- ارسال کننده: یوسف عسگری تاریخ: ۹۱/۱۲/۲۵

چرا آسفالتهای معابر و خیابانهای شهر میانه خیلی زود تخریب وعبور خودروها را دچار مشکل مینمایند؟

چرا آسفالتهای معابر و خیابانهای شهر میانه خیلی زود تخریب وعبور خودروها را دچار مشکل مینمایند؟

 

 حجم ترافیک ـ جنس خاک محل احداث راه –– شرایط آب و هوا و بارندگی و تغییرات درجه حرارت – نوع وسایل نقلیه عبوری – اجرای نادرست معابر و خیابانها در زمان ساخت.

 

– شیب عرضی نامناسب خیابانها وراه و در نتیجه باقی ماندن آب بر سطح آسفالت راه در شیب های کمتر از حد استاندارد، باعث تخریب آن می گردد. جهت اثبات عرایضم بعد از بارندگی سری به خیابانها بزنید و آبهای جمع شده  بر روی آسفالت را ملاحظه فرمائید .عایق کاری نا مناسب راه و نفوذ آب به لایه های پایین  راه و در نهایت تورم خاک (نوعی تغییر شکل در سطح راه که در آن سطح راه از پروفیل خاص خود خارج شده و بالا می آید. که عموماً از متورم شدن لایه های زیرین و فشار رو به بیرون به لایه های روسازی ناشی می شود. که از جمله دلایل تورم می تواند وجود رطوبت و آب در این لایه ها و یخ زدن این آبها و در نتیجه افزایش حجم آنها باشد). بر اثر جذب آب وتخریب آسفالت و ایجاد چاله در روی راه.

– استفاده از قیر های غیر استاندارد و با ویسکوزیته(گرانروی) نا مناسب و عدم استفاده از درصد قیر بهینه ومجاز طبق طرح آسفالت ارائه شده توسط آزمایشگاه مکانیک خاک

ترکهایی که در اثر عوامل گوناگون از جمله زیر سازی های نادرست و نامتراکم، اشباع شدن قشر خاک ریزدانه و روسازی و نیز خستگی بیش از اندازه رویه در اثر بارگذاری بیش از حد و روسازی بر روی خاک کم مقاومت و تراکم ناکافی آسفالت در سطح راه های آسفالته بوجود می آیند عبارتند از:

1- ترکهای پوست سوسماری( موزاییکی) ، 2- ترکهای تیغه ای(برشی). 3 - ترک لبه ای. 4- ترکهای انعکاسی.       5-ترکهای چروکی(انقباضی) ،6-ترکهای لغزشی( هلال - 7 (ترکهای تعریضی  ،.....

پیدایش چاله در راه های آسفالتی: این چاله ها عموماً دارای اشکال دوار با اندازه های متفاوت هستند که در اثر کم قیر بودن آسفالت، ضخامت غیر استاندارد (کم) آسفالت، مقدار پایین ریز دانه ها در آسفالت پدید می آیند.

فرسایش و گر شدن: این واژه ها به روند جدا شدن ریزدانه ها و بدنبال آن درشت دانه ها از سطح آسفالت اطلاق می شوند. از مهمترین عوامل فرسایش و گر شدن روسازی راه ها می توان موارد زیر را نام برد: انجام کار آسفالت در شرایط نا مساعد محیطی خصوصاً در هوای سرد و دارای رطوبت نسبتاً بالا ؛ (اکثر ما مشاهده کرده ایم که در زمستان یا هوای بارانی چه آسفالتهایی می ریزند اینکار فقط رفع تکلیف است و فایده ای ندارد). تراکم نا کافی آسفالت و کم قیر بودن آن _ استفاده از مواد کثیف و آغشته به موادی مثل خاک و روغنها _ باقی ماندن برف و یخ به مدت طولانی بر رو سطح آسفالت تاخیر در پخش مصالح سنگی پس از قیر پاشی، باز کردن راه برای استفاده وسایل نقلیه خصوصاً ماشینهای تندرو قبل از سفت شدن قیر، وجود سطح متخلخل و غیر مکنده در زیر رویه آسفالتی، بکارگیری مواد آلوده یا نمناک در آسفالت، تاخیر در غلطک زنی مصالح سنگی پس از پخش آنها بوجود می آید.

