندارد مورد نظر به عنوان یک مقصد گردشگری برای مسافران نایل شود.

پس از تحقق این مهم توجه به توسعه ی فعالیت های آژانس های موجود در سطح شهرستان می بایست در دستور کار کارشناسان و مسئولین قرار گیرد.

آژانس های مسافرتی و گردشگری موجود در میانه در این مرحله نباید صرفا در جهت فرستادن گردشگر به سایر نقاط ایران و جهان تمرکز کنند بلکه لازم است علاوه بر آن در زمینه ی جذب گردشگر به شهرستان میانه نیز فعالیت نمایند.

 آژانس ها می توانند پس از تحقق فرهنگسازی گردشگری در شهر در موسوم مختلف و هم چنین در رویداد های گوناگون اقدام به برگزاری تورهای گردشگری و جذب توریست به شهرستان میانه نمایند.

 

برای مثال

1-رویداد های فرهنگی چون کوچ عشایر،جشنواره های گردشگری،و دیدار با بزرگان ایران در عرصه های مختلف که مقیم  میانه هستند،برگزاری نمایش هایی چون بمباران زینبیه و ثارالله با مضمون هشت سال دفاع مقدس و قرار دادن گردشگران در جریان این حوادث ، دیدار از آثار تاریخی و فرهنگی صنایع دستی و...

 

2-در زمینه ی گردشگری روستایی و اکوتوریسم(گردشگری باهدف توسعه ی پایدار) هم چون اجاره ی کلبه های روستایی و ارمغان تجربه ی چند روزه زندگی در حال و هوای روستاهای شهرستان میانه به گردشگران و یا ایجاد کمپ های استراحت گاهی در ارتفاعات بی نظیر بزقوش ،قافلانکوه ،روستاهای نومونه ی گردشگری و...

 

3-در زمینه ی گردشگری ماجراجویانه و ورزشی  برگزاری تورهایی چون  صخره نوردی وکوهنوردی،قایقرانی،جت اسکی در آب هایی چون سد آیدوغموش و... و هم چنین ایجاد بستر برگزاری رویدادهای ورزشی در میانه و جذب گردشگران با ارمغان دیدار از ورزشکاران و مدال آوران جهانی  نامی میانه و...

برگزاری تورهای محلی با اهداف گوناگون

 

لازم به ذکر است طرح های فوق در صورتی امکان پذیرند که زمینه های فرهنگی و فیزیکی در شهرستان میانه فراهم شوند که در حقیقت دور از دسترس و غیرممکن نیستند.

 

توجه:یکی از مزیت هایی که این طرح دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد حل معضل دوری از اتوبان و محور اصلی ورود گردشگران به آذربایجان برای شهرستان میانه است.

با توجه به طرح های توسعه ی گردشگری دوری از اتوبان به هیچ وجه نخواهد توانست باعث در انزوا ماندن میانه باشد.

از این رو با تاسیس شعبه ی اداره ی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در میانه و هم کاری صادقانه و توسعه مندانه آژانس ها و این سازمان و سایر سازمان های مرتبط و بخصوص مردم محلی شهرستان بیش از پیش شاهد بهبود شرایط فعلی میانه از منظر گردشگری،فرهنگی،اجتماعی و... خواهیم بود.

 

باتشکر-سلیمانی

 

 

ضمیمه

 

(1)انواع آزانس های مسافرتی

 

به استناد بند های الف ، ب و پ ماده یک آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی ، سیاحتی ، جهانگردی و زیارتی موضوع تصویب نامه شماره 14404/ت 23203 ها مورخ 5/4/1380 هیات  وزیران آژانس های مسافرتی به سه دسته زیر تقسیم می گردند :

 

الف ) آژانس های مورد اشاره در بند الف ماده یک آیین نامه فوق الذکر که تحت نظارت مستقیم سازمان هواپیمائی کشوری هستند و وظیفه اصلی آنها فروش بلیط خطوط مختلف هوائی داخلی و خارجی است . شایان ذکر است این گونه دفاتر نه تنها به هیچ عنوان حق برگزاری تور را ندارند بلکه حق فروش تور های سایر دفاتر برگزار کننده را نیز ندارند چرا که اساساً مجاز به عقد قرارداد تور با مسافر نیستند .ضمناً این نوع از آژانس های مسافرتی با رعایت آئین نامه ها و ضوابط مربوطه می توانند به عضویت یاتا IATA درآیند . به اینگونه دفاتر اصطلاحاً آژانس های دارنده مجوز بند الف گفته می شود . 

 

ب ) آژانس های مورد اشاره در بند ب ماده یک آیین نامه فوق الذکر که تحت نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هستند و وظیفه اصلی آنها برگزاری انواع تورهای داخلی و خارجی ، رزرو هتل ، اخذ ویزا و سایر فعالیت های مرتبط با صنعت گردشگری می باشد . شایان ذکر است این گونه دفاتر حق برگزاری تور در مسیر عربستان (حج) ، سوریه و عراق را ندارند . به اینگونه دفاتر اصطلاحاً آژانس های دارنده مجوز بند ب گفته می شود . 

 

پ ) آژانس های مورد اشاره در بند پ ماده یک آیین نامه فوق الذکر که تحت نظارت مستقیم سازمان حج و زیارت هستند و وظیفه اصلی آنها برگزاری انواع تور هائی است که جنبه زیارتی دارد از جمله برگزاری تور در مسیر عربستان (حج) ، سوریه و عراق . شایان ذکر است این گونه دفاتر حق برگزاری تور در مسیر های غیر زیارتی را ندارند . به اینگونه دفاتر اصطلاحاً آژانس های دارنده مجوز بند پ گفته می شود . 

 

 

 

1
1