- ارسال کننده: پیام قربانی تاریخ: ۹۱/۱۱/۱۷

ارتباط با مردم و اطلاع رسانی,لازمه پیشرفت میانه

مطمئنا یکی از لزومات پیشرفت یک مجموعه و در ادامه شهر و در نهایت کشور ,نقد و بررسی و گرفتن تصمیم مناسب میباشد.

شهر ما هم در چند سال اخیر آنطور که باید,مورد بررسی و تصمیم گیری های مناسب قرار نگرفته است.

این تصمیم گیری ها به حوزه های مختلف مربوط میشود.اما قسمتی که بیشتر مورد دید و توجه مردم است به مسائل شهری و بخش های مورد تماس مردم و اعضای جامعه مربوط میشود.بطوریکه عدم اتخاذ تصمیم و عملکرد مناسب نه تنها باعث پیشرفت وترقی شهر نمیشود بلکه موجبات نا رضایتی مردم و اعضا جامعه را فراهم خواهد کرد.

یکی از راهکارهایی که میتواند در تصمیم گیری های صحیح ,فردی و اجتماعی نقش بزرگی داشته باشد مشاوره با افراد مطلع و کاردان میباشد چه بسا تصمیم گیری هایی که بدلیل کمبود آگاهی و زیر فشار افکار عمومی و عجولانه گرفته میشود ,هر چند بطور موقت به مانند مسکن باعث آرام شدن اوضاع و رضایت نسبی میشود اما در بلند مدت معلوم میشود که این تصمیم عجولانه موقتی بوده و هزینه را هدر داده است و چند باره نیاز به توجه و هزینه خواهد داشت.مثالها بسیار است و خودمان در شهر مثال های بسیاری برای این مورد را مشاهده کرده ایم.

این مورد(مشاوره) در تصمیم گیری در مورد تصمیمات شهری و مدیران شهر هم بسیار مفید خواهد بود زیرا مسلما خروجی ذهن جمع بهتر از ذهن یک فرد خواهد بود زیرا که جوانب مختلف تصمیم از قبیل محاسن و معایب و... برای انتخاب شیوه کار و تجربه و تحصیلات و مدیریت و... برای انتخاب گزینه ها ,توسط افراد مورد بررسی قرار خواهد گرفت که اگر اصولی و بدون حب و بغض باشد قطعا تصمیم مناسبی گرفته خواهد شد.

تمام مناسبات و تصمیمات و امورات شهری به خاطر مردم است یعنی اگر مردم نباشند هیچ مسئول و اداره و حتی مقامی معنی پیدا نمیکند.پس مردم باید در راس تمام امور باشند و مطلع از همه چیز باشند و کارها و تصمیمات برای رضایت و راحتی مردم باشد.

اینجاست که امر اطلاع رسانی و مطلع شدن مردم از وقایع و رخداد های جامعه و تاثیرگذاری آنها در سرنوشت اجتماعشان مطرح میشود.این حق مردم است که بداند و تاثیر بگذارد در مسائلی که به وی مربوط میشود.

سوالی که به ذهن میرسد اینست که چرا در شهر ما اطلاع رسانی صورت نمیگیرد؟چرا مردم نقش کمتری در تصمیم گیری ها دارند؟چرا مردم تصمیمات نامناسب را بازخواست نمیکنند؟چرا مسئولین پاسخگو نمیشوند؟و چرا های دیگر...

در صورتی که مسئولین ملزم به ارائه گزارش و اطلاع رسانی تصمیمات و کارهای انجام شده برای مردم شوند بسیاری از دلایل کم شدن سرعت پیشرفت شهر مشخص میشوند.نبود این مرحله باعث میشود که مسئول در حاشیه امنی که بدون توجه مردم و مسئولان بالاتر ایجاد شده مدیریت کند.اما وجود آن موتور محرکه ای میشود که زمینه های بسیاری برای پیشرفت شهر را مهیا میکند.

به نظر بنده برای ایجاد این امکان باید مسئولین را مجاب کنیم که به طرق مختلف عملکرد ارگان تحت مدیریت خود را اطلاع رسانی کنند.یکی از این راهها ملاقات مردم و مسئولین شهر در مساجد یا سالنهای سطح شهر میباشد.تا در فرصت حداکثر چند ساعتی گزارشی از عملکرد و تصمیمات خود را با مردم در میان بگذارند و از نزدیک با خواسته ها و مشکلات مردم که کم نیستند آشنا و راههای کم شدن مشکلات را از مردم بپرسند که مطمئنا اگر با تخصص ها تلفیق شود بسیار راه گشا خواهد بود.

لازمه اینکار تدارک و فراهم کردن شرایط و آماده کردن مردم برای شرکت در ملاقات ها خواهد بود که هم میزان اطلاعات و آگاهی مردم را بالا میبرد و هم دیدشان را نسبت به آرمان های شهر وسیع تر و تاثیر گذار میکند.

امیدواریم که مسئولین و مهمتر نمایندگان بیش از پیش به امر اطلاع رسانی و ارتباط با مردم بپردازند که نقش بسزایی در شکل گیری و ایجاد زیر ساخت ها و شناخت کمبود ها و در نهایت پیشرفت شهر در مسائل مورد نیاز مردم خواهد داشت که معلوم بودن کمبود ها و نیاز ها تصمیمات بهتری را به دنبال خواهد داشت.

1
1