- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۲/۰۳/۲۰

سناریوی انتخاب شهردار توسط شورای شهر سوم!!!

یکی از شهروندان دوستدار میانه با حوصله ی تمام این مطالب را از آرشیو هفته نامه ی قافلان  تهیه و تنظیم و در اختیار اینجانب گذاشته تا در آستانه ی انتخابات شورای شهر، یاد آور آنچه در طول مدت شوراها و عمر قافلان گذشته باشد.

 

 سکانس اول: اردیبهشت 86- استعفای شهردار با ورود کارمند شهرداری به شورای شهر

شاید به جرات بتوان گفت کلید جریانات و اتفاقات شورای شهر سوم از اینجا زده شد که با ورود اقبال عبادی کارمند شهرداری، مهندس قرا چورلو که یکی از موفق ترین شهرداران میانه بود فرار را بر قرار ترجیح داد و قبل از اینکه اعضای شورا عذرش را بخواهند با احترام و شکوه میانه را ترک کرد.

سکانس دوم: خرداد 86- شورای شهر در آستانه بحران، شهرداری که نیامده رفت

یعقوب مهدوی نیا با کسب 4 رای از 7 رای اعضا به عنوان شهردار انتخاب ولی بلافاصله انصراف خود را اعلام کرد. وی دلیل این کار را عدم کسب رای قاطع توسط اعضا اعلام می دارد.

سکانس سوم: تیر86- علیزاده شهردار میانه شد.

حاج ایرج علیزاده یکی از مدیران با سابقه و موفق شهر به عنوان شهردار انتخاب شد. شورای شهر پس از دو ماه جلسه و رایزنی و ناکامی از انتخاب شهردار، حاج ایرج علیزاده را به عنوان اولین شهردار بومی از آغاز نظام شورایی انتخاب کرد.

سکانس چهارم: مرداد 86- خاکستر نبر قدرت بر سیمای مظلوم شهرستان میانه

بیش از 8 ماه از انتخاب  اعضای شورای شهر میگذرد و عملاً میانه 8 ماه بدون شهردار است. یکی از دلایل این امر جریانهای سیاسی موجود در شهر که خود را برای انتخابات مجلس آماده می کنند عنوان می شود.

سکانس پنجم: شهریور 86- عقب نشینی شورای شهر به نفع چه کسانی تمام شد؟

پس از کش و قوسهای فراوان علیزاده انصراف می دهد و در مصاحبه ای اعلام می کند : وقتی بنده اعلام آمادگی برای تصدی شهرداری کردم همه اعضا بالاتفاق از بنده حمایت کردند ولی برخی از آقایان که در محاسبات شخصی خود دچار اشتباه شده بودند شروع به طرح دیکته ها و پیش کشیدن وجه المصالحه هایشان کردند و بالطبع وقتی با عدم استقبال اینجانب روبرو شدند دو تن از اعضای شورا در یک چرخش متهورانه از موضع خود برگشتند.

سکانس ششم: آبان 86- کلید طلایی شهر به اصغری سپرده شد.

پس از حدود هفت ماه از آغاز کار شورای سوم و بیش از 11 ماه از انتخاب اعضای شورا بالاخره کلید طلایی شهر به دستان رمضان اصغری از نیروهای شهرداری تهران که اصالتاًمیانه ای بود سپرده شد. گرچه اصغری چهره شناخته شده ای نبودولی مردم و مسئولین به دلیل استیصال ناشی از اطناب دعوای انتخاب شهردار ناگزیر به استقبال از وی و سکوت مصلحتی در برابر این قضیه شدند و گوی و میدان را به وی سپردند تا منتظر نتیجه باشند.

سکانس هفتم: هفته اول مرداد 87- حکایت همچنان باقیست!