رو زدن قیر در راه های آسفالته(آینه ای شدن روی راه ): در این حالت بدلایلی از جمله دمای بالای پخش آسفالت، مصرف بیش از اندازه قیر در آسفالت، ریختن لایه آسفالت بعدی قبل از عمل آمدن مناسب لایه پریمکت (قیرپاشی)، قیر به سطح رویی آسفالت آمده و یک لایه قیر در سطح آسفالت تشکیل می شود. که این مساله باعث لغزندگی بیش از حد سطح راه خصوصاً در هنگام بارندگی می گردد. این عیب با سوزاندن قیر روزده به کمک نفت یا گازوییل طی مدت زمان مناسب در حدود پانزده دقیقه یا با تراشیدن آن توسط دستگاه Heater Planer تا حدود زیادی مرتفع می شود.

نشست در راههای آسفالته: پایین رفتن سطح راه از سطح تراز اولیه و استاندارد آن که در بعضی نقاط به حدود 15تا20 سانتی متر هم می رسد را نشست می نامیم، که در نتیجه آن چاله های کوچک و بزرگ ایجاد شده که جمع شدن آب در این چاله ها در نهایت هم منجر به یخ زدگی سطح راه و ایجاد خطر برای رانندگان می شود و هم تخریب و اضمحلال آسفالت را در پی دارد.از مهمترین عوامل ایجاد نشست در راه، ترافیک سنگین تر از ترافیک طرح راه، تراکم نا کافی لایه های زیرین و در نتیجه نشست آنها و در نهایت ساخت غیر اصولی و غیر فنی راه را می توان نام برد.

کنار رفتگی و موجدار شدن سطح آسفالت: این خرابی از نوع تغیر شکلهای پلاستیک یا خمیری هستند. که این خرابی ها در سر پیچهای تند، سر ایستگاهای اتوبوس، تقاطع ها و به طور کلی در محل توقف و حرکت وسایل نقلیه که نیروهای برشی شدیدی به روسازی راه وارد می شوند، تولید می شوند. مصرف بیش از حد قیر، مقدار بالای مصالح گرد گوشه در آسفالت، مصرف بیش از حد مصالح ریز دانه در مخلوط آسفالت و بکار بردن قیر با نرمی زیادتر از حد استاندارد، از مهمترین عوامل ایجاد این گونه خرابی ها هستند.این انواج در همه تقاطع ها و ورودی و خروجی های شهر مان قایل رویت است و چه بسیارند مسافرانی که از لذت موج سواری در شهر میانه میگویند.

بر پایه توضیحات فوق، معلوم می شود که دلایل اصلی خرابیها در معابر خصوصاً راههای آسفالته، یا ریشه در ساخت اولیه راه و آسفالت و نحوه و میزان ترکیبات آن دارد. ویا اینکه مربوط به دوره بهره برداری از راه می باشد و خسارات عمده و جبران ناپذیر در راهها،پدید می آورد .

از طرفی همه ما کمابیش از هزینه های بسیار بالا و سرسام آور راهسازی مطلع هستیم.

در پایان امیدواریم که از این پس، با همت و تلاش مجدانه و دلسوزانه مسولان، مهندسان و دست اندکاران شاهد اجرای آسفالتهای نامرغوب با عمر مفید چند ماهه! و یا چند هفته! درشهر و کشورمان نباشیم. و با دقت و امانت داری هر چه بیشتر در اجرای کارهای عمرانی بکوشیم.

 

 نمونه چاله ها

 

عدم رعایت شیب عرضی خیابانها

 

شیب نادرست

1
2
1 2