- ارسال کننده: حمید.محمدی تاریخ: ۹۲/۰۱/۱۰

توزیع گوشت های منجمد فاسد در سطح شهرستان میانه

چند روز پیش که در بحبوحه ی عید و پذیرایی از مهمانان نوروزیمان برای خرید گوشت به یکی از مغازه های عرضه ی گوشت منجمد مراجعه کردم، با اعتماد به فروشگاه و فروشنده (با این ذهنیت که تمام این مراکز زیر نظر ادارات بهداشت، دامپزشکی و بازرگانی می باشند) بدون دقت زیاد در درج یا عدم درج اتیکت و تاریخ انقضاء و فقط با اکتفاء به پرسش شفاهی در مورد تاریخ انقضای آن، مقداری گوشت خریداری کردم.

بعد از بازگشت به  منزل و باز شدن یخ گوشتها متوجه شدم که نه تنها هیچ نشانی از تاریخ تولید و انقضاء در گوشتها موجود نیست بلکه گوشتها به شدت فاسد هستند! همان موقع به فروشگاه مذکور مراجعه کردم و بعد از طرح مورد، خواستار پس گرفتن پولم شدم که فروشنده و شاگردانش با ادبیات کوچه بازاری و طلب کارانه، من و دامپزشکی را مقصر دانسته و از عودت مبلغ پرداختی ام امتناع کردند و مدعی شدند که اگر گوشتها خراب و فاسد است فقط به دامپزشکی ارتباط دارد و چندین بار حکم داده و فرمودند: "گوشتها خراب است که است به من چه ربطی دارد؟ مگر من وارد کننده ی این گوشتها هستم؟ مگر شما وقتی هندوانه میخری از داخل هندوانه خبر داری؟! این گوشتها هم حکم همان هندوانه را دارد!"

من هم که سعی کردم تا ایشان را مجاب کنم که من گوشت خریده ام نه هندوانه و این گوشتها را از شخص شما خریده ام و نه دامپزشکی، و درست ترین کار این است که شما به عنوان توزیع کننده به شبکه ی بهداشت و دامپزشکی مراجعه و اعتراض خود را عنوان کنید و من هم به عنوان خریدار، قبول نکردند و با قُلدری گفتند که من گوشت سالم به شما فروخته ام!!!

(لابد من هم لابراتوار گوشت فاسد کن داشتم که بلافاصله گوشتها را فاسد کنم!)

در نهایت امر وقتی منطق چاره ساز نشد، به اداره بازرگانی مراجعه کرده و با طرح شکایت به صورت کتبی خواهان رسیدگی به این موضوع شدم. حقاً با فاصله ی یک روز بازرسان بازرگانی از همان فروشگاه توزیع کننده ی گوشت فاسد با من تماس گرفته و جویای جریان شدند اما به ظاهر مراجعه ی بازرسان صرفاً رفع تکلیف بود، چون تنها رسیدگی آنان این بود که: آقا شما نباید گوشت فاسد را خریداری می کردید و فروشنده مقصر این جریان نیست!

من هم  بعد از این بی تفاوتی بازرسانِ بازرگانی، به شبکه ی بهداشت و اداره ی دامپزشکی مراجعه کردم که البته همان ابتدا، شبکه ی بهداشت خود را کنار کشید و عنوان کرد که رسیدگی به این امر در حیطه ی وظایف ما نیست و الزاماً باید نهاد دامپزشکی که متولی این امر است رسیدگی کند.

من که از بی تفاوتی آقایان جری تر شده بودم با تحکم تمام با مراجعه به دامپزشکی طرح دعوی کردم که دامپزشکی هم با پاک کردن صورت مسئله من را محکوم به خطا کرد!

در آن لحظه به تنها چیزی که فکر می کردم این بود که نکند این گوشتها گوشتِ الاغ، خوک، سگ مرده یا ...  باشد؟!

وقتی در شهری هیچ یک از نهادهای بازرسی بهداشتی، مسئولیتی تحت عنوان رسیدگی به سلامت و بهداشت توزیع مواد غذایی مردم را ندارند و بجای حل کردن معضلی که هر لحظه ممکن است سلامت جانی شهروندان را به خطر بیاندازد، در پی موجه سازی جنایت هستند، چه باید کرد؟

آنروز من با پافشاری و ایستادگی در برابر تمام قانون گریزیهای این آقایان (البته بعد از به راه انداختن جنجال در اداره ی دامپزشکی)، با دستور آن مرکز، توانستم مبلغ پرداختی ام را از فروشنده پس بگیرم.

بعد از پس گرفتن پول دوباره برای پیگیری شکایت خود، به هر سه نهاد مراجعه کردم با این عنوان که آیا هیچ برخود قانونی با این تخلف صورت خواهد گرفت یا نه؟ اما حضرات با صراحت به جای اجرای قانون و اهمیت دادن به سلامت شهروندان خواهان فراموشی آن بودند.

هر چند من در همان لحظاتِ آب شدن یخ گوشت و پی بردن به اینکه گوشت فاسد خریداری کرده ام بارها خودم را به خاطر اعتماد به فروشنده و برای بی دقتی در توجه به تاریخ انقضای آن سرزنش کردم، اما آیا با نخریدن شخص من از واردات و توزیع گوشتهای فاسد جلوگیری به عمل خواهد آمد و سلامت بهداشتی در جامعه حاکم خواهد شد؟! یا اینکه این گوشتهای بدون اتیکت و تاریخ از سطح شهر جمع آوری خواهد شد؟

آیا اگر هر شهروندی از روی اعتماد، گوشت یا مواد غذایی دیگری را خریداری کند باید از اعتمادش سوء استفاده کرد و با فروش گوشت منقضی او را لایق مصرف گند و فساد دانست؟

اگر اداره ی بازرگانی مسئول رسیدگی به این امر نیست پس چه ضرورتی دارد که فرم های طرح شکایت به موارد این چنینی در آن مرکز موجود باشد؟

آیا رسیدگی به وضعیت بهداشتی مواد غذایی و تآکید بر بهداشتی و مجاز بودن آنها از وظایف شبکه ی بهداشت خارج است؟

آیا مراکز دامپزشکی فقط به صورت سمبلیک احداث شده و اگر شهروند معترضی جهت شکایت مراجعه نکند (یا حتی بعد از آن) این مرکز خود را موظف به رسیدگی و نظارت به اصناف توزیع گوشت و مرغ نمی داند؟

هاردا یاشیریخ؟

1
2
3
1 2 3