- ارسال کننده: احمدپورترکمانی یاور تاریخ: ۹۲/۰۱/۱۲

آقای شهردار ترکمنچای...

آقای شهردار ترکمنچای...

یاور احمدپور ترکمانی

در ترکمنچای تغییرات‌ اغلب‌ عمری‌ کوتاه داشته،‌ ولی مکرراً صورت گرفته‌ است‌. به عبارتی تغییرات صورت می گیرد و حتی اغلب بیش از اندازه هم تغییرات صورت می گیرد. این‌ بی‌تردید نتیجة‌ فقدان‌ یک‌ چارچوب‌ نگرش دوراندیشانه است. مسیر گشایی می شود و مسیرهای گشوده شده دوباره گشوده می شود (نمونه: خیابان امام، به عنوان خیابان اصلی، با کوته نگری در دوره مسیر گشایی، به خاطر نیاز به تعریض دوباره در حال مسیر گشایی است و اجازه ساخت و ساز داده نمی شود. اگر در همان ابتداء که ساکنان خیابان امام دارای ساختمان های گلی و چوبی بودند مسئله درست دیده شده بود، با هزینه پایین، رفاه مردم تامین و احتمال خسارت جانی و مالی در این مسیر کاسته می شد...). جوی کشیده می شود بعد از یکی دو سال جایگزین می شود(نمونه: خیابان سعدی که جوی کشیده شده در زیر سازی انجام شده زیر خاک رفت یا جوی محل بازار هفتگی دوباره کاری شد ...). چنانچه دیده می شود این تغییرات بیش از یکی دو سال دوام نمی آورند. این یعنی کوتاه نگری.

چرا چنین است؟ در هر دوره برای اینکه بر جایگاه خود باقی بمانیم (اصل همین است و مسئولیت پذیری فرع است چرا که کسی مسئولیت اشتباهات و خطاها را بر گردن نگرفته است و گاها به عوامل و عللی بی ربط نسبت داده می شود) سعی می کنیم که در دوره کوتاه مدت شایستگی خود را در فلان عرصه به اثبات برسانیم (مسیرگشایی ناقص ولی همراه با تبلیغات، طرح هایی با کیفیت نازل (خیابان سعدی بعد از گذشت دوماه از اسفالت ریزی در طول حدود 100 متر، از 13 نقطه دچار شکستگی شد و سال بعد این شکستگی ها تعویض شدند ولی دوباره شکستند چون زیرسازی مناسب را نداشت. خیابان سهند بعد از دوماه اسفالت ریزی کلاً در حدود اقدام شده شکسته شد، خیلی از کوچه ها مثل کوچه ابراهیمی و دیگران بعد از گذشت چند ماه از اسفالت ریزی، به خاطر نداشتن زیرسازی حسابی شکسته شد. جوی هایی که بعد از گذشت حدود 6 یا هفت سال دوباره کاری شده اند باز نمونه ای از کوتاه نگری هست. در مورد جوی های کشیده شده، تنها به متراژ عملکرد افتخار می کنیم ولی در این مورد خاص چند نکته اساسی وجود دارد که نادیده گرفته شده است و هزینه های زیادی را برای مثلا یک دوره 10 ساله تحمیل شهروندان می کند و قابل اثبات است...).

کوته نگری یعنی حفظ رابطه شورا و شهردار، در مواقعی که باید انتقادی صورت گیرد ولی نمی گیرد. یعنی ارکان استمرار شهردار در سمت خود، رابطه اش با شورای شهر است نه براورد حداقلی از خواست های معقول و دور نگرشانه (البته بنده منکر برخی از اقدامات مثبت و شایسته شهردار فعلی و گذشتگان نیستم و صرفا برای جواب اقای شهردار که دیدگاههایش را در قسمت نظرات متنی دیگر اورده می نویسم).

در بسیاری از موارد انچه برای ترکمنچای خطر است، هوس، خواست و تمایل افراد خاص است بدون مراجعه به خواست جامعه شهروندان و متخصصین مربوطه در هر حوزه. تاریخ ترکمنچای تاریخ دوره های کوتاه مدت اما به هم پیوسته است. تغییرات در ترکمنچای فراوان است و اغلب نمایان. ماهیت تغییرات صورت گرفته در ترکمنچای به نحوی نیست که انباشتی و با ماهیت درازمدت و برای یکبار باشد.

یکی از ویژگی های اقدامات عمرانی در ترکمنچای ازمون ناپذیری ها و بی توجهی به تجربه های شکست خورده گذشته است (در مورد نهر خیابان استاد شهریار این مسئله و سوال مطرح بود که ایا نهری با ان ابعاد منطقی است-هرچند این نهر ممکن بود استفاده های دیگری غیر از مسیر اب داشته باشد مثلا لوله کشی و ...- اگر با ان ابعاد منطقی است چرا در ادامه نهرکشی، ابعاد نهر به یکباره به کمتر از یک دهم ابعاد آن در کوچه حسن زاده ها کاسته می شود. ایا مشکلی برای انتقال اب در ایام بارندگی شدید ایجاد نمی کند؟ متاسفانه از خطاهای خود در نهرها درس نگرفتیم و ایرادات دیگری را در نهر کشی خیابان شهدا شاهد شدیم! نارضایتی و شکایت از شهرداری به خاطر بالا اوردن سطح نهر از سطح حیاط ساکنان شروع شد...) این یعنی کوته نگری. بی تخصصی ها، مشکل اجرا و نظارت را در مراحل بعد ایجاد می کند. متاسفانه با برداشت سوء از مفهوم شهردار و شورای شهر، حق دخالت شهروندان در امور نیز تنزل می یابد.

باری‌، اگر‌ حضور صرفاً وابسته‌ به‌ موفقیت‌ فرد در کسب‌ منصب‌ و نگه‌داری‌ آن‌ باشد، جای‌ تعجب‌ نیست‌ که‌ نگارنده را اقای شهردار، با طعنه ای مثال زدنی، «بلند بین» بخواند ان هم به خاطر عنوان متنی که «گوته نگری» گذاشته بودم. با این‌ اوصاف‌ آسان‌ می‌توان‌ دریافت‌ که‌ در چه‌ محیط‌ نامناسبی می نویسم ... . باید خوش شانس باشم که جان سالم از سوء ظن، خشم و مکر این و ان به در برم.

در یک جمله، قابلیت پیش بینی در شهر کم است. یعنی تغییرات برای یکبار و بازگشت پذیر و دورنگرشانه نیست بلکه تغییرات مداوم و در مقاطع کوتاه مدت و پیوسته است.

 

1
1