بار دیگر حکایت نافرجام انتخاب شهردار برای میانه عقیم ماند و اصغری شهردار میانه که با سلام و صلوات به عنوان منجی به این شهر آورده شده بود با هفت رای مثبت از میانه رفت و عمر شهردار اصغری در این سمت به بیش از هشت ماه نرسید. حال سوال این است که آیا ماجرای انتخاب شهردار برای شهر دوباره ماهها به طول خواهد انجامید؟

سکانس هشتم: هفته آخر مرداد 87- دور باطل شورا در انتخاب شهردار میانه

بلافاصله پس از رفتن اصغری، مهندس یعقوب مهدوی نیا، شهرداری که قبل از انتخاب اصغری یکبار انصراف داده بود دو باره برنامه های خود را جهت انتصاب مجدد به عنوان شهردار ارائه داد. ولی مهدوی نیا باز انصراف  می دهد و در مصاحبه ای اعلام می کند بنده با نظر موافق 7 عضو شورا برنامه هایم را ارائه و اعلام آمادگی کرده بودم ولی متاسفانه تعدادی از اعضای شورا در رایزنی های بعدی اعلام کردند که روی گزینه های دیگر نیز کار می کنند و همین امر نشان می دهد بنده با اکثریت برخوردار نخواهم بود. با انصراف مهدوی نیا شانس شهرداری طالب نژاد معاون قراچورلو شهردار سابق میانه قوت می گیرد.

سکانس نهم: هفته اول شهریور 87- فاتحه این شهر با این شورا خوانده است.

باز شورا دچار تنش می شود با ترک جلسه 3 تن از اعضای شورای شهر بحران انتخاب شهردار وارد مرحله جدیدی می شود. واعظی،عبادی و ابوالقاسم زاده به علت رضایت نداشتن از انتخاب طالب نژاد جلسه را ترک می کنند. به گزارش قافلان ، قهرمان مهدیخانی رییس شورای قبلی، مظفر اجلی عضو شورای قبلی، رنجبران و صابر جعفری گزینه های پیشنهادی می شوند. در این میان محمد صادق نایبی با مراجعه به شورا رسماً کاندیداتوری خود را برای تصدی پست شهرداری اعلام می کند.

سکانس دهم:هفته آخر شهریور87- شورای سیاسی، شهر بدون شهردار

برای چندمین بار جلسه انتخاب طالب نژاد به عنوان شهردار برگزار می شود. عبادی به خاطر غیر بومی بودن فرد پیشنهادی و واعظی به دلیل آنچه عدم داشتن شرایط لازم اعلام می کند جلسه را ترک می کنند و ابوالقاسم زاده نیز که در جلسه غیبت داشته باز انتخاب شهردار عقیم می ماند، چرا که مصوبات شورا با حداقل 5 امضا قانونی و قابل اجراست. از سوی دیگر مظفر اجلی کاندیداتوری خود برای شهرداری را رسماٌ تکذیب می کند.

سکانس یازدهم: مهر 87- امام جمعه میانه: اگر شورا تعلل کند، مردم را به صحنه می کشم.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی در خطبه های نماز جمعه با انتقاد از تعلل اعضای شورای شهر در انتخاب فردی به عنوان شهردار پس از گذشت بیش از 3ماه از استعفای شهردار سابق اظهار داشت: قرار بود امروز با حضور مردم تکلیف شورا و شهرداری را روشن کنیم ولی با خواهش دوستان یک مهلت یک هفته ای دیگر به آنها میدهیم تا فرد لایقی را برای شهرداری انتخاب کنند و گرنه مردم با یک حرکت انقلابی تکلیف آنها را مشخص خواهند کرد.

سکانس دوازدهم: آذر 87- انتخاب شهردار سراب به عنوان شهردار میانه

تیزپاز شهردار سراب که دارای سوابق نسبتاً خوبی می باشد با 6 رای موافق و یک رای ممتنع به عنوان شهردار انتخاب می شود، ولی با مخالفت شورای شهر سراب مواجه می شود. پس از کش و قوسهای فراوان، شورای شهر سراب با استعفای مهندس تیزپاز موافقت می کند.

سکانس سیزدهم: مرداد 88- بازهم استیضاح؟!

