- ارسال کننده: شبکه بهداشت ودرمان میانه تاریخ: ۹۱/۱۱/۲۹

سلامت مردان ایرانی

 

آقای محترم:
خود مراقبتی و تغذیه پیشگیرانه  ،   خود مراقبتی و فعالیت بدنی  ،خود مراقبتی و ترک مصرف دخانیات     ،   خودمراقبتی و پایبندی به روابط خانوادگی  ، خود مراقبتی و کنترل عوامل خطربیماریها، خود مراقبتی ورعایت ایمنی درمحیط کارو رانندگی و.... خود مراقبتی و کنترل استرس "
                      هفته سلامت مردان  ایرانی مبارک
امسال هم  چون سالهای گذشته روزهای 7-1 اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی ( سما ) نامگذاری گردیده . هدف از نامگذاری یک روز با عنوان خاص زنگ توجهی است برای این موضوع، شعار روزملی سلامت مردان امسال «با خود مراقبتی، یک برنده باشید»می باشد. با توجه به اینکه بزرگترین سرمایه ما در ادامه حیات همین جسم صامت است. تنها کافی است بیاد بیاوریم جسم ما با عادت هایش شناخته می شود و اگر روی این عادت ها تمرکز کنیم اولین نشانه بعضی از بیماریهای خود را خیلی زود خواهیم فهمید، اگر به خود و خانواده و آشنایا نمان می اندیشیم باید این نکات را خوب بخوانیم و مهمتر از آن اجرا کنیم.
1- سالها با عادات گوارشی و ادراری خود کنار آمده ایم .هر گاه این عادات مختل شود باید دریابیم بهترین راه مراجعه به پزشک و درمان پیشرس است. قبل از آنکه بیمار شویم با پیشگیری برای خود ،سپر دفاعی مستحکمی ایجاد کنیم تا گرفتار بیماری خطرناکی نشویم.
2- رنگ ادرار نشانگر و نشانه گویایی از سلامت است.نباید نسبت به تغییر آن بی اعتنا باشیم.
3-  تعجب نکنید ، با هر پکی که به سیگار زده می شود شانس سرطان پروستات را برای شکل گرفتن افزایش می دهیم.(مصرف سیگار کلید ورود به جمع آنهایی است که سرطان مثانه گرفته اند.)
4- اگربر آنیم که رنج داشتن سنگ کلیه را تجربه نکنیم به قدر کافی آب بنوشیم.
5- اعتیاد ،دشمن سلامتی جسمی و شکل گیری ناهنجاری های روانی ، فرهنگی و اجتماعی است. فرد معتاد،مسئول بسیاری از این ناهنجاری هاست.
6- "پرفشاری خون " قاتلی است که در سکوت دست به کشتار می زند .باآزمایش کامل ادرار ،اندازه گیری الکترولیت ها و تست های هورمونی با درمان به موقع امکان عمل را از این قاتل بگیریم.
7-  چهل سال به بالاها هر دو تا سه سال یکبارو مردان بالای پنجاه سال هر سال باید از نظر سرطان پروستات غربالگری شوند.
8- نشانه های ذیل زنگ هشداری است که به شما خبر میدهد باید به پزشک مراجعه کنید:وجود خون در ادرار- فوریت در دفع ادرار- دفع مقادیر کم و مکرر ادرار-  دفع دردناک ادرار – کاهش وزن و اشتها
9-  اگر دنبال راز سلامتی  خود هستید این مطالب را حفظ و عمل کنید: عدم استعمال دخانیات – حفظ وزن متعادل – ورزش روزانه – تغذیه سالم و متعادل – کنترل فشار خون ،کلسترول و دیابت ، مراجعه منظم به پزشک، قرار گرفتن در غربالگری بزرگی پروستات و سرطان پروستات به خصوص اگر چهل و پنج سال بیشتر دارید، کاهش استرس با ارتباط فعال با دوستان و خویشاوندان، عادت به مراجعه به روانپزشک در صورت بروز خشم وافسردگی و....
10- یادمان باشد تحرک، ورزش و تغذیه مناسب می تواند باعث افزایش و طول عمر گردد. 
                                                  

 

 

1
1