- ارسال کننده: رضا امامی تاریخ: ۹۲/۰۲/۲۷

مجمع عمومی سالانه انجمن حمایت از زندانیان شهرستان میانه برگزار شد

به نام خدای مهربان

روز پنجشنبه جلسه ای با عنوان مجمع عمومی سالانه انجمن حمایت از زندانیان شهرستان میانه با حضور حامدی امام جمعه شهرستان میانه، بنی هاشمی مدیرکل سازمان زندانها و اقدامات تامین و تربیتی استان آذربایجان شرقی ،معاون فرماندار ویژه ی شهرستان، دادستان شهرستان،رئیس دادگستری شهرستان، رئیس آموزش و پرورش، جانشین انتظامی شهرستان ،رئیس زندان ، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعی از وکلا و کارشناسان دادگستری و جمعی از خیرین برگزار شد.

در این جلسه محرمی، دادستان شهرستان میانه با اشاره به آمار زندانیان شهرستان میانه گفت : به جرات میتوان گفت که 50 درصد زندانیان سابقه زندان دارند و یا از اعضای خانواده ی آنها زندانی بوده است.

محرمی زندانیان را بیشتر قشر آسیب پذیر جامعه معرفی کرده و عوامل و زمینه های اصلی بروز جرائم آنها را بیشتر فشارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد.

او در ادامه با اشاره به اینکه پیکره ی واحد جامعه، متشکل از اعضای جامعه است به ضرورت کمک و حمایت از زندانیان تاکید کرده و افزود بحث حمایت و کمک مادی و معنوی زندانیان در درجه اول بعهده ی نظام اسلامی است و با بررسی سیره ی معصومین (ع) و حضرت علی(ع) میبینیم که ایشان ضمن تاکید بر انجام مجازات برای تحقق عدالت در جامعه، رسیدگی به خانواده های محرومین و بالاخص محبوسین را مدنظر داشتند و امروزه ضرورت این رسیدگی و حمایت دوچندان شده است .

وی ادامه داد در کنار دستگاههای قضایی در سطح کشور انجمن های حمایت از زندانیان برای تحقق این هدف تشکیل یافته است و رسیدن به اهداف انجمن در گرو توانمندسازی شغلی، خود اتکایی و عدم وابستگی خانواده های زندانیان به کمک نهادهای خیریه است و این هدف جز با همکاری مسئولین و خیرین جامعه ممکن نیست .

وی از فعالیت های انجمن حمایت از زندانیان شهرستان میانه گفت و عنوان کرد این انجمن در سال 1391 در ارزیابی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور صورت گرفت موفق شد جزء 3 انجمن برتر استان و 30 انحمن برتر کشور شود .

محرمی در آخر از حاضرین جلسه و مردم خواست تا انجمن را با کمک های مادی و معنوی خود حمایت کنند.

000

حجة الاسلام والمسلمین حامدی امام جمعه شهرستان در این جلسه از زحمات و تلاشهای مسئولین این انجمن بخصوص محرمی دادستان میانه و حسنی مدیر عامل انجمن تشکر ویژه کرد و بر پیشرفت روزافزون انجمن با حمایت های اعضای انجمن و مردم تاکید کرده و با بیان روایتی به حریص بودن و سبقت گرفتن بر رفع مشکلات و پیگیری امورات برادران دینی و مومن اشاره کرد و آن را به کمک در زمینه ی کارهای خیر جامعه ی امروزی از جمله حمایت از زندانیان تعمیم داد.

وی اضافه کرد بعد از فرایض و واجباتی همچون نماز ، فعلی باارزش تر از رفع غم، حاجات و کمک به برادر دینی وجود ندارد .

وی به رفع مشکلات و حمایت از زندانیان اشاره کرد و ضرورت دوچندان این حمایت را اینگونه بیان کرد که اگر از این قشر حمایت نشود صدمات و لطمه های ناشی از آن به کل بدنه ی جامعه ضربه خواهد زد .

000

پس از آن بنی هاشمی مدیرکل سازمان زندانها و اقدامات تامین و تربیتی استان آذربایجان شرقی در سخنانش حامیان زندانیان را نیک اندیش، خوش سیرت و بعنوان مددکاران گمنام جامعه ی اسلامی که دست یاری بر کسانی انداختند که در جامعه دچار تزلزل روحی و فکری و در نهایت رای به عمل نابهنحار اجتماعی داده و از باب اصلاح و تربیت راهی زندان شدند یاد کرد .

وی در خفا بودن مشکلات خانواده های زندانیان را موجب تالم و ناراحتی انسانها عنوان کرده و از نبود نهاد دولتی برای حمایت از خانواده های زندانیان مانند کمیته اماداد و بهزیستی با تاسف یاد کرده و از آن بعنوان نقطه ی گمنام و در سایه یاد کرد و اضافه کرد بدلیل حذف بودجه ای که سالیان قبل به انجمن ها اختصاص میافت اگر انجمنها در راستای درآمد زایی و اشتغال برای خود گام برندارند در فاصله ی کوتاه زمانی ناتوان و از کمک به زندانیان و خانواده هایشان زمین گیر خواهند بود .

وی سه فاکتور شاخص در زندانیان را بیش از 70 درصد از قشر کم درآمد بودن ، بیش از 60 درصد از زندانیان از مدارک و سواد کمی برخوردارند و بحث نبود کار فرهنگی بر روی آنان نام برد.

وی با اشاره به اینکه میانه در مقابل 297 انجمن فعال در سطح کشور و کلان شهرها و درآمدهای سطح بالای آنها قرار گرفتن انجمن میانه در بین 30 انجمن برتر کشوری و 3 انجمن برتر استانی انتخاب شده است عملکرد این انجمن را بسیار مطلوب و خوب عنوان کرده و این نتیجه را ناشی از فعالیت های بی دریغ و بی ریای فعالین این انجمن عنوان کرد .

بنی هاشمی به چند نمونه از اهداف و برنامه های انجمن در راه اصلاح و تربیت زندانیان از جمله توجه به بهداشت فردی و روحی،کار فرهنگی با جذب 44 روحانی در سطح استان برای زندانها ، برپایی کلاسهای نهضت سواد آموزی با مرکزیت زندان تبریز در یکماه آینده به تناسب آمار زندانی کیفری با ایجاد مدارس راهنمایی و هنرستانی برای بالا بردن بنیه معلومات و از بین بردن فقر مدارک تحصیلی و آگاهی و علمی زندانیان نام برد.

وی به مهم شمردن امر اشتغال زندانیان چه در داخل و چه در خارج از زندان اشاره کرده و اعلام کرد میانه بعد از مراغه رکورد دار بخش اشتغال زندانیان در سطح استان است .

بنی هاشمی در پایان به مبحث مراقبت پس از خروج زندانیان که در کارگاههای آموزشی مدارک و مهارت کسب کرده اند اشاره کرد و گفت تا سقف 200 میلیون ریال وام خود اشتغالی از طریق سیستم مراقبت بعد از خروج زندانیان به آنها پرداخت خواهد شد .

000

 

در پایان جلسه حسینی مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان میانه به تشریح کامل عملکرد یکساله انجمن ، درآمد ها ، هزینه ها و فعالیت ها و برنامه های انجمن پرداخت . 

000

000

 

عکس و خبر : رضا امامی

 

 

1
1