- ارسال کننده: شهرداری تاریخ: ۹۰/۰۲/۰۵

جلسه گروه کاری مقابله با معضل سد معبر در شهر میانه

اولین جلسه گروه کاری مقابله با معضل سد معبر در سال 90 در شهرداری میانه تشکیل شد.

در این جلسه که پیرو مصوبه مورخ 07/12/89 گروه کاری امور اجتماعی و فرهنگی شهرستان میانه با حضور نمایندگان ادارات و نهادهای عضو گروه کاری برگزار شد همه اعضا با تاکید بر لزوم برخورد قاطع و بدون اغماض با ایجاد کنندگان سد معبر در سطح شهر اجرای فوری طرح ضربتی رفع سد معبر در شهر میانه را خواستار شدند.

نظر به اهمیت موضوع و لزوم آگاهی عموم مردم و بویژه کسبه و مغازه داران محترم بازار و خیابان های سطح شهر از موضوعات و مسائل مطرح شده در این جلسه متن صورتجلسه مربوطه ذیلاً جهت آگاهی عموم منتشر می شود:

به نام خدا

مورخ 04/02/1390

جلسه گروه کاری مقابله با معضل سد معبر

پیرو دعوت شهرداری میانه، با حضور نمایندگان تام الاختیار ادارات فرمانداری، نیروی انتظامی، دادگستری، مدیریت بازرگانی، مجمع امور صنفی، شبکه بهداشت و درمان و مسئول واحد رفع سد معبر شهرداری میانه جلسه گروه کاری مقابله با معضل سد معبر راس ساعت 11 صبح روز یکشنبه 04/02/1390 در محل دفتر کار شهردار تشکیل و به شرح زیر مذاکرات انجام و تصمیمات لازم اتخاذ گردید:

در ابتدای جلسه شهردار محترم ضمن تشکر از حضور اعضای گروه کاری در مقدمه ای به اهمیت برخورد با متخلفین و برهم زنندگان نظم و مقررات اجتماعی و تضییع کنندگان حقوق عمومی شهروندان اشاره و ابراز امیدواری کرد توجه و همکاری جدی مسئولین نهادهای عضو گروه کاری به حل این معضل منجر شود.

سپس آقای رنجبران کارشناس امور اجتماعی فرمانداری شهرستان میانه در تشریح ابعاد معضل سد معبر اقدامات حساب نشده در برنامه های ساماندهی معابر را موجب ایجاد مشکلات نوظهور خوانده و افزود برخی از اقدامات باعث ایجاد حق برای عده ای می شود که در مراحل بعدی برنامه مقابله با سد معبر، خود به معضلی لاینحل تر و مشکلی جدید تبدیل می شوند لذا باید با نگاه همه جانبه از بروز این مشکلات جلوگیری شود. رنجبران با اشاره به تاثیر سطح فرهنگ و آگاهی های  عمومی در رفتارهای اجتماعی این عامل را در کنترل سد معبر اثرگذار دانست و بر لزوم فعالیت در امر فرهنگ سازی عمومی در این زمینه تاکید کرد. وی همچنین خواستار همکاری جدی و مسئولانه همه نهادهای مرتبط با این قضیه شد.

در ادامه آقای دکتر کاملی معاون امور زیربنایی و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان میانه وضعیت سد معبر در شهر میانه را بغرنج توصیف و اعلام داشت: روزانه شکایت های متعددی در این مورد از طرف مردم به فرمانداری واصل می شود و این معضل به طور عام گریبانگیر شهروندان میانه ای شده است. وی افزود علاوه بر کسبه و بساطی ها که در معابر ایجاد سد می کنند برخی از منصوبات و تاسیسات شهری هم در تشدید این مشکل نقش دارند که از آن جمله میتوان به وجود تیرهای برق و پایه های چراغ ها در معابر و همچنین پارک دائمی خودروهای فرسوده در حاشیه خیابان ها و پیاده روها اشاره کرد. دکتر کاملی آمادگی کامل فرمانداری را برای هرگونه همکاری و حمایت از طرح ضربتی برخورد با ایجاد کنندگان سد معبر اعلام و از دیگر ارگان ها هم خواست با نهایت جدیت و اهتمام در اجرای این طرح همکاری نمایند.

