- ارسال کننده: سرباز ولایت35 تاریخ: ۹۲/۰۳/۱۱

42 سد خاکی و بتنی در میانه / 30 درصد منابع آبی آذربایجانشرقی در میانه

ارسال به دوستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد
42 سد خاکی و بتنی در میانه / 30 درصد منابع آبی آذربایجان‌شرقی در میانه

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شهرستان میانه دارای 41 سد خاکی و یک سدبتونی است، گفت: 30 درصد از مجموع منابع آبی استان در شهرستان قرار دارد.

خبرگزاری فارس: 42 سد خاکی و بتنی در میانه / 30 درصد منابع آبی آذربایجان‌شرقی در میانه
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از میانه، مسعود محمدیان صبح امروز در نشست بررسی مسائل و مشکلات پایاب سدهای شهرستان ویژه میانه اظهار کرد: با گسترش آبیاری تحت فشار، یکپارچه سازی و نوسازی اراضی، انتقال آب با لوله، پوشش انهار، احداث کانال‌های انتقال آب، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور حجمی در چاه‌ها و تحویل حجمی آب، این سازمان درصدد تحقق اهداف توسعه کشاورزی استان با مدیریت بهینه منابع تولید این بخش است.

وی افزود: برای ماهی‌دار کردن سدهای استان تفاهم‌نامه‌ای با آب منطقه‌ای منعقد شده است و امید می‌رود استفاده چند منظوره از آب‌های موجود، در رشد کمی و کیفی محصولات تولید شده نقش موثری داشته باشد.

محمدیان در خصوص لوله‌گذاری کانال انتقال آب روستای «نشق» این شهرستان، تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار، دو کیلومتر آن نیز به زودی می‌تواند در فاز اجرا قرار گیرد، همچنین برای احداث جاده بین مزارع و گلخانه چاناق بلاغ نیز اعتبارات لازم باید از محل اعتبارات استانی تامین شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که طرح آبخیزداری در پایاب سدهای احداثی باید همزمان با احداث سدها آغاز شود، ادامه داد: این امر علاوه بر جلوگیری از اتلاف هزینه، از پرشدن مخزن سد از رسوب جلوگیری کرده و دسترسی به اهداف تعریفی را به صورت قابل توجهی در مدت زمان کم امکانپذیر می‌کند.

محمدیان در ادامه گفت: شهرستان میانه دارای 41 سد خاکی و یک سدبتونی است که مدیریت آب و خاک سازمان و جهادکشاورزی شهرستان تلاش می‌کند که در پایاب این سدها، آبیاری تحت فشار را با مشارکت بهره‌برداران اجرا و از تمام قابلیت‌های این شهرستان در توسعه بخش کشاورزی، به نحو مقتضی استفاده و با توسعه آموزش‌های ترویجی به بهره‌برداران و حل مسائل و مشکلات آنان در زیر بخش‌های مختلف باغی و زراعی، روند توسعه کشاورزی میانه را در میان مدت عملی کند.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد از مجموع منابع آبی استان، در این شهرستان قرار داشته و با توجه به اینکه تا به حال 2 هزار و 500 هکتار از اراضی پایاب سد آیدوغموش، به شیوه آبیاری مدرن زیر کشت قرار گرفته است، افزود: تامین به موقع آب توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، این سازمان را قادر خواهد کرد نسبت به توسعه آبیاری تحت فشار در پایاب سدهای این شهرستان، برنامه‌های مدون را اجرایی سازد.

1
1