- ارسال کننده: سمیه میانالی تاریخ: ۹۲/۰۳/۱۸

جرم توهین از منظر قانون ( نقد حقوقی مطلب آقای قادر حسن زاده)

 

بسمه تعالی

جرم توهین از منظر قانون ( نقد حقوقی مطلب آقای قادر حسن زاده)

در پی درج مطلبی در سایت میانالی تحت عنوان " آقای شهردار دست شما و همکارانتان در شورای شهر خالیست "  توسط آقای قادر حسن زاده که در آن به نقد (!) عملکرد شهردار و همکاران ایشان پرداخته شده و همچنین مطلب دوست فرهیخته ام ، خانم رویا که در پاسخ به مطلب ایشان اظهار داشته بودند و به جهت ناراحتی از توهین و اهانتی که به ایشان و سایر بزرگواران در سایت میانالی شده بود لازم دانستم تا با بررسی مختصر بعد حقوقی این مسئله برای آشنایی بیشتر کاربران سایت با جرم توهین و اهانت قدمی موثر بردارم. 

توهین در لغت به معنای خوار کردن ، پست نمودن ، و سبک شمردن است (فرهنگ عمید ص354).

در اصطلاح توهین عبارت است از نسبت دادن هر امر وهن آوری اعم از فعل یا ترک فعل، که در نظر عرف مخالف حیثیت و احترام تلقی گردیده و موجب کسر شأن یا باعث تخفیف یا پست شمردن بزه دیده شود. به هر وسیله و طریقی که باشد، من جمله الفاظ و گفتار و حرکات رکیک.

مستند قانونی جرم توهین و اهانت ماده 608 از قانون مجازات اسلامی می باشد که مطابق آن: توهین یا اهانت عبارت است از کاری ( اعم از قول ، اشاره و عمل ) که متضمن اسناد و اخبار نبوده و به نحوی از انحاء اعم از صریح یا ضمنی، کتبی یا شفاهی و .... در حیثیت متضرر از این جرم نوعی وهن وارد کند. توهین غالبا با الفاظ فحش و تحقیر محقق می شود و اشاره یا عمل موهن هم قائم مقام همین الفاظ می باشند.  به هر حال باید در نظر داشت برخی از افعال، و الفاظ ذاتأ موهن نمی باشند بلکه به واسطه ی طرز تلفظ آن یا بواسطه ی موقعیت زمانی و مکانی یا شخصیت طرف، موهن تلقی می گردد.

توهین مشدّد:

 در پاره‌ای موارد جرم توهین به اعتبار شخصیت و مقام و منصب طرف توهین و یا وسیلۀ ارتکاب آن با عکس العمل شدید قانون‌گذار مواجه می‌گردد ازجمله :

ماده 609 از قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد. « هر کس با توجه به سمت به یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس‌جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به 3 تا 6 ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. »

ماده 107 از قانون شهرداریها: « توهین به شهردار و معاون و رؤسای ادارات شهرداری در حین انجام وظیفه یا به سبب آن در حکم توهین به مستخدمین رسمی دولت بوده و مرتکب به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.»

متن ماده 21 از قانون جرائم رایانه ای اشعار میدارد: (محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی ) که شامل:  

1.اهانت و هجو نسبت به مقامات ، نهادها و سازمان های حکومتی و عمومی. ( موضوع بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 609 و 700  قانون مجازات اسلامی )

2. نشراکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات ، نهادها و سازمانهای حکومتی. ( بند 11 ماده6 قانون مطبوعات و 698  قانون مجازات اسلامی ) و.... می شود.

توهین به وسیلۀ مطبوعات:

مطابق مواد 26 ، 30 و بندهای متعدد ماده 6 از قانون مطبوعات هتک حرمت اشخاص از طریق روزنامه یا مجله یا تهیه مقالات و مطالب توهین‌آمیز به صورت افتراء یا اشاعه اکاذیب و نظایر آن، جرم بوده و به علت وسعت نشر و انتشار آن، موجب تشدید مجازات مرتکب از طرف قانون‌گذار شده است.

 با توجه به قوانین جاری توهین به افراد عادی، توهین ساده و از جرایم قابل گذشت، ولی توهین به ماموران رسمی و مقامات دولتی، توهین مشدد و از جرایم غیرقابل گذشت است.قانونگذار در جرم انگاری توهین بنا به ضرورتهای لاینفک جامعه کنونی بخصوص در توهین به مقامات رسمی دولتی که صادقانه در خدمت دولت هستند، شخصیت فردی را در نظر نگرفته بلکه شخصیت معنوی اذهان عمومی و حیثیت جمعی را مورد حمایت قرار داده است. با این تفاسیر در مجازات مقرر برای توهین بیشتر از اینکه منافع بزه دیده را در نظر بگیرد منافع جامعه را در نظر گرفته و آن را جزو جرائم عمومی و غیر قابل گذشت اعلام نموده است.

 در جرائم عمومی نیاز به شکایت شاکی خصوصی نیست و مدعی العموم می تواند ادعای شکایت نموده و مجازات مجرم را پیگیری نماید. به نظر بنده این موضوع جزو مسائلی هست که باید توسط دادستان محترم شهر پی گیری شود. اذهان عمومی منتظر عکس العمل دادستان محترم و با درایت شهرستان به عنوان مدعی العموم و حاکم بلامنازع هستند تا با توجه به مذموم بودن این توهین بر همگان محرز و مبرهن شود که آیا طبق اصل بیستم از اصول مسلم قانون اساسی همه در برابر قانون یکسانند؟؟ آیا فردی که با قلم به خود اجازه می دهد به یک مقام رسمی دولتی در یک سایت رسمی توهین و اهانت نماید با فردی که در خیابان توهین و اهانت می کند تفاوت دارد؟؟

به نظر می رسد نویسنده مطلب در خواب بسر می برد چرا که بایستی سریعاً از تمامی کسانی که در مطلب خود مورد توهین قرار داده است و در واقع به حیثیت جمعی یک شهر توهین نموده است عذر خواهی کند. عملکرد مسئولین را زیر سئوال بردن و تخریب شخصیت آنها و نسبت دادن به یک حیوان چهارپا خارج از چهارچوب بوده و نقد محسوب نمی شود بلکه طبق قانون جرم بوده و مجرم بایستی مجازات شود.

مردم بیدارند هیچکس نمی تواند آنها را فریب دهد. ضعفها ، اشتباهات و تقصیرات را می دانند و قطعاً مطلع هستید که هر روز تحت عناوین و مطالب مختلف در سایت اعمال مسئولین را تحلیل می کنند. این طرز بیان صحیح نیست. شایسته نیست هرکس هرچیزی را که دلش می خواهد بنویسد. چه کسانی مسئولیت نظارت بر این مسائل را در سایت بر عهده دارند؟؟

اعمال امثال شما باعث به وجود آمدن رویه های غلطی در سایت می شود که گاهی اوقات حتی برخی به خودشان اجازه می دهند به علماء و روحانیون نیز توهین نمایند.

با این شرایط محیط سایت فضای مناسب و متعادلی برای تبادل افکار و نظرات به نظر نمی رسد.......

 

 

1
2
3
1 2 3