آقای مسلمیان کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه دیگر عضو این جلسه در سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم برخورد قاطع با ایجاد کنندگان سد معبر به مشکلات و پیامدهای بهداشتی قرار دادن مواد غذایی و خوراکی ها در فضای آزاد و حواشی معابر اشاره و تاکید کرد گاه تاثیرات سوء این اقدام در سلامتی مردم به مراتب زیانبارتر از خود مسئله سد معبر است و لازم است این آگاهی و فرهنگ را در مردم و بویژه کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم که از کسانی که اقدام به این کار می کنند و اجناسشان را در معرض انواع خطرات و آلودگی های ناشی از آلاینده های هوا و محیط و تابش آفتاب قرار می دهند خرید نکنند چرا که با این کار به سلامتی و جسم خود صدمه وارد می کنند. مسلمیان هم چنین ضعف پشتوانه های قانونی در اجرای برخوردهای سختگیرانه و مقابله جدی با متخلفان در این زمینه را از مهم ترین کاستی ها عنوان و خواستار حمایت قاطع تر مراجع مسئول در این زمینه شد.

آقای حسینی نماینده دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نیز در سخنان خود ضمن تقدیر از فعالیت های شهرداری در این خصوص گفت: دادستان محترم شخصاً روی این مسئله تاکید دارند و با قاطعیت خواستار برخورد با برهم زنندگان نظم و انضباط اجتماعی و تضییع کنندگان حقوق شهروندان هستند و بویژه در مسیر خیابان امام خمینی(ره) این مشکل بیشتر دامنگیر مردم شده است و نیاز است که با اقدامی جدی و قاطع برای همیشه این معضل را پایان دهیم.

سپس آقای حاصلی معاون مدیریت بازرگانی شهرستان میانه با اشاره به قانون نظام صنفی امکان استفاده از ظرفیت های کنترلی این قانون و برخورد جدی با اصنافی که از رعایت مقررات سرباز می زنند را با اتکا به این قانون ممکن دانسته و همکاری مجمع امور صنفی و مدیریت بازرگانی شهرستان را در قالب این قانون با گروه کاری رفع سد معبر راهگشای بسیاری از گره های قانونی مطرح و تاکید کرد چنانچه واحد صنفی از تمکین در مقابل مقررات تمرد کند با طی مراحل قانونی می توان واحد متخلف را تعطیل و نسبت به پلمپ محل کسب اقدام نمود.

سرهنگ جعفری نماینده فرماندهی منطقه انتظامی میانه نیز در سخنان خود با برشمردن ابعاد سد معبر و شیوه های مختلف متخلفان در بهره برداری غیرقانونی از معابر عمومی و چیدن بساط کسب و کار در معابر بر لزوم برخورد جدی با این معضل تاکید و ابراز داشت: نیروی انتظامی آمادگی همه گونه همکاری با اکیپ رفع سد معبر شهرداری را دارد و در صورت نیاز به حضور مامور انتظامی در کنار عوامل رفع سد معبر این نیرو آمادگی دارد با استفاده از ماموران گشت پلیس 110 این اکیپ را همراهی و با کسانی که تمرد می نمایند برخورد جدی به عمل آورد. جعفری هم چنین اختصاص مأمور ویژه جهت همکاری مستمر با این اکیپ را مستلزم پرداخت هزینه عنوان کرد و افزود چنانچه هزینه لازم برای تامین نیروی پلیس از سوی اکیپ رفع سد معبر پرداخت شود نیروی انتظامی آمادگی دارد با اعزام مأمور در کنار اکیپ با عوامل رفع سد معبر همکاری نماید. سرهنگ جعفری گفت چنانچه برنامه و اقدام عملی و جدی در این خصوص به اجرا گذاشته شود ظرف مدت یک هفته می توان به طور کل بر مشکل سد معبر در میانه نقطه پایان گذاشت.

