- ارسال کننده: حسن گل محمدی تاریخ: ۹۲/۰۳/۲۲

استاد دانشگاه یا استاد فریب؟!!

استاد دانشگاه یا استاد فریب؟!

با وجود مباحثات فروانی که در مورد جعل عناوین علمی و درجات دانشگاهی در کشور صورت گرفته و حتی در این باره قانونی نیز  تحت عنوان "قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مصوب 16/12/1388 " در کشور به تصویب رسیده است هنوز هم پیدا می شوند کسانی که با بی اعتنایی به مقررات قانونی و وهن فهم و شعور عمومی به استفاده غیر قانونی و غیر اخلاقی از این عناوین و القاب اصرار می ورزند.

ماده واحده قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مصوب 16/12/1388 می گوید:

«استفاده از عناوین علمی دکتر، مهندس و مانند اینها که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌گردد توسط هر فرد برای خود مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تأیید رسمی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد. مرتکبین استفاده غیر مجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده (556) فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهندشد.

تبصره ـ استفاده غیرمجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تارنما (سایت) یا نطق در مجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهدبود.»

در تکمیل این قانون ماده (556) قانون مجازات اسلامی نیز تصریح دارد که:

«ماده 556 - هرکس بدون مجوز و بصورت علنی لباسهای رسمی ماموران نظامی یا انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشانها ، مدالها یاسایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی که موجب اشتباه شود مورد استفاده قرار دهد در صورتی که عمل او به موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدیدتری نباشدبه حبس ازسه ماه تا یک سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال محکوم خواهد شد . 
و در صورتکیه از این عمل خود سوءاستفاده کرده باشد به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

در ایام انتخابات و کوران رقابت های تبلیغاتی، استفاده جعلی از این گونه عناوین ظاهرساز و عامه پسند به اوج خود می رسد و عده ای از سر استیصال و بی بضاعتی در ارائه ظرفیت ها و توان و تخصص های قابل ملاحظه ای از خود به صرافت خودنمایی افتاده و عناوین و القابی فراتر از بضاعت حقیقی و واقعی خود را به خدمت می گیرند تا با استفاده از جایگاه و ارزش و اعتبار اجتماعی و قانونی اینگونه عناوین، خود را غنی تر و بالاتر از آن چیزی که هستند در نظر مردم عامه و افراد ساده و زودباور جا بیاندازند.

عنوان استاد دانشگاه یکی از این عناوین است که به وفور از سوی طیف بیشتری از نامزدهای انتخاباتی مورد بهره برداری غیر قانونی و غیر اخلاقی قرار می کیرد و شاید بتوان گفت پرکاربرد ترین این عناوین.

در تعریف عنوان استاد و سایر عناوین دانشگاهی در منابع معتبر علمی اینگونه می خوانیم:

استاد، استاد تمام یا سراستاد (به انگلیسی: Professor) یکی از درجه‌های علمی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است؛ که بالاترین درجه علمی در بین آموزگاران دانشگاه به شمار می‎آید و پس از مربی، استادیار و دانشیار قرار دارد.

استادیار، از مراتب علمی دانشگاهی برای اعضای هیئت علمی و معادل Assistant Professor می‌باشد. این مرتبه بالاتر از مرتبه مربی و پایین‌تر از مرتبه دانشیاری می‌باشد.

مربی دارای معانی گوناگونی است:
مربی (دانشگاه)
مربی (ورزش)

مربی دانشگاه، از مراتب علمی دانشگاهی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است و از نظر بین‌المللی معادل lecturer می‌باشد. این عنوان به دارندگان مدارک دانشگاهی پایین‌تر از دکتری داده می‌شود.

خوانندگان محترم این یادداشت می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص به لینک خلاصه‌ای از آیین‎نامه و مقررات استخدامی اعضای هیئت علمی ( http://official.sums.ac.ir/icarusplus/export/sites/official/manange/manabeensanimanagment/aeenname/uplod/heiat.elmi.pdf )  مراجعه و مطالب بیشتری را در این باره مطالعه فرمایند.

در گفتگویی هم که با دکتر اجلی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی میانه و رئیس سابق دفتر جذب و کارگزینی هیئت علمی این دانشگاه صورت گرفت وی تأکید داشت که هیچ یک از کسانی که در تبلیغات انتخاباتی شورای اسلامی شهر میانه از عنوان "استاد دانشگاه" برای معرفی خود استفاده می کنند به لحاظ مراتب دانشگاهی و مدارج علمی مجاز به استفاده از این عنوان نمی باشند.

با عنایت به این امر جای طرح این پرسش از رقبای انتخاباتی در انتخابات مختلف وجود دارد که؛ شما که با تمامی ادعاهای خودر در مورد اعتقاد و التزام به قانون و اخلاق دست به این عمل غیرقانونی و غیر اخلاقی زده و به این طریق ضمن دهن کجی به قاونو و مقررات کشور فهم و شعور مردم و مخاطبان خود را نیز به سخره گرفته و با آن بازی می کنید، چگونه ادعا می کنید که می خواهید مجری طابق بالنعل قانون و حافظ حقوق قانونی و کرامت انسانی رأی دهندگان خود باشید؟!

خالی از فایده نیست به رأی دهندگان محترم نیز یادآوری کرد که به این نکته توجه داشته باشند و اندکی به این موضوع بیاندیشند که " کسی که همین ابتدای کار قصد تظاهر و ریاکاری و فریب مردم را دارد در عمل چگونه با صداقت و درستکاری وکالت و نیابت آنان را بر عهده خواهد گرفت؟!"

 

 

1
2
3
4
1 2 3 4