- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۰/۰۲/۱۳

معرفی همشهری اهل قلم

 دکتر فیروز سیمین فر در دی ماه سال 1346 در روستای قارازیارات ميانه متولد شد. دبستان را در زادگاه خود و سطح راهنمائی و دبیرستان را در مدارس شهید مطهری و بوعلی سینا به اتمام رساند. در سال 1365 با رتبه دو رقمي در رشته پزشكي وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گردیده و در سال 1372 با درجه دکتری پزشکی فارغ التحصیل شد. قسمتی از طرح خود را در شهرستان جیرفت استان کرمان و بقیه را همزمان با خدمت سربازی در درمانگاه نیروی انتظامی شهرستان میانه گذراند و از سال 1375 در مطب خصوصی خود در شهر ميانه در خدمت همشهریان می باشد. همچنین ایشان از سال 1379 در هیئت مدیره نظام پزشکی استان فعالیت دارند.
در سالهای اخیر دو کتاب از ایشان به نام های " نگاهي نوين به اسامي كهن درشهرستان ميانه"  و  " نيسگيل­لي يورد حئكايه­سي" منتشر شده که اولی در سال 1387 توسط نشر اختر تبریز و دومی در سال 1389 توسط انتشارات پینار(کرج - تهران)، چاپ و منتشر شده است.
توضیحات کافی در مقدمه کتاب " نگاهي نوين به اسامي كهن درشهرستان ميانه" داده شده و همچنین آقای محمدصادق نائبی در کتاب "مشاهیر و مفاخر میانه" ، مولف و اثر اولشان را معرفی و نقد کرده اند. با اینهمه، انتشار اثر دوم آقای سیمین فر مرا بر آن داشت تا سووالات جدید دیگری از حضور ایشان طرح کنم تا شناخت بیشتری از همشهری اهل قلم مان داشته باشیم. در ادامه نتیجه این گفتگو و سوال و جواب را می خوانیم :

اينجانب فيروز سيمين فر  متولد سال 1346 و فارغ التحصيل رشته پزشكي از دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران مي باشم. متاهل و صاحب دو فرزند به نامهاي فراز و آراز هستم. از زمان دانش آموزي به پزشكي(دكتري)، شعر و كارهاي هنري علاقه مند بوده و كتابخانه كوچكي در منزل داشتم كه حاوي تعدادي كتاب علمي و ادبي بود كه از طريق پس اندار پول توجيبي مي خريدم ودر كنار خواندن حكايت و شعر از ادبيات كلاسيك فارسي  با اشعار تركي استاد شهريار و كريمي مراغه اي و كتاب تولكو ناغيلي اثر ملامحمد باقر خلخالي{از روستای قره بلاغ بخش کاغذکنان میانه} نيز مانوس بودم. در زمان دانشجويي و به علت نزديكي خوابگاهمان به خيابان دانشگاه و گشت و گذار هفتگي در بزرگترين كتاب فروشي هاي پايتخت ، علاقه به كتاب و كتابخواني  در من تشديد گرديد.  پس از فراغت از تحصيل و به علت  فراهم نبودن امكان ادامه تحصيل در رشته تخصصي  مورد علاقه ام  در كنار مطالعات تخصصي مربوط به حرفه خود به مطالعه تاريخ باستان و تاريخ منطقه ميانه علاقه مند شدم در اين راستا وبا مطالعه كتابهاي مرتبط با شهرستان ميانه متوجه شدم كه اسامي جغرافيايي منطقه در گويش اهالي بومي مراجعه كننده به اينجانب و اسناد مكتوب  و نقشه هاي موجود مطابقت كافي ندارد و غالبا معنا و مفهوم لغوي آشكاري  نيز از آنها استنباط نميگردد و اهالي بومي نيز اكثرا از معني آنها اظهار بي اطلاعي مي نمودند و لذا چند سالي در مورد شكل صحيح و تلفظ دقيق و معني لغوي اسامي مناطق و آباديها و كوهها و رودهاي مهم مورد استفاده در شهرستان ميانه و حومه به تحقيق و مطالعه مشغول شدم و نتيجه آن را به صورت يك كتاب تحت عنوان " نگاهي نوين به اسامي كهن درشهرستان ميانه" منتشر نمودم به اميد آنكه مورد توجه علاقه مندان قرار گرفته باشد.
همچنين هر از گاهي احساسات دروني خود را به صورت منظوم نيز مكتوب ميكنم كه اخيراً و  دراين راستا  حكايت دردناك خالي از سكنه و ويران شدن روستاهاي باستاني اين مرز و بوم ، علي الخصوص زادگاه قديمي خود  را به صورت  نثر و نظم و به زبان مادري تحت عنوان " نيسگيل­لي يورد حئكايه­سي"  مكتوب و منتشر نموده ام كه اميدوارم مورد توجه ادب دوستان قرار بگيرد.

منابع مورد استفاده :
1- وب سایت دکتر سیمین فر(در حال تکمیل)  http://www.drsiminfar.ir
2- کتاب مشاهیر و مفاخر میانه اثر آقای محمدصادق نائبی(بخش معرفی تک نگاران میانه)
3- ایمیل ارسالی آقای دکتر سیمین فر در پاسخ به سووالات اینجانب.