در ادامه آقای شهردار با سپاس مجدد از حضور اعضا و طرح دیدگاه ها و نقطه نظراتشان در این جلسه گفت: خوشبختانه همه اعضا با عزم جدی و مصمم خواهان اقدام عملی و قاطع در برچیدن معضل سد معبر در سطح شهر هستند و معتقدند که دیگر زمان مماشات با این قضیه به پایان رسیده و باید از فاز مدارا با متخلفان و برهم زنندگان انضباط اجتماعی خارج شده و عزممان را برای احقاق حقوق مسلم تک تک آحاد جامعه جزم نمائیم.

شهردار با اشاره به اینکه احیاناً قصوراتی هم در این زمینه وجود داشته گفت: نمی توان گفت که کار در این زمینه کامل و بی عیب و نقص بوده اما هیچگاه این فعالیت متوقف نشده و شهرداری همواره در حد توان در کنترل وضعیت معابر ایفای وظیفه نموده است لیکن قوانین موجود در این خصوص از استحکام و سختگیرانگی لازم و کافی برخوردار نیستند و همین امر موجب برخی ضعف ها در برخورد با این معضل می شود و البته این راهم نمیتوان از شهرداری انتظار داشت که به تنهایی بتواند بر این مشکل فایق آید چرا که این معضل زاییده عوامل متعدد اجتماعی و فرهنگی است و بالطبع از بین بردن آن هم مشارکت و همکاری همه نهادهای مسئول را در این زمینه طلب می کند.

در ادامه جلسه با بررسی جوانب مختلف برخورد قاطع با ایجاد کنندگان سد معبر و بررسی ابعاد قانونی و اجتماعی پلمپ صنوف متخلف و برچیدن تاسیسات واشیاء و خودروهای موجد سد معبر، تصمیمات زیر اتخاذ و به تصویب اعضای جلسه رسید:

1.    مقرر گردید طی 24 ساعت آینده به کلیه متخلفان اعم از مغازه دارانی که اجناس خود را در معبر می چینند و مالکان خودروهایی که در حواشی خیابان ها و میادین اقدام به فروش میوه و سایر کالاها می کنند و مالکان ساختمان هایی که نخاله و مصالح ساختمانی را در معابر انباشته اند و همچنین صاحبان خوردروهای فرسوده که خودری اسقاطی را در معابر رها کرده اند با اخطار کتبی و تعیین مهلت 48 ساعته جهت برچیدن عوامل ایجاد سد معبر فرصت داده شود و چنانچه ظرف این مهلت اقدام لازم توسط اخطار شوندگان صورت نگرفت نسبت به تعطیلی و پلمپ واحد صنفی و یا توقف عملیات ساختمانی و یا توقیف خودرو و انتقال به پارکینگ توسط عوامل انتظامی و ماموران شهرداری و مجمع امور صنفی و نمایندگان فرمانداری و دادستانی اقدام شود.

2.    ظرف 24 ساعت آینده اطلاع رسانی عمومی با استفاده از بنر و پلاکارد به صورت گسترده در مورد طرح انجام شود.

3.    در فاز اول اجرای طرح مسیرهای خیابان امام خمینی حدفاصل میدان آزادی تا میدان بسیج و خیابان شهید رحیمی حد فاصل میدان آزادی تا میدان استاد شهریار در اولویت اجرا قرار گیرد.

4.    مقرر گردید اخطاریه ها با امضای نمایندگان شهرداری، دادسرای عمومی و انقلاب، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، مجمع امور صنفی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان صادر شود.

5.    زمان آغاز اجرای طرح از تاریخ 5 اردیبهشت 1390 بوده و تا رفع کامل معضل سد معبر ادامه خواهد داشت.

 

امضاکنندگان (حاضرین جلسه):

میعاد                                 شهردار

دکتر کاملی                      معاون امور زیربنایی و برنامه ریزی فرمانداری

رنجبران                            کارشناس امور اجتماعی فرمانداری

سرهنگ جعفری             نماینده نیروی انتظامی

حاصلی                             نماینده مدیریت بازرگانی

حسینی                            نماینده دادسرای عمومی و انقلاب

غیابی                                نماینده مجمع امور صنفی

مسلمیان                          نماینده شبکه بهداشت و درمان

میرزایی                            مسئول واحد رفع سد معبر شهرداری

روابط عمومی شهرداری میانه

1
1