- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۸۹/۰۳/۰۶

گفت و گو با فرهیختگان: آقای محمدرضا نوروزی اقدم

گفت و گو با فرهیختگان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی(1381)

این پست در ادامه ی دو پست دیگر ( برگرفته از کتاب مهر معلم ، اختصاصی معلمان نمونه، منتشر شده توسط سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی -1381) در وب سایت میانالی قرار داده می شود.
در پستهای قبلی خلاصه ای از مصاحبه آقایان خالقی و سیرانی قرار داده شده بود.

 آقای سیرانی :  http://www.miyanali.com/miyanehpix/44

  آقای خالقی :   http://www.miyanali.com/miyanehpix/43
از تاخیر پیش آمده در ارائه ی این سه پست بصورت متوالی پوزش می طلبیم.

 

زندگینامه :
محمدرضا نوروزی اقدم در شهریورسال 1329 در شهر میانه متولد شد در پنج سالگی جهت تحصیل روانه مکتب خانه گردید و بعداً وارد مدرسه شد و آموزش ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به پایان برد پس از انجام خدمت نظام وارد دانشسرای راهنمایی شد و در خرداد 1353 با مدرک کاردانی علوم تجربی و ریاضی از دانشسرا فارغ التحصیل گردید و به استخدام آموزش و پرورش درآمد در حین خدمت از رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1356 پذیرفته شد و با دریافت ماموریت تحصیلی سال 1361 در کارشناسی رشته مذکور فارغ التحصیل گردید و در سال 1369 در کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پذیرفته و در سال 1371 فارغ التحصیل شد و در سال 1379 نیز پس از انجام یک دوره خدمت پرثمر به افتخار بازنشستگی نایل آمد.

استاد اجازه بدهید مصاحبه را با شرحی از زندگی شما آغاز کنیم.

 بنده در شهریور سال 1329 در یک خانواده مذهبی و از پدری کارمند راه آهن و مادری خانه دار چشم به جهان گشودم فرزند بزرگ خانواده بودم، پدر و مادرم از نعمت سواد محروم ولی آگاه به اهمیت علم و دانش، به همین دلیل تا پا به پنج سالگی گذاشتم مرا روانه مکتب خانه ای که در همسایگی ما بود و توسط یک میرزای بزرگوار اداره می شد کردند تا قرآن تلمذ کنم و در دوران مدرسه بنیه قوی داشته باشم قبل از موعد به عنوان مستمع آزاد با توصیه یکی از معلمان وارد کلاس اول شدم ولی تهدید دانش آموزان مرا از مدرسه فراری داد تا به سن قانونی رسیدم و وارد کلاس اول ابتدایی شدم دوره ابتدایی و متوسطه را مدارس شهر میانه با موفقیت به پایان رساندم در خرداد 1348 موفق به اخذ دیپلم طبیعی شدم بدلیل عدم آگاهی حساسیتی نسبت به کنکور و ورود به دانشگاه نداشتم تا خدمت سربازی به پایان رسید در دوران سربازی متوجه خطای خودم شدم و بلافاصله در کنکور دانشسرای راهنمایی به دلیل علاقه به شغل معلمی شرکت نمودم و پذیرفته شدم در خرداد 1353 فارغ التحصیل رشته علوم تجربی و ریاضی شدم و به استخدام آموزش و پرورش درآمدم در اولین سال معلمی مجدداً در کنکور سراسری شرکت و در رشته تغذیه دانشگاه تبریز پذیرفته شدم ولی مسئولین وقت مانع ثبت نامم در دانشگاه شدند و ضعف مالی مانع ترک خدمت و پرداخت خسارت دوران تحصیلم شد. سال دوم معلمی مجدداً در کنکور شرکت و در رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (1356) قبول و مامور به تحصیل شدم. بدلیل برخورد تحصیلم با انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی در سال 1361 فارغ التحصیل گردیدم. در سال 1369 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در رشته مدیریت آموزشی پذیرفته شدم در سال 1371 با رتبه اول فارغ التحصیل گردیدم در کنار تحصیل به تدریس و تحقیق پرداختم و در سال 1359 با یکی از همکلاسان دانشگاهی ازدواج کردم حاصل این ازدواج الحمد الله زندگی آرام و بی دغدغه و مملو از تفاهم و فراهم نمودن جمع خانوادگی دوستانه و چهار فرزند (سه دختر و یک پسر) است که شکر خدا هر چهار فرزند صالح و مستعد بطوریکه دختر بزرگم در اولین سال کنکور در رشته مهندسی آب پذیرفته و وارد دانشگاه شد و دو دختر دیگرم در دوره دبیرستان و پسرم در دوره ابتدایی به تحصیل مشغول است.
متاسفانه عوامل غیر شخصی مانع ادامه تحصیل اینجانب شد. هر چند امسال به درجه بازنشستگی نایل آمده ام ولی باز بدنبال فرصتم و در تلاشم برای ارائه خدمت بهتر به جامعه و فرزندان عزیز این مرز و بوم ادامه تحصیل دهم و از وجود اساتید بهره مند گردم.
در دوران خدمت معلمی با تلاش شبانه روزی سعی نمودم مفید واقع شوم. حال ((چقدر قبول افتد و چقدر در نظر آید)) و همواره رضایت خدا مد نظرم بود و آرامش وجدان. در سمینارها، مجامع علمی، جلسات و محافل منطقه و استان مورد عنایت بودم و استفاده از چنین محافلی را مغتنم می شمردم سختی ها، کمبودها را در جهت معلم بودن به جان خریدم تا بتوانم به تحقق اهداف و آرمانهای تعلیم و تربیت اسلامی در حد توان مددکار باشم. در تدریسم و در برخوردهایم سعی کردم تزکیه و تعلیم را به مصداق آیه کریمه قرآن رعایت نمایم.

تالیفات :
1- رهبری و مدیریت در نهج البلاغه در سال 1359
2- طبقه بندی تشخیص و سبب شناسی کودکان عقب مانده ذهنی 1362 (تحقیق برگزیده کشوری در حوزه علوم تربیتی)
3- طنز در ادبیات ایران 1357
4- تاریخ آموزش و پرورش ایران و اسلام 1374 جزوه های درسی دوره کارشناسی آموزش ابتدایی مرکز آموزش عالی فرهنگیان

تحقیقات :
 ارائه 4  مورد تحقیق در ارتباط با آموزش و پرورش و استاد راهنمای بیش از 50 طرح تحقیق دانشجویی و همکاران محقق.

تشویقات :
30 مورد تشویق توسط  رؤسای منطقه
3 مورد تشویق توسط مدیران کل استان
3 مورد تشویق توسط معاونان مدیر کل
1 مورد تشویق توسط معاون وزیر
لوح تقدیر از استانداری بعنوان محقق نمونه
سه بار انتخاب به عنوان دبیر نمونه
 یک بار انتخاب به عنوان مدرس نمونه.


منبع :

مهر معلم 2
تاریخ چاپ : 1381
 عکس : محمد علی جدید الاسلام
ناشر : سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی - ستاد بزرگداشت مقام معلم

مطلب مرتبط : معلمان پیشکسوت و نمونه میانه

1
1