- ارسال کننده: حمید.محمدی تاریخ: ۹۲/۰۱/۲۳

زنگ خطر قافلان برای فریبکاران

روزی که ایده ی ایجاد "تشکل مردمی با عنوان جایزه ی خدمت میانه" رسانه ای شد، آقای گلمحمدی صاحب این ایده ی ناب و همینطور مجموعه ی قافلان، بازتابهای این خبر و واکنشهای کج اندیشان نسبت به آن را پیش بینی کرده بودند.
بعد از انتشار خبر جایزه ی خدمت، بسیاری از صاحب نظران ضمن تائید این حرکت زیبا و خردمندانه آمادگی خود را برای تحقق این امر اعلام داشتند. اما اخلاق ستیزان و وابستگان فکری و سیاسی که هرگز استقلال روانی را درنیافته اند و کفالت فکری برایشان امری غیر ممکن می نماید و اعتیاد به پس زدنِ نظرات سازنده را دارند به مخالفت با آن برخاستند.
اینان همان هایی هستند که در درج نظرات و نیز تصورات وهم آلود خود، قافلان را همچون خودشان وابسته به فرد یا افرادی خاص قلمداد کرده و سعی در سیاسی جلوه دادن این حرکت مردمی و خداپسند دارند و به شدت آشفتگی شان را در مواجهه با ایجاد نهادهای مردمی همچون تشکل یاد شده نمایان ساخته اند.
این کمدین های سیاسی به جای حمایت از این ایده و حرکت ارزشمند، با جانب داری از یک شخص خاص، از نفوذ و تاثیرگذاری قافلان در حوزه های گونان سیاسی و اجتماعی مرعوب گشته و از صراحت لهجه ی قافلان در تعیین چهره های خدوم و مردمی هراس دارند. به طوری که پس از انتشار این خبر به تکاپو افتاده و سعی دارند به هر ترتیب ممکن، چهره ی فریب کار خود را بزک بیشتری نموده و با سیاسی نشان دادن این حرکت مردمی، هیاهوی بی اساس خدوم نمایی رؤسای خود را که با ایجاد این نهاد آشکارتر خواهد شد، بالاتر ببرند و با نقدهای ساده انگارانه درک درست از طرح زیبای آقای گلمحمدی را با مشکل مواجه کنند.
این عده نیک می دانند که هدف از این حرکت مردمی بنا به گفته ی پیشین آقای گلمحمدی (عضو شورای سردبیری هفته نامه ی قافلان) تنها و تنها "معرفی خدمتگزاران صدیق و تلاشگر مردمی و نیروهای راست کردار و مسئولیت پذیر است که خالصانه و بی ادعا دل در گرو رضایت حق تعالی دارند."
البته ما همواره جریاناتی را به باورهای سیاسی و مدنی خود نزدیک می دانیم که مقبولیت عمومی داشته و با عملکردی عام المنفعه در جهت تأمین مصالح و مناقع تمامی شهروندان همراه باشد و نیز با ایمان قوی به رضایت خداوند، فریاد برابری در برخورداری از حقوق یکسان و مساوات در برابر قوانین و برخورداری یکسان از منابع در عملشان هویدا باشد.
ما افراد زحمت کشی را که بدون انتصاب به هیچ جریان فکری مسموم، منقضی و مردم فریب، صرفاً دارای اندیشه های مستقل، کارآمد، سازنده و اصلاح گر هستند از خود دانسته و در معرفی آنان چه از طریق نشریه و چه با اهدای تشویق هایی نظیر "جایزه ی خدمت" قاطع بوده و در این مسیر تردیدی به خود راه نخواهیم داد.
اما سیستم های ارتجاعی و کسانی که در عرصه ی مدنی و سیاسی این شهر سخن گفتن با غرش را دوست دارند می خواهند به دیگران بباورانند که صدایشان از بطن حقایق بر می آید. آنها انتفاع شخصی شان را مقدم بر پیشرفت و برخورداری مردم میانه از شهری آباد می دانند و قافلان بارها با افشاگری جسورانه دروغها و خیانت های پنهانشان را آشکار ساخته است.
هیچ کس نباید فراموش کند که میانه ایها به کرات اثبات کرده اند که دنیای میانه گِردِ هیاهوهای نو نمی چرخد بلکه گِردِ پایه گذاران اندیشه های نو می گردد و اگر در مقطعی راهی را به خطا رفته اند به سرعت از مسیر اشتباه برگشته اند و رویکرد خود را اصلاح نموده اند.
لذا قافلان با قاطعیت تمام اعلام می دارد در هر مقطع زمانی، هر جریان سیاسی و اجتماعی مشخص و دارای هویتی را که به اِلِمانهای حرکتی و مسیر تفکری خویش که رشد و پیشرفت میانه و محترم شمردن حقوق شهروندی است، نزدیک ببیند با تمام قوا و امکانات از ایشان حمایت خواهد کرد اما اگر روزی کرداری از آنان خلاف تعهدات ظاهرشود به عنوان منتقد و دادخواه رو در روی آن ها ایستاده و خواهان پاسخگویی خواهد بود.
و در مقابل، مطلق خواهان زورمدار و ناپختگان اصلاح ناپذیر را که مطامع شخصی را زمزمه می کنند با معرفی به مردم آگاه شهرمان به چالش خواهد کشید تا به رسالت روشنگری خویش مثل همیشه پایبند بماند.
در پایان لازم به ذکر است که حضور مخالفانی که در این نگارش گذری بر علل وجود آنها داشتیم برای مجموعه ی قافلان فرحناک بوده و موجبات شادی ماست، چرا که اینان همواره تأئیدگرِ تأثیرگذاری و موفقیت قافلان در تعیین کنندگی تمامی ابعاد هستند و برآشفتگی آنان نشان از این دارد که هر دم ترس از روشنگری مستدل قافلان دارند.

1
1