- ارسال کننده: سعید حاصلی تاریخ: ۹۲/۰۲/۲۱

اختصاص 900 میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن تبریز ـ میانه ـ تهران

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می‌دهد.

خبرگزاری فارس: قطار تبریز ـ میانه ـ تهران سوخت‌گیری کرد/ صرفه‌جویی 7 ساعته در سفر تهران ـ تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حمل و نقل ریلی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای ارزان، ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد. راه آهن تبریز ‌ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به 20 درصد خواهد رسید.

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

توسعه تجارت با کشورهای همسایه

توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می‌شود. از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای خط همجواری است؛

اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه‌اندازی از راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد. کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است.

اختصاص 900 میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن تبریز- میانه  تهران

میرهادی قره‌سید‌میانی نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: اعتباری را که در کمیسیون تلفیق به حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو اختصاص یافته در طرح قطار سریع و سیر تبریز - میانه  تهران هزینه می‌شود.

وی افزود: 900 میلیارد ریال اختصاصی به حوزه یاد شده در کمسیون تلفیق مصوب شد.

میرهادی قره‌سیدمیانی با اشاره به اینکه اختصاص کل این اعتبار به قطار سریع و سیر تبریز - میانه - تهران با همفکری شش نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو صورت گرفت، گفت: بنا به ضرورتی که در اتمام این طرح احساس می‌شد و همچنین به منظور استفاده حداکثری و بهینه از این اعتبار این تصمیم اتخاذ شد.

قره سیدرومیانی این طرح را تاثیرگذار در تمام حوزه نه تنها در استان بلکه در کشور دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح حوزه‌های حمل و نقل، ترافیک، بهداشت و درمان، اقتصاد، صنعت در سطح آذربایجان‌شرقی و کشور متاثر خواهند شد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه امسال کاهش زمان مسافرت‌های بین شهری تهران و آذربایجان شرقی را یکی از شاخص‌ترین اتفاقاتی عنوان کرد که با بهره‌برداری از راه آهن سریع و سیر تبریز  میانه اتفاق خواهد افتاد.

زمان مسافر تبریز به تهران با قطار به 6 ساعت کاهش می‌یابد

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان شرقی با اشاره به عملیات اجرایی دو خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز گفت: با اجرای این پروژه زمان سفر از تهران به تبریز از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش یافته و ایمنی ترافیک این محور تامین خواهد شد.

علی‌محمدزاده افزود: این پروژه 200 کیلومتر طول دارد و به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی 50 دستگاه تونل جمعا به طول 16 کیلومتر در آن پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل سه هزار و 80 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10 متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می‌شود.

 

منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920221000530

1
1