- ارسال کننده: احمدپورترکمانی یاور تاریخ: ۹۲/۰۱/۱۰

وضعیت شهرک صنعتی و درخواست دخالت نمایندگان

وضعیت شهرک صنعتی و درخواست دخالت نمایندگان

یاوراحمدپورترکمانی

اگر بر اساس شاخص‌هایی چون آغاز کسب و کار، کسب مجوز، استخدام نیروی کار، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاری، مالیات، تجارت، و ... موقعیت ترکمنچای را مورد ارزیابی قرار دهیم، وضعیت ما چندان خوشایند نخواهد بود. به عبارتی می توان اظهار کرد که محیط کسب و کارتنگ و خفه است.

محیطی که نه به خاطر تغییرات به وجود آمده یا سخت‌تر شدن شرایط به وجود آمده، بلکه به خاطر درجا زدن در قوانین دست و پاگیر و مراحل اداری طولا‌نی و طاقت‌فرسا، از یک طرف و نبود خدمات مورد نیاز برای شروع به کسب و کار که در ادامه آورده می شود، از طرف دیگر، فعالیت را به کاری طولا‌نی و گاهاً غیر ممکن تبدیل کرده است. باید در مقابل تحرک پذیری، ما نیز تحرک کافی داشته باشیم.

زیر ساختهای ضروری برای ایجاد و توسعه شهرک صنعتی ترکمنچای:

فرهنگ سازی و اطلاع رسانی

نشر دانش تئوریک در ارتباط با مزیت شهرک صنعتی در بین کسانی که امکان و توان سرمایه گذاری دارند و انتقال تجربه در این زمینه از اولویت خاصی برخوردار است (این مورد یکی از ضعف های مسئولان شهری در توسعه شهرک صنعتی است).

 الگوسازی

جهت بهره گیری از تجارب کشورها و سازمانها پیشرو و از سوی دیگر تولید دانش و الگوی بومی در زمینه توسعه کسب و کار صنعتی، اجرای تعدادی پروژه با همکاری سازمان ها و متخصصان خبره داخلی مفید خواهد بود(متاسفانه انچه مشاهده می شود این است که کسانی که تمایل به ورود به حوزه کسب و کار صنعتی را دارند به خاطر عدم همکاری سازمانها و مشارکت آنها، درهمان ابتدای راه دلسردی می شوند).

بستر سازی قانونی

بمنظور بسترسازی ، هدایت و حمایت از عاملان و فعالان صنعتی ، بطور قطع وجود قوانین و مقررات و دستورالعملهای مالی – سرمایه ای متناسب ضروری خواهد بود.

توسعه نهادها و زیرساخت ها

 در صورتی که بخواهیم امکان توسعه صنایع کوچک در ترکمنچای فراهم آید، لازم است خدمات مورد نیاز(اعم از خدمات انرژی (برق، گاز، اب)، زیرساخت هایی همچون راه و مسیر ارتباطی، تکنولوژیک، بازار، مالی و...)در اختیار آنها گذارده شود (متاسفانه در این مورد نیز، تنها بعد از کندن محدوده زمین واگذار شده به شهرک صنعتی، و بدون کوچکترین اقدام در راستای بهسازی امور و تعریف محل هایی که کمک ها و دستگیری ها از عاملان و سرمایه گذاران صورت خواهد گرفت، مسئولان خواستار سرمایه گذاری در شهرک صنعتی شده اند).

در خواست از مسئولان و نمایندگان محترم:

حدود دو دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر فعالیت های کوچک و متوسط و در زیر مجموعه های خوشه ای، شبکه ای و ...، بعنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران در کشورهای صنعتی و در حال توسعه می باشد. در هر دو گروه از این کشورها، صنایع کوچک و متوسط از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تولید صنعتی و ارائه خدمات در حال نقش آفرینی هستند. همچنین در کشورهای در حال توسعه، صنایع کوچک و متوسط عامل راهبردی برای توسعه اقتصادی، اشتغال زایی و رقابت پذیری صنایع می باشند.

این در حالی است که بدلیل رها کردن شهرک صنعتی ترکمنچای به حال خود، از مزایای حضور صنایع کوچک در این منطقه بی نصیب هستیم. امید شهروندان بر این است که دخالت نمایندگان در این حوزه جوابگوی درخواست ما باشد.

 

 

1
1