عبادی، شیویاری،خداویردی و امیدی با ارائه طرحی خواستار استیضاح شهردار تیزپاز می شوند. تیزپاز باید روز 21 مرداد در جلسه استیضاح حاضر شود ولی با ارسال نامه ای طرح استیضاح ارائه شده از سوی اعضای شورای شهر را مخدوش و بدون رعایت مراحل ذکر شده در قانون می داند و در جلسه حاضر نمی شود. اعضای شورا با 7 رای موافق تیزپاز را برکنار و محمد آقایی را به عنوان سرپرست جایگزین می کنند. تیزپاز با مراجعه به دیوان عدالت اداری خواستار توقف اجرای رای شورای شهر می شود.

سکانس چهاردهم: مهر88 – میانه شهری با 3 شهردار

بازپس از حرف و حدیث های فراوان مجید میعاد مسئول حراست شهرداری میانه به عنوان شهردار انتخاب می شود. در حال حاضر تیزپاز با حکم دیوان عدالت اداری در انتظار بازگشت به شهرداری و میعاد با حکم شورای شهر منتظر حکم استانداری و آقایی با حکم شورای شهر به عنوان سرپرست مشغول به کار است.

سکانس پانزدهم: تیر90 استیضاح پر حاشیه مجید میعاد!

استیضاح مجید میعاد یکی از پر حاشیه ترین استیضاحهای تاریخ شورای شهر می باشد. مسایلی که شاید برای اولین بار از زبان اعضا مطرح شد ، عدم حضور آریامنش و شیویاری و امیدی در جلسه استیضاح که به نوعی دهن کجی به مردم حاضر بود ، استفای آریامنش در این میان، شکستن قفل در و مسایل دیگر که باعث شد استیضاحی بی سابقه در تاریخ میانه ثبت شود.

سکانس شانزدهم: ورود دوباره امام جمعه به مساله شورای شهر

در پی عدم حضور برخی از اعضای شورای شهر در جلسات و از اکثریت افتادن جلسات، حاج آقا حامدی امام جمعه و خلفاپور فرماندار میانه به اعضای شهر اولتیماتوم دادند در صورت تعلل در انجام وظایف قانونی، طبق قانون وارد عمل خواهند شد و تکلیف شورای شهر را مشخص خواهند کرد. نهایتاً با توافق اعضا قرار شد 17 مرداد جلسه استیضاح برگزار شود، ولی با استعفای آریامنش از عضویت در شورای شهر و به دلیل اشکال قانونی استیضاح ناموفق ماند.

سکانس هفدهم:شهریور90- استعفای میعاد!

استیضاح که به دلیل نامشخص بودن عضو هفتم شورای ناموفق مانده بود اینبار  با استعفای میعاد که شرایط را برای ادامه فعالیت مساعد نمی دید تکمیل شد. پس از استعفای میعاد ، جلیل خرده فروش مسئول حوزه خدمات شهری شهرداری به سمت سرپرستی شهرداری انتخاب شد.

سکانس هجدهم: آذر 90- جلیل خرده فروش شهردار شد.

به دلیل حضور آقایان ابوالقاسم زاده و خداویردیلو در سفر حج و غیبت 45 روزه و عدم مشخص بودن عضو هفتم شورا به دلیل استعفای آریامنش بعد از گذشت 3 ماه از استعفای میعاد و انتخاب خرده فروش به عنوان سرپرست در جلسه چهل و پنجم شورای شهر جلیل خرده فروش با 6 رای موافق سکان شهرداری را به عهده گرفت

سکانس آخر:24 خرداد92- قضاوت با مردم

شورای شهر سوم در این شش سال گذشته با انتخاب های اشتباه و سیاسی خود عملاً در اصلی ترین و اولین وظیفه خود یعنی انتخاب شهردار ناکام ماند. شاید بتوان گفت بیش از نیمی از عمر این شورا بدون شهردار و با سرپرست اداره شد. به جرات میتوان گفت در این شش سال شاید میانه به اندازه دو برابر این مدت عقب افتاد. در زمانی که شهرهای همسایه از جمله مراغه، مرند ، بناب و غیره گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند، شورای شهر سوم در اولین وظیفه خود مانده اندو این مردم هستند که در 24 خرداد  قضاوت خواهند کرد.

1
2
1 2