- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۰۴/۰۸

ضرورت تاسیس شعبه ی اداره ی کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در میانه

به نام ایزد منان

با سلام و درود

با انتقاد از شرایط فعلی شهرستان میانه و در انزوا ماندن میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان و با اشاره به خبر خوش فرمانداری ویژه شدن میانه و امکان تاسیس شعبه ی ادارات استان در شهر ضرورت تاسیس شعبه ی اداره ی کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی را در سطخ شهرستان میانه اعلام می دارم.

با توجه به چشم انداز این سازمان در سطح کلان که شامل 4 مقوله ی ذیل می باشد لازم است برای حفظ میراث این شهر و جلوگیری از محو فرهنگ و صنایع دستی در گذر زمان و بهبود شرایط مدیریت گردشگری و احیای آنها در راستای برنامه ی توسعه ی جمهوری اسلامی ایران به تاسیس این اداره در شهر توجه لازم از سوی مسئولین مبذول گردد.

ضرورت تاسیس اداره ی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای شهرستان میانه

1- دست یافتن به جایگاه واقعی ایران در جهان به عنوان یکی ازغنی ترین، کهن ترین و تأثیرگذارترین فرهنگ ها و تمدن های بشری، با ویژگی های طبیعی کم نظیر و برخوردار از تعاملی سازنده و الهام بخش در عرصه بین المللی.

 

2- برخورداری از نظام مدیریت بروز و کارآمد، (متکی برتعامل و مشارکت جامعه ذینفعان)، بهره مند از دانش فناوری مرتبط در سطح  جهانی، توانا در تولید علم و فنآوری، با اتکا بر دانش پایه، منابع انسانی ماهر و مسئولیت پذیر، سرمایه اجتماعی رو به رشد، مبتنی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی و ملی و مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشور.

3- برخورداری از نظام برنامه ریزی هدفمند با اقتصادی سالم، باثبات، رقابت پذیر و با رشد و شتاب مناسب و در تعامل با اقتصاد جهانی، با ایفای نقش مؤثر در اقتصاد ملی و منطبق بر مزیتهای نسبی فرهنگی  تاریخی و طبیعی کشور.

4- بهره مندی از آثار فرهنگی–تاریخی و طبیعی و هنرهای سنتی، متکی بر نظام جامع :شناخت و پژوهش، حفاظت، احیاء، ارتقاء و بهره برداری خردمندانه، در تعامل سازنده و هدفمند با حیات فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی، تقویت حس مسئولیت عمومی، تحکیم هویت ملی و وفاق اجتماعی.

5-  بهره مندی از گردشگری پر رونق با محصولات متنوع، بازارهای سامان یافته، خدمات استاندارد شده و دست یافتن به جایگاه برتر گردشگری منطقه واینکه ایران یکی از قطبهای گردشگری جهان به ویژه جهان اسلام معرفی شود.

 

در ادامه لازم به ذکر است که با تاسیس این اداره در میانه و تشدید نظارت بر حوزه ی فعالیت و وظایف این اداره شرایط فعلی بسیار بهبود خواهد یافت.

در گذشته به دلیل نبود اداره ای منسجم برای نظارت و احیای فرهنگ دیرین و صنایع دستی مردم محلی و گردشگری شهرستان میانه علاوه بر ضربات در بن بست قرار گرفتن شهر ،  طی حفاری های غیر مجاز از سوی سارقین اشیای تاریخی تاریخ فرهنگ و تمدن میانه رو به نابودی گراییده است.

امید است با تاسیس این اداره  در شهرستان میانه بازگشت شان و منزلت فرهنگی واقعی و غنی شهر و مردم آن و بهبود شرایط گردشگری محقق گردد.

با تشکر سلیمانی

1
1