- ارسال کننده: احمدپورترکمانی یاور تاریخ: ۹۲/۰۱/۰۱

ریاست محترم کمیته راه و ترابری مجلس شورای اسلامی


ریاست محترم کمیته راه و ترابری مجلس شورای اسلامی، جناب اقای مهندس سید بهلول حسینی، تلاش و درخواست شما برای تعویض قطارهای میانه به مقصد تهران و برعکس، به همراه درخواست احداث تعمیرگاههای قطار برای ارتقاء رفاه مسافران منطقه، بجا و به موقع مطرح شد و اجابت درخواست شما از جانب دوست و رفیق 10 ساله یعنی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی، زمینه مسرت و شادی تمام اهالی منطقه شد.
آنچه می تواند اخذ امکانات رفاهی برای منطقه را تداوم بخشد حضور رقابت سازنده میان نمایندگان و مسئولیت پذیری است و هر گونه رفتار پیچیده از جانب نمایندگان محترم مجلس، می تواند به عنوان موردی چالش انگیز مطرح شود و اینده را برای ما تاریک کند. لذا ورود به بحثی را لازم می دانم.
جایگاه و اعتبار هر جامعه ای به سرمایه از انواع مختلف از جمله سرمایه اجتماعی آن وابسته است. سرمایه اجتماعی عبارت از: اعتماد، همبستگی، مشارکت، راستی و... است.
پژوهش های متعدد نشان داده است که جوامع پیشرفته از سطوح بالاتر سرمایه اجتماعی برخوردارند. جامعه فاقد سرمایه اجتماعی، موجب بالا رفتن ریسک می شود و موجب اشکال و کندی در روند ارتقای سطح کمی و کیفی جامعه می شود. از سوی دیگر درستکاری، صداقت، وفای به عهد، انصاف و عدالت، ارزش های اعتمادآفرین هستند.
رویکردی که در اکثر مواقع با منافع منطقه ما متضاد است، نبود وحدت میان نمایندگان محترم نیست بلکه حضور رقابت نامولد و مخرب به جای رقابت سازنده است. چنین رویکردی دیواری از موانع را ایجاد می کند که مشکلات ما را افزون و ریشه دار می کند. مطمئناً منبع رونق و شکوفایی می تواند جا افتادن فرهنگِ رقابت سازنده و احترام به حقوق همدیگر و مسئولیت پذیری باشد.
متاسفانه از آنجایی که جایگاه و اهمیتِ وسیله و هدف بر هم خورده، وضعیت ما رو زیرو رو کرده است. مطمئنا بیداری وجدان عمومی، برخی از این اقدامات ناسازنده را محکوم می سازد. این بیداری احتمالاً بتواند زمینه این را فراهم آورد که از اقدام به برخی از کارها دچار عذاب شویم، نه اینکه با چالش انگیزی، رقابت ناسازنده را نوعی ابتکار عمل فردی بنگریم.
اگر جوامعی توانسته اند از طریق خلق ارزش های نسبتا کارا منافع ناشی از پاره ای اقدامات اجتماعی را  محقق سازند، علت آن است که در شرایطی معین اهداف شخصی کسانی که برای تغییر ارزشی توان چانه زنی دارند، به راه حل های نهادی ای منجر می شود که از نظر اجتماعی کارآ هستند، نه اینکه راه حل چانه زنان به انحراف از مسیر کارای اجتماعی و جا افتادن فرهنگ ناسالم رقابت بیانجامد. تغییر قاعده بازی میان نمایندگان محترم، موجبات افزایش نتایج مثبت بر همکاری انها خواهد بود و منافع منطقه هم در همین نهفته است.
نمونه موردی این نوشته در مورد واگن های جدید قطار مصداق دارد. متاسفانه مسائل و مشکلات رفتاری ما در این حوزه تا بدانجا پیش رفته که حتی برخی از شهروندان هم مدعی گرفتن امکانات رفاهی و مسافرتی و واگن های جدید شده اند چه برسد به نماینده محترمی که در گرفتن واگن های مسافرتی نقش چندانی نداشته است.
مهندس حسینی از رفیق و دوست صمیمی 10 ساله خود، یعنی مدیر عامل راه آهن و مسئول قطارهای مسافرتی و باری جمهوری اسلامی، حدود 13 ماه قبل و قبل از شروع دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی فعلی، دو درخواست مطرح کرده است:
تعویض قطارهای میانه – و در صورت مشکل پیش روی تعویض به خاطر مسئله تحریم، درخواست مهندس این بود که قطارها تعمیر شوند و اجراء فرسوده و کهنه جایگزین شود-؛
احداث تعمیرگاه قطار در ایستگاه میانه به نحوی که ساعات حرکت و توقف قطارها در ایستگاه میانه به نحوی تنظیم شود که رفاه حال شهروندان تضمین شود.
حدود 13 ماه قبل و در همان جلسه، رفیق مهندس حسینی یعنی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی، نظر مساعد و حتمی خود را در زمینه اجابت درخواست مهندس اعلام کرد.

1
1