- ارسال کننده: رامین مهاجری تاریخ: ۹۲/۰۳/۱۲

شهر بد قیافه، کوچه های گمشده

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۰۴

کمتر کسی پذیرای این واقعیت است که محیط اطرافش آراسته و زیبا نباشد. حال این محیط زندگی باشد یا شهر        

 چهره شهر بعنوان خانه بزرگتر ما همواره در دید و در تعامل با روحیات ما است. عوامل گوناگونی بر ارائه چهره مطلوب از یک شهر موثر هستند که قوانین رایج بر زیبا سازی از سوی شهرداری ها مبین این مطلب می باشند.

اما در مورد میانه، در و دیوار شهر ما پر است از اعلامیه ها و اطلاعیه هایی که بدون هر گونه ضابطه و قانونی به هر طرف چسبانده شده اند و قیافه شهر را زشت جلوه داده اند کمی محل الصاق اطلاعیه ها و از عواملی است که بر این امر دامن می زند و چهره نامطلوبی از شهر بر نمایش می گذارد. تا یادمان نرود از دیوارهایی بگوییم پر از دیوار نویسی های تبلیغاتی. دیوارهایی که گرد بی روحی و یکنواختی بر ظاهر شهر پاشیده اند. فکر کردن به این نکته از سوی عوامل مسئول کار شاقی نیست که به جای صدور مجوز به این همه دیوار نویسی می توان از چند منظره طبیعت و گل و بستان استفاده کرد تا روحیه همشهریان و نمای شهر تغییر بنماید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که افرادی بدنبال کوچه ای آدرس بدست نام آن را از شما بپرسند. همین مسئله مرا واداشت تا مطلبی در این باره گوشزد نمایم. بد نیست هنگام گذر از کوچه ها به تابلو نام کوچه ها دقتی داشته باشیم. تابلوهایی که گاهی به سختی می توان نام کوچه را تشخیص داد و در بعضی مواقع چیزی به نام تابلو وجود ندارد. با نگاهی محتاطانه می توان فهمید که تاریخ الصاق این تابلو در کوچه های شهر به سالهای خیلی دور و گاه نزدیک گذشته و کج و کوله از سوی شهرداری صورت نگرفته است؟ نام شهیدان که زیبنده هر کوی و برزن این مملکت می باشد بر روی تکه آهنی پوسیده و رنگ و رو رفته نقش بسته اند که شایسته تجلیل از مقام والای این عزیزان نمی باشد.

استانداردهای تعریف شده در شهرسازی برای ساختن یک شهر لازم الاجرا است و خدمات رفاهی از این جمله است. اما در کجای شهرمان این استاندارهای را می توان یافت خدا می داند.

نبود نیمکت ها و محل های مشخصی برای نشستن در شهر از جمله موارد کمبود رفاه و آسایش مردم می باشد محل هایی در خیابان و نقاطی از شهر که عابران پیاده در صورت خسته شدن اندک لحظه ای خستگی خود را رفع نمایند. عابران پیاده سالخورده باید مسافت زیادی را تا پارک انقلاب یا فرهنگیان بپیمایند تا دقایقی خستگی از تن بدر نمایند .

و اما کمی در مورد سطل های زباله ؛ مگر این نیست که از دوران دبستان به ما می آموزند که شهر ما خانه ما است؟

لذا با نبود سطل های زباله چگونه از کودکی به همشهریان عزیز آموزش بدهیم که جای زباله در سطل زباله است.

موارد ذکر شده هزینه های زیادی بدست شهرداری به جای نمی گذارد. لذا از مسئولان ذیربط در اداره زیبا سازی خواهشمندیم دستی به سر روی شهر بکشند و ظاهر شهر را بیارایند.

و اما بعد از گذشت حدودا 9 ماه چه تغییراتی در اوضاع نابسامان شهر دیدیم؟!!!

ما در خواب هستیم یا شورای شهریان؟!!!

 

 

1
1