==========================

سووال و جواب زیر بعد از قرار دادن این مطلب در سایت صدای میانه رخ داد و برای استفاده علاقه مندان آنرا به متن معرفی آقای دکتر سیمین فر اضافه می کنم :

در راه مانده : 
جناب آقاي دكتر سيمين فر ممنون از ارائه ي بيوگرافي(زندگينامه ي)مختصرتون! با كسب اجازه از شما مي خواستم عرض كنم كه در اين ميانه ي عزيز ما شايد صدها پزشك و متخصص و نيز دكتر و مهندس در ساير رشته ها پرورش يافته و وارد عرصه ي طبابت و تحقيق و تدريس و... شده اند ولي حقيقت اينست كه تنها عده ي اندك از ايشان مانند شما و دكتر ناصري و دكتر انصاري و... وارد مقولات سياسي و فرهنگي و ادبي شده اند و اكثر اين افراد حتي شما برهه ي اصلي و ابتدايي زندگي (كودكي- نوجواني وجواني)تان را با اينكه اشاره نمي كنيد ولي در محلات پايين دست و قديمي ميانه سپري كرده و تحصيل را با مشقات بسيار انجام داده ايد و مي دانم كه بسياري از اين مسائل را ناگفته به دلايلي رد مي شويد و اين رد شدن هاي سهوي و يا عمدي نقاط اشتراك و در واقع پازل كشف راز موفقيت شماها را بهم مي ريزد بر اساس يك بررسي اجمالي مثلا" شما و مهندس نائبي با يكي دو كوچه فاصله محل سكونت در محله ي حاج علي اكبر و در سالهاي جنگ و بمباران زندگي و تحصيل كرده ايد و موفق هم بوده ايد سئوالم اين است راز اين محلات و مشقات و خودساختگيها چيست و چرا سعي داريد در نوشته هايتان اين برهه ي اصلي و اساسي را ازش عبور كنيد؟

فيروز سيمين فر : 
با عرض سلام و تشكر به فعالان عرصه سايبري ، علي الخصوص جناب آقاي مختاري كه براي معرفي فعاليتهاي فرهنگي همشهريان زحمت بسياري مي كشند و با عنايت به سوال دوست گرامي معروض مي دارد كه به علت رعايت اختصار در بيوگرافي به جزئيات پرداخته نشد و الا افرادي كه بنده را مي شناسند تاييد مي فرمايند كه بنده به زادگاه و محله قديمي خودم افتخار مي كنم.همانطوري كه افراد مسن اظهار مي دارند محله سرچشمه(كهريزباشي) و قلعه (قالا ديبي) از محلات قديم و بافت اصلي و قديمي ميانه مي باشند كه به علت نزديكي به قنات (كهريز) و بازار از اهميت خاصي برخوردار بوده اند و تعدادي از افراد متمول و بزگان شهر در اين مناطق مسكون بوده اند.خانواده بنده نيز بعد از اتمام دوره ابتدايي بنده و به خاطر ادامه تحصيل فرزندانشان تصميم به مهاجرت به شهر مي گيرند ودر زميني كه پدر بزرگم به واسطه اشنايي با مباشر مرحوم پورصفر در نزديكي قلعه نجف قليخان از ايشان خريده بود ،منزلي ميسازد وبه آنجا نقل مكان ميكنيم.با تلاش خستگي ناپذير پدرم كه در كارهاي ساختماني گارگر ماهر به حساب مي آمد ودر آمد بدي نداشت ودر سايه مديريت خوب مخارج خانواده توسط مادر و كم توقعي ناشي از نوع زندگي در محلات قديمي و معاشرت با افراد هم سطح خودمان احساس كمبود خاصي نداشتيم و علاوه بر مطالعات درسي و غير درسي از تفريح و بازي در فضاي آزاد و دوچرخه سواري لذت ميبرديم .عوامل مهمي را كه در موفقيت نسبي بنده و ساير اعضاي خانواده ام نقش داشته اند: اول دقت و اهميتي بود كه والدين براي سواد و تحصيل فرزندان قائل بودند،دوم نوع تربيت خانواده كه عامل بسيار مهم در شناسائي و طي مسير زندگي توسط فرزندان مي باشد سوم،استعدادهاي ذاتي نهاده شده در سرشت هر فرد، چهارم تلاش و تشويق بيدريغ معلمين دلسوز.
در پايان از تمامي دوستان و همشهريان كه با نظر لطف به كار كوچك بنده نگريسته اند كمال تشكر را دارم.

در راه مانده : 
با سلام وسپاس مجدد از جناب دكتر همين جملات بي پيرايه وصادقانه برايمان كفايت مي كند از خداوند كريم براي شما توفيق روز افزون خواهانم. 

==========================

تصاویر و مطالب مرتبط :

-----------------

-----------------

بخشی از مقدمه کتاب ( این کتاب با هر دو رسم الخط الفبای عربی و لاتین منتشر شده است.)


********************

1
1