- ارسال کننده: علی مددی نیا (نمایندگی بیمه نوین) تاریخ: ۹۱/۱۱/۲۳

قطار میانه ـ تبریز سال 92 از راه می‌رسد/ سفر از تهران به تبریز در 6 ساعت

قطار میانه ـ تبریز سال 92 از راه می‌رسد/ سفر از تهران به تبریز در 6 ساعت

خبرگزاری فارس: راه‌آهن میانه – تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن در سال 92، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران – تبریز از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حمل و نقل ریلی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای ارزان ،ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد. راه آهن تبریز – میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به 20 درصد خواهد رسید.

راه‌آهن میانه – تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران – تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر ، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است ، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

بهره‌برداری از راه آهن تبریز - میانه در 92

احمد صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مهربان، راه‌آهن تبریز، میانه به طول 200 کیلومتر در دو قطعه رفت و برگشت در مجموع به طول 400 کیلومتر را از مهمترین پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش شبکه ریلی عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی راه آهن تبریز – میانه از سال 1379 آغاز شده و از سال 1379 تا سال 1389 در مدت 10 سال با 4.5 درصد پیشرفت فیزیکی سالیانه در مجموع 45 درصد پیشرفت داشته است که با توجه به اهمیت این شبکه ریلی در دو سال گذشته با سالی 12.5 پیشرفت فیزیکی در مجموع دو سال 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیشرفت فیزیکی دو سال اخیر در مجموع به طور میانگین سه برابر پیشرفت فیزیکی سال‌های قبلی بوده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به پیشرفت فیزیکی70درصدی راه آهن تبریز – میانه اظهار امیدواری کرد، این پروژه تا پایان سال 92 به بهره‌برداری برسد و با توجه به اهمیتی که این شبکه ریلی در جابه‌جایی کالا و مسافر به کشور همسایه خواهد داشت، در توسعه استان و کشور نقش مهمی خواهد داشت.

اختصاص 1090 میلیارد ریال برای دوخطه کردن راه‌آهن میانه  تبریز

دولت در سال جاری برای پروژه دوخطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز یک هزار و 90 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.

مسئول پروژه‌های مهر ماندگار در استانداری آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید خبرنگاران از تونل سه هزار متری راه‌آهن میانه - تبریز با اعلام این خبر افزود: این طرح با 74 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و تا پایان سال مالی 90، سه هزار و 428 میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

قلی‌پور میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح را چهار هزار و 420 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال 89 به طور جدی پیگیری شده است و در سال جاری جزو پروژه‌های مهر ماندگار منظور شد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان شرقی هم در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی دو خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز گفت: با اجرای این پروژه زمان سفر از تهران به تبریز از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش یافته و ایمنی ترافیک این محور تامین خواهد شد.

علی‌محمدزاده افزود: این پروژه 200 کیلومتر طول دارد و به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی 50 دستگاه تونل جمعا به طول 16 کیلومتر در آن پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل سه هزار و 80 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10 متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می‌شود.

علی‌محمدزاده افزود: این تونل طولانی‌ترین تونل ریلی کشور محسوب می‌شود و با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

پیمانکار قطعات 8 و 9 راه‌آهن میانه - تبریز که مسئولیت اجرای این تونل را بر عهده دارد نیز گفت: 250 متر از عملیات حفاری این تونل تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و پس از اتمام حفاری در صورت تامین اعتبار مورد نیاز کل پروژه در مدت یک سال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

کوزه‌گری گفت: در این دو قطعه سه دستگاه تونل دیگر و دو دستگاه پل بزرگ نیز پیش‌بینی شده است.